نور آبی به کنترل پسوریازیس کمک می کند
نور آبی به کنترل پسوریازیس کمک می کند

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس و به نقل از گیزمگ، قبلا شنیده بودیم که نور آبی ما را بیدار نگه می‌ دارد، باکتری‌ ها را می‌ کشد و به کنترل پسوریازیس کمک می‌ کند.

یک مطالعه جدید نشان می‌ دهد که نور آبی اجازه می‌ دهد تا مردم پس از تجربه استرس ناشی از مشاجره و دعوا به سرعت آرام شوند. به گزارش سایت درمانی پسوریازیس و به نقل از گیزمگ، قبلا شنیده بودیم که نور آبی ما را بیدار نگه می‌ دارد، باکتری‌ ها را می‌ کشد و به کنترل پسوریازیس کمک می‌ کند. این تحقیق توسط فرانسیسکو پلایو رهبری شد و اخیرا در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

پسوریازیس، صدفک یا داءالصدف:

پسوریازیس، صدفک یا داءالصدف بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌ دهد که دستگاه ایمنی بدن سیگنال‌ های اشتباهی می‌ فرستد. این سیگنال‌ ها باعث افزایش سرعت چرخه رشد سلول‌ های پوست می‌ شود؛ یعنی افزایش بیش از حد سلول‌ های پوستی نسبت به از بین رفتن آنها. پسوریازیس واگیردار نیست.

نور آبی برای رهایی از استرس معجزه می کند:

اکنون محققان دانشگاه اسپانیایی گرانادا و دانشکده آموزش ویژه “سن رافائل” گزارش دادند که نور آبی این امکان را نیز دارد تا افراد را پس از تجربه استرس شدید روانی با سرعت بیشتری آرام کند.

به گفته محققان، استرس شدید نوعی استرس کوتاه مدت (استرس حاد) است که در طول روابط اجتماعی یا ارتباطات بین فردی اتفاق می‌افتد، مثلا هنگام بحث با یک دوست یا زمانی که کسی به شما فشار می‌ آورد کار خاصی را در اسرع وقت انجام دهید.

نتایج آزمایشات:

در یک آزمایش، ۱۲ داوطلب سالم ۱۸ تا ۳۷ ساله تحت چنین استرسی قرار گرفتند و سپس به یک اتاق “رنگ‌درمانی” ( Chromotherapy) برای انجام تمرینات آرامش‌بخش رفتند.

در این اتاق محرکی به غیر از نور LED وجود ندارد. برای نیمی از افراد آزمایش، این نور به مدت ۱۰ دقیقه سفید بود و سپس ۱۰ دقیقه آبی رنگ شد. در حالی که برای نیمه دیگر افراد آزمایش، این نور ابتدا آبی رنگ و سپس سفید شد.

همانطور که در حال انجام تمرینات ورزشی بودند، زیست سیگنال‌ هایی مانند فعالیت قلب و مغز با استفاده از الکتروکاردیوگرام (دستگاه نوار قلب) و الکتروانسفالوگرام (دستگاه نوار مغز) کنترل می‌ شد.

هنگامی که نتایج دو گروه مقایسه شد، متوجه شدند که داوطلبان که ابتدا نور آبی را دریافت کردند، سریع‌تر از کسانی که ابتدا در معرض نور سفید قرار گرفتند به آرامش رسیدند.

کسانی که ابتدا در معرض نور آبی قرار گرفته بودند به طور متوسط ظرف یک دقیقه آرام شدند، در حالیکه در سمت مقابل، مدت رسیدن به آرامش ۳٫۵ دقیقه بود.

الکتروکاردیوگرام (Electrocardiogram) یا نوار قلب به نمودار ثبت‌ شده تغییرات پتانسیل الکتریکی ناشی از تحریک عضله قلب گفته می‌ شود که معمولا با مخفف ECG یا EKG مشخص می‌ شود.

دستگاه الکتروکاردیوگراف، این نمودار را بر روی نوار کاغذی خط‌کشی شده‌ای که ویژه این کار است، به طور پیوسته ضبط می‌ کند. اطلاعاتی که روی الکتروکاردیوگرام ضبط می‌ شود نشان‌دهنده امواج الکتریکی محرک قلب است. این امواج نمایشگر مراحل مختلف تحریکات قلبی هستند.

منحنی‌ را که رسم می‌ شود “الکتروکاردیوگرام” می‌ نامند. پزشکان می‌ توانند از روی این منحنی به نحوه عمل قلب پی ببرند. هر منحنی شامل سه موج است. موج p فعالیت الکتریکی دهلیزها، موج QRS فعالیت الکتریکی بطن‌ ها و موج T استراحت بط ن‌ها را نمایش می‌ دهد.

نوار مغزی یا الکتروانسفالوگرافی (Electroencephalography) یا الکترومغزنگاری، ثبت فعالیت الکتریکی مغز است. این تکنیک شامل اخذ سیگنال توسط الکترودهای سطحی، بهبود سیگنال (معمولا تقویت و حذف نویز)، چاپ سیگنال و آنالیز آن می‌شود. آنچه روی کاغذ چاپ می‌شود، الکتروانسفالوگرام نامیده می‌ شود.