پارافین تراپی چیست و چه مزایایی برای پسوریازیس دارد؟
پارافین تراپی چیست و چه مزایایی برای پسوریازیس دارد؟

پارافین درمانی بسیاری از دردهای مفاصل و عضله ها را کاهش داده و علائم اگزما، پسوریازیس، آرتروز و یا بیماری های دیگر را کاهش می دهد.

پارافین تراپی یا پارافین درمانی، یک روش درمانی جدید است که در بعضی مراکز زیبایی و درمانی انجام می شود پارافین به طور معمول چرب است و به خوبی می تواند رطوبت را در خود حفظ کند. به همین دلیل وقتی پارافین روی پوست مالیده می شود، منافذ پوست را باز کرده و با گردش بهتر خون؛ سلول های مرده و آلودگی های روی پوست را از بین می برد. به علاوه پارافین درمانی بسیاری از دردهای مفاصل و عضله ها را کاهش داده و علائم اگزما، پسوریازیس، آرتروز و یا بیماری های دیگر را کاهش می دهد. گویا سابقه این روش به زمان رومیان باستان برمی گردد و آنها از پارافین برای بهبود پوست بهره می بردند.

مزایای این روش به دو دسته تقسیم می شود: مزایای درمانی که شامل تسکین دردهای مفاصل و عضلات و مشکلات پوستی می شود و مزایای آرایشی که شامل شادابی و لطافت هرچه بیشتر پوست می گردد. در ادامه به طور مفصل تری درباره این دو مزیت صحبت می کنیم.

مزایای درمانی پارافین تراپی:

تسکین دردهای مزمن عضلانی و موضعی

افزایش توان حرکت در افراد مبتلا به آرتروز

افزایش گردش خون

بهبود زخم ها

از بین بردن جای زخم ها با واکس پارافین

بهبود مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس

مزایای آرایشی پارافین تراپی:

ازبین بردن تیرگی پوست

لایه برداری و اسکراب پوست

شادابی و شفافیت هرچه بیشتر پوست

آبرسانی و رفع خشکی و ترک پوست

تاثیر بر روی رفع چروک پوست

نرم کننده و جوانسازی پوست

افزایش خون رسانی به پوست

تاثیر بسزا در سلامت و رشد ناخن ها

تحریک لایه های زیرین پوست به ساخت کلاژن

برداشتن سلول های مرده پوست

شکی دست و پا

پارافین تراپی چگونه انجام می شود؟

درحال حاضر بسیاری از آرایشگاه ها و مراکز درمانی سطح شهر پارافین تراپی را انجام می دهند. از نکاتی که باید هنگام مراجعه به این مراکز در نظر داشته باشید این است که اولا باید از پارافین های بهداشتی استفاده کنند و پارافینی که برای هر فرد استفاده می شود باید پس از اتمام کار دور ریخته شود. بسیاری از مراکز برای کاهش هزینه این کار، به جای استفاده از حوضچه پارافین، پارافین را با فرچه روی قسمت های مورد نظر بدن می کشند که روش مناسبی است.

قبل از کشیدن پارافین روی بدن و یا فرو بردن قسمت مورد نظر در حوضچه پارافین، باید قسمت مورد نظر با صابون های آنتی باکتریال کاملا ضدعفونی شود.

پارافین تراپی در منزل :

خوبی روش پارافین تراپی این است که می توانیم خودمان آن را در منزل انجام دهیم. انجام آن در منزل علاوه بر اینکه هزینه را کاهش می دهد این است که می توانید پارافین اضافی در حوضچه پارافین را نگه دارید و بارها از آن استفاده کنید زیرا مخصوص خود شماست.

۱) ابتدا باید قسمت مورد نظر بدن را با صابون آنتی باکتریال که می توانید از داروخانه ها تهیه کنید کاملا ضدعفونی کرده و سپس فرصت دهید تا خشک شود.

۲) سپس مقداری پارافین بهداشتی را داخل دستگاه پارافین تراپی قرار دهید و آن را روی دمای ۵۰ درجه سانتی گراد ( یا ۱۲۵ درجه فارنهایت) تنظیم کنید و منتظر شوید تا پارافین ها به حالت مذاب یک دستی درآیند.

توجه: دستگاه پارافین تراپی و پارافین بهداشتی را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید.

چنانچه بخواهید بدون استفاده از دستگاه پارافین تراپی، خودتان به روش سنتی یک حوضچه پارافین تهه کنید، کافی است پارافین را داخل یک ظرف ریخته و به روش بن ماری (که برای ذوب شکلات کاربرد فراوان دارد) پارافین را ذوب کنید سپس با یک دماسنج از دمای آن مطمئن شوید که خدای نکرده باعث سوختگی نشود. از ماکروفر هم می توانید برای ذوب پارافین استفاده کنید.

 

۳) پس از رسیدن پارافین به دمای مناسب، موضع مورد نظر را ابتدا با اسپری روغن زیتون چرب کرده و سپس آن را ۳ الی ۴ بار در حوضچه پارافین فرو کرده و درآورید تا یک لایه چند میلی متری از پارافین روی موضع مورد نظر تشکیل شود. دقت کنید بین هربار فروکردن موضع در پارافین، کمی صبر کنید تا پارافین کمی خود را بگیرد و سپس دوباره در پارافین فروکنید.

۴) پس از آن موضع مورد نظر را داخل کیسه پلاستیک قرار دهید و در آن را ببندید به طوری که فقط فضای کمی برای جریان هوا وجود داشته باشد. به این ترتیب دمای پارافین و رطوبت حاصل به موضع منتقل می شود. سپس یک جوراب حوله ای را روی پلاستیک به پا کنید.

۵) پس از ۲۰ الی ۳۰ دقیقه که پارافین کاملا روی بدن خشک میشود، پلاستیک را باز کرده و پارافین را از روی موضع پاک کنید.

۶) بهتر است پس از این مرحله، موضع را با ماسک مناسب و آبرسان های پوست ماساژ دهید.

اگر از این روش برای درمان پسوریازیس خود استفاده کردید حتما در پایین همین صفحه از تجربه خودتان بگویید تا دوستان دیگر هم از نتایجی که شما به آن رسیده اید بهره مند شوند.