پسوریازیس صورت؛ چالش ها، تشخیص و نحوه درمان آن
پسوریازیس صورت؛ چالش ها، تشخیص و نحوه درمان آن

پسوریازیس صورت که شامل بیش از ۴۶ درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس می‌ شود، باعث به وجود آمدن ضایعات فلس مانند نقره‌ای رنگ و جوش های همراه با خارش در صورت می شود. پسوریازیس صورت در موارد نادر، می تواند سبب ایجاد جراحت های باز در قسمت هایی از صورت شود که پوشاندن آن […]

پسوریازیس صورت که شامل بیش از ۴۶ درصد از افراد مبتلا به پسوریازیس می‌ شود، باعث به وجود آمدن ضایعات فلس مانند نقره‌ای رنگ و جوش های همراه با خارش در صورت می شود. پسوریازیس صورت در موارد نادر، می تواند سبب ایجاد جراحت های باز در قسمت هایی از صورت شود که پوشاندن آن از انظار کار دشواری است. بنابراین مبتلایان به پسوریازیس صورت مجموعه‌ای از چالش های درمانی و مقابله‌ای را پیش رو خواهند داشت.

تشخیص پسوریازیس صورت:

پسوریازیس صورت در علت و علائم، با پسوریازیس سایر نقاط بدن، تفاوتی ندارد. به طور معمول، افراد مبتلا به پسوریازیس صورت همان ضایعات همراه با خارش که مبتلایان به هر نوع دیگر پسوریازیس که درگیر آن هستند را تجربه می کنند.

ضایعات همراه با خارش معمولا پوست بالای لب بالایی بیماران را درگیر می کند و نیز ممکن است در نواحی اطراف پیشانی و ابروها و خط رویش موها شاهد آن باشیم.

بنابر یک تحقیق انجام شده در کره بر روی ۲۳۵ بیمار مبتلا به پسوریازیس صورت، قریب به ۷۴ درصد از بیماران دچار ضایعات خارشی در تست بالای پیشانی و ۴۶ درصد باقی مانده در نواحی اطراف گوش شاهد این عارضه پوستی بودند. این تحقیق همچنین نشان داد که اغلب بیماران بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی اولین علائم این بیماری را در صورت خود مشاهده کرد‌ند.

برای تشخیص پسوریازیس صورت، یک پزشک پوست بیمار را مورد معاینه قرار می دهد، و اگر در تشخیص دچار تردید شوند، نیاز به تیکه برداری از پوست بیمار برای تشخیص قطعی نوع ضایعات به وجود می آید.

گزینه های درمانی برای پسوریازیس صورت:

همانند دیگر پسوریازیس های بدن، پسوریازیس صورت هم به مرطوب کننده ها و وازلین پاسخ مثبت می دهد. مبتلایان به پسوریازیس صورت همواره باید به این نکته توجه جدی داشته باشند که چه عواملی باعث شعله‌ور شدن بیماری آنها می شود تا از آن دوری کنند. همچنین از مصرف محصولات و انجام فعالیت هایی که پسوریازیس آنها را تشدید می کند، بپرهیزند.

برای مثال، گزارش هایی حاکی از شعله‌ور شدن پسوریازیس بعد از شنا کردن در استخرهای حاوی کلر به دست ما رسیده است این در حالی است که کلر یکی از عوامل شدیدی کننده علائم پسوریازیس است.

بسیاری از داروهای استروئیدی موضعی مانند کرم هیدروکورتیزون که برای درمان پسوریازیس استفاده می شود، می تواند در بهبود پسوریازیس صورت تنها در کوتاه مدت موثر باشد. اگرچه مصرف محصولات استروئیدی باید محدود باشد چراکه در طولانی مدت می تواند باعث نازک شدن پوست و دیگر عوارض جانبی شود. در این رابطه می توانید با پزشک خود راجع به درمان های استروئیدی و مواردی که می تواند خطر آفرین باشد مشورت کنید.

تاکرولیموس یک تعدیل کننده ایمنی است که برای درمان پسوریازیس شدید صورت و ناحیه تناسلی استفاده می شود. این دارو همچنین برای کمک به بیماران پیوندی برای جلوگیری از پس زدن عضو پیوند شده نیز کاربرد دارد.

سازمان غذا و دارو به مصرف کنندگان این هشدار را می دهد که از این دارو نباید به عنوان اولین راه برای درمان پسوریازیس استفاده کرد و مصرف آن باید تحت نظارت پزشک حاذق صورت بگیرد. آزانس نظارتی، تولید کنندگان این دارو را ملزم به استفاده از جعبه هشدار همراه با این دارو می کند که این جعبه حاوی مطالب هشدار دهنده در رابطه با داروست. برای مثال در رابطه با داروی تاکرولیموس این اخطار داده شده است که این دارو می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، لنفوم و عفونت های ویروسی شود.

هشدار این جعبه، قوی‌ترین و مهم‌ترین هشداری است که آژانس نظارتی به کار می گیرد. مصرف معمول این دارو یعنی دوبار در روز، با مسدود کردن پاسخ ایمنی ممکن است باعث به وجود آمدن  علائم پسوریازیس شود، بیمارانی که از این دارو استفاده می کنند در صورت بروز علائم زیر باید سریعا به پزشک مراجعه کنند: تورم غدد، تب، کوفتگی، تاول، تورم و ترشح پوستی.

همچنین عوارض جانبی خفیف‌تر این دارو شامل: احساس سوزن سوزن شدن، خارش، جوش، تهوع و سردرد.

طب تحقیق مختصری که در سال ۲۰۰۷ انجام شد و در مجله پوست انگلیس به چاپ رسید؛ بین اثر داروی کلسیتریول موضعی و تاکرولیموس مقایسه‌ای صورت گرفت. در این تحقیق که به مدت ۶ هفته بر روی ۵۰ بیمار مبتلا به پسوریازیس صورت و ناحیه تناسلی انجام شد، دریافتند که ۶۰ درصد از بیمارانی که از تاکرولیموس استفاده می کردند به طور کامل و یا به نسبت خیلی زیاد از شر خارش ها و ضایعات پسوریازیس خلاص شده‌اند. حال اینکه تنها ۳۳ درصد از بیمارانی که از کلسیتریول استفاده کرده بودند شاهد بهبودهایی بودند

پسوریازیس صورت و اعتماد به نفس:

مبتلایان به پسوریازیس صورت ممکن است با چالش های روحی مواجه شوند که فرد سالم هیچ گاه به آنها دچار نخواهد شد، چراکه ضایعه های ناشی از این بیماری به راحتی قابل پوشیده شدن نیست، البته می توان با حمایت و درمان مناسب از عهده این چالش ها برآمد.

سایت درمانی پسوریازیس «psoriasiscure.ir» از بیماران پسوریازیس می خواهد که راجع به پسوریازیس صورت و راه‌های درمان آن به خانواده و دوستان خود اطلاعات مورد نیاز را آموزش دهند؛ این باعث می شود که آنها هم بخشی از راه حل باشند. همچنین یافتن گروهی حامی و یک مشاور برای در میان گذاشتن مشکلات عاطفی که در اثر بیماری به وجود می آید نیز می تواند کمک کننده باشد.

بیماران مبتلا به پسوریازیس صورت می توانند با انواع پوشاننده ها را مورد امتحان قرار بدهند. بنیاد ملی پسوریازیس (NPF) استفاده از Dermablend را توصیه می کند که محصولی ارایشی است و برای افراد مبتلا به پسوریازیس، درماتیت و سایر بیماری های پوستی، طراحی شده است. اگرچه این بنیاد مخالف استفاده از لوازم آرایشی در برخی از قسمت های پوست است؛ بخش هایی که بیش از حد تحریک شده و جراحت های التیام نیافته دارد، چراکه در صورت استفاده  از لوازم آرایشی در این بخش پوست ممکن است شاهد سوزش و حتی عفونت باشیم