پسوریازیس لب ها و راهکار های کنترل پوسته پوسته شدن آن ها
پسوریازیس لب ها و راهکار های کنترل پوسته پوسته شدن آن ها

پسوریازیس بیماری التهابی پوست درمان قطعی ندارد و علایم آن معمولا پوسته پوسته شدن زانوها و سر است اما گاهی باعث قرمز و پوست پوست شدن لب ها هم می شود.

پسوریازیس بیماری التهابی پوست درمان قطعی ندارد و علایم آن معمولا پوسته پوسته شدن زانوها و سر است اما گاهی باعث قرمز و پوست پوست شدن لب ها هم می شود.

پسوریازیس لب ها:

لب ‌ها به دلیل نداشتن غدد چربی در برابر خشکی پوست ناشی از پسوریازیس، خیلی زود خشک شده و ترک می‌‌ خورند؛ به همین دلیل باید مرتب آنها را مرطوب و چرب کرد. تا جایی که می ‌توانید لب ‌هایتان را زبان نزنید و پوست آنها را با ناخن‌ های ‌تان جدا نکنید. این کار باعث تشدید وضعیت و سوزش پوست لب می‌ شود.

شرایط آب و هوایی روی لب‌ ها بر تشدید نشانه های پسوریازیس اثر می ‌گذارد. آب و هوای سرد و خشک و سیب‌ های ناشی از نور خورشید به پوست لب آسیب می ‌رساند. کمبود ویتامین ‌ها نیز سلامت لب‌ ها را به خطر می ‌اندازند؛ مثل ویتامین A، ویتامین B ، ویتامین C ، ویتامین B2 ، ویتامین E حساسیت به برخی محصولات اثر نامطلوب روی لب ‌ها دارند.

برخی از داروها (نظیر نئوتیگازون) که برای کنترل پسوریازیس استفاده می شوند باعث خشکی و ترک ‌خوردگی لب ‌ها می‌ شوند.

مقابله با پسوریازیس لب:

دور رژلب‌ های مات و خشک را خط بکشید. رژلب‌ های چرب و مایع، بهترین مواد آرایشی برای لب‌ های خانم ‌هایی است که از خشکی لب رنج می ‌برند.

اگر با استفاده از رژلب دچار خشکی لب می ‌شوید، بهتر است قبل از استفاده از آن، لب‌ های خود را با کمی پماد ویتامین A چرب کنید.

در صورت نیاز، لب‌های خود را با شوینده‌های ملایمی مانند صابون‌ های کرم‌دار یا شامپو بچه بشویید.

دو قاشق چایخوری شکر و یک قاشق‌ خوری عسل را با هم ترکیب و این خمیر را ۵ دقیقه روی لب‌ های خشک و ترک‌خورده‌تان بگذارید. این کار را ۲ بار در روز تکرار کنید تا لب‌ هایتان نرم‌تر شوند. می‌توانید این خمیر را برای از بین رفتن پوسته‌ های لب، کمی روی آنها مالش دهید و در نهایت هم با آب ولرم بشویید.

قبل از خواب، ترکیبی از عسل و گلیسیرین درست کنید و آن را روی لب ‌هایتان بزنید. این ترکیب را صبح که بیدار شدید، از روی لب خود با آب ولرم پاک کنید و معجزه آن را در نرم شدن لب‌هایتان ببینید.

یک مشت پر، برگ گل سرخ شسته ‌شده را در مقدار کمی شیر به مدت چند ساعت، خیس کنید. سپس با مخلوط کردن برگ ‌های گل و شیر، خمیر یکنواختی درست کنید و آن را روزی ۲ بار روی لب‌ های پوسته ‌پوسته‌شده یا ترک‌ خورده بگذارید. قرار دادن این خمیر روی لب‌ها، پیش از رفتن به رختخواب، کمک زیادی به نرم‌تر شدن پوست لب می‌ کند.

روزی ۴ بار روغن طبیعی نارگیل یا کرچک روی لب‌ های خشک خود بزنید. این روغن ‌ها، از قوی‌ترین و موثرترین نرم‌کننده‌های طبیعی لب در روزهای سرد و خشک سال محسوب می ‌شوند.

استفاده از وازلین و روغن مخصوص پوست بچه ‌ها هم در نرم کردن لب‌ها تاثیر دارد.

پسوریازیس بر روی لبها ممکن است با سیگار کشیدن تشدید شود. بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد پسوریازیس روی لب ها سیگار نکشیدن است.