پسوریازیس خطر ابتلا به بیماری آنوریسم را افزایش می دهد
پسوریازیس خطر ابتلا به بیماری آنوریسم را افزایش می دهد

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس متخصصان دانمارکی اظهار داشتند عارضه پوستی پسوریازیس ممکن است خطر ابتلا به بیماری آنوریسم را در فرد افزایش دهد. متخصصان دانمارکی با اشاره به عوارض بیماری پوستی پسوریازیس بیان کردند: این بیماری می‌ تواند موجب بروز آنوریسم نیز شود. پسوریازیس و آنوریسم: پسوریازیس عارضه پوستی است که موجب قرمزی پوست […]

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس متخصصان دانمارکی اظهار داشتند عارضه پوستی پسوریازیس ممکن است خطر ابتلا به بیماری آنوریسم را در فرد افزایش دهد. متخصصان دانمارکی با اشاره به عوارض بیماری پوستی پسوریازیس بیان کردند: این بیماری می‌ تواند موجب بروز آنوریسم نیز شود.

پسوریازیس و آنوریسم:

پسوریازیس عارضه پوستی است که موجب قرمزی پوست و پوسته پوسته شدن آن می‌ شود. همچنین آنوریسم بیماری نسبتا نادری است که بر اثر آن آئورت، رگ انتقال دهنده خون به شکم بزرگ می‌ شود. در صورتیکه این رگ بزرگ شده پاره شود می‌ تواند مرگ فرد را به دنبال داشته باشد و اغلب پیش از پارگی علامتی از خود نشان نمی‌ دهد.

در این مطالعه نزدیک به ۶۰ هزار مبتلا به پسوریازیس خفیف و بیش از ۱۱ هزار فرد مبتلا به پسوریازیس شدید مورد بررسی قرار گرفتند. کارشناسان خطر ابتلا به آنوریسم را در هر یک از این گروه‌ها مقایسه کردند. در طول مدت ۱۴ سال ۵۰ نفر از مبتلایان به پسوریازیس شدید و ۲۴۰ نفر از مبتلایان به نوع خفیف آن دچار آنوریسم شدند.

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس به نقل از لایوساینس، متخصصان دانمارکی با در نظر گرفتن عوامل موثر در بروز آنوریسم همچون سن و سابقه مصرف سیگار دریافتند: افرادی که دچار پسوریازیس شدید هستند ۶۷ درصد بیشتر احتمال دارد دچار این بیماری شوند. همچنین مبتلایان به نوع خفیف آن نسبت به افراد دیگر ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر آنوریسم هستند.

آنوریسم:

آنوریسم یک برآمدگی یا “بالونی” در دیواره عروق می باشد. سرخرگ ها رگ های خونی غنی از اکسیژن را از قلب به سایر نقاط بدن میرساند. اگر یک آنوریسم رشد کند می تواند باعث خونریزی خطرناک و یا حتی مرگ شود. آنوریسم در آئورت، شریان اصلی از طریق قفسه سینه و شکم رخ می دهد. آنوریسم همچنین می تواند در رگ های خونی در مغز، قلب و سایر قسمت های بدن اتفاق افتد. اگر یک آنوریسم در مغز پاره شود، باعث سکته مغزی می شود

علایم آنوریسم‌:

آنوریسم در قفسه سینه باعث درد قفسه سینه، گردن، کمر و شکم می‌شود. درد ممکن است ناگهانی و تیز باشد.

آنوریسم در شکم باعث درد کمر (گاهی شدید)، بی‌ اشتهایی و کاهش وزن و وجود یک توده ضربان‌دار در شکم می‌ شود.

آنوریسم در یک سرخرگ پا باعث نرسیدن خون به مقدار کافی به نقاط مختلف پا می‌ شود. در نتیجه پا دچار ضعف و رنگ‌ پریدگی می‌ شود، یا اینکه متورم شده، رنگ آن به کبودی تغییر می‌ کند.

امکان دارد یک توده ضربان‌ دار در ناحیه کشاله ران یا پشت زانو وجود داشته باشد.

آنوریسم در سرخرگ مغزی باعث سردرد (اغلب ضربان‌ دار)، ضعف، فلج یا کرختی، درد پشت چشم، تغییر بینایی یا نابینایی نسبی و مساوی نبودن اندازه مردمک‌ های چشم می‌ شود.

آنوریسم در عضله قلب باعث نامنظم شدن ضربان قلب و علایم نارسایی احتقانی قلب می‌ شود.

علل آنوریسم‌:

شایع‌ترین علت آنوریسم، افزایش فشارخون است که سرخرگ را ضعیف می‌ کند.

آترواسکلروز (سخت شدن رگ‌ ها)

ضعف مادرزادی سرخرگ

صدمه فیزیکی

عفونت آئورت دراثر بیماری اندوکاردیت

عفونت آئورت بعد از جراحی آئورت

عوامل خطر آنوریسم‌:

سن بیشتر از ۶۰ سال

سابقه حمله قلبی

فشار خون بالا

سیگار کشیدن

چاقی

پسوریازیس

تشخیص آنوریسم‌:

بررسی‌ های تشخیصی عبارت‌اند از: آزمایش خون از لحاظ انعقادی، نوار قلب، آنژیوگرافی، سایر عکس‌ برداری‌ ها، سی تی اسکن و سونوگرافی.

درمان آنوریسم:

آنوریسم اغلب به کمک جراحی درمان‌پذیر است‌. در جراحی، رگ مصنوعی به جای آن قسمت از رگ که آنوریسم دارد، گذاشته می‌ شود. جراحی در مورد آنوریسم قلبی می‌ تواند باعث بر طرف شدن بی نظمی ضربان قلب شود و عمر را طولانی‌ تر کند. گاهی آنوریسم عود می‌ کند.