پسوریازیس نباید روی توانایی شما برای باردارشدن تاثیر بگذارد
پسوریازیس نباید روی توانایی شما برای باردارشدن تاثیر بگذارد

خبر خوب این است که پسوریازیس نباید روی توانایی شما برای باردارشدن تاثیر بگذارد. حتی ممکن است در صورت بارداری دریابید که پسوریازیس شما بهتر شده است.

خبر خوب این است که پسوریازیس نباید روی توانایی شما برای باردارشدن تاثیر بگذارد. حتی ممکن است در صورت بارداری دریابید که پسوریازیس شما بهتر شده است. دکتر لورا رایلی، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان دولتی بوستون می‌گوید: «داده‌ها نشان می‌دهند که اکثریت خانم ها -بالای ۶۰ درصد- در طول دوران بارداری با بهبود علائم پسوریازیس خود مواجه می‌شوند.» حدود ۲۰ درصد از این خانم‌ها در همان حالت قبلی باقی می‌مانند و ۲۰ درصد دیگر با بدتر شدن پسوریازیس خود مواجه می‌شوند. دکتر سیلویا هسو، استاد و مدیر بخش پوست‌شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه Temple می‌گوید که متاسفانه یک پزشک قادر نیست که بگوید در صورت بارداری چه تغیری برای پسوریازیس شما رخ خواهد داد. و اتفاق‌هایی که برای علائم پسوریازیس شما رخ می‌دهند ممکن است برای هر بار بارداری متفاوت باشند.

حتی اگر پسوریازیس شما در طول بارداری بهبود یابد، این امکان وجود دارد که پس از زایمان پسوریازیس برگردد. علاوه بر این، با توجه به برنامه درمانی فعلی شما ممکن است که نیاز به امتحان یک روش درمانی جدید در طول بارداری، پس از بارداری و حتی قبل از بارداری داشته باشید.

برنامه‌ریزی از قبل:

اگر می‌خواهید که بچه‌دار شوید، در مورد درمان پسوریازیس خود با پزشک صحبت کنید. دکتر رایلی می‌گوید: «شما باید این آگاهی را از طریق پزشک خود کسب کنید که کدام‌یک از داروها و شیوه‌های درمانی را باید تغیر دهید.» اکثر پوست‌شناس‌ها و متخصص‌های زایمان توصیه می‌کنند که در صورت برنامه‌ریزی برای بچه‌دار شدن مصرف داروهای پسوریازیس را متوقف کنید، صرفاً بخاطراینکه در بارداری دچار مشکلی نشوید.

اگر پسوریازیس شما مشکل‌آفرین است و نیاز به درمانی فراتر از مرطوب‌کننده ها و پمادهای مسکن دارد، باید خود را تحت درمان‌های موضعی و حتی استفاده از نوردرمانی قرار دهید.

استروئیدهای موضعی باعث نقص در تولد نمی‌شوند:

تحقیقات نشان داده‌اند که استروئیدهای موضعی باعث نقص در تولد نمی‌شوند. باوجوداین، دکتر رایلی توصیه می‌کند که برای اطمینان از استروئیدهای با دوز کم و آن‌هم به مقدار کم و تنها برای بخش کوچکی از پوست استفاده کنید. توصیه می‌شود که از مصرف هر داروی سیستماتیک خودداری کنید، چون این داروها می‌توانند از طریق جریان خون وارد جنین شوند. علاوه بر این، در دوران شیردهی به کودک نیز از این داروها استفاده نکنید، چون این داروها می‌توانند از طریق شیر مادر وارد کودک شوند.

داروهایی که موجب نقص تولد می شوند:

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید که قطعاً از سوریاتان (Soriatane) یا اسیترتین (acitretin)، متوترگزات (Methotrexate) و تازاروتن (Tazarotene) خودداری کنید، چون تحقیقات نشان داده‌اند که چنین داروهایی می‌توانند موجب نقص در تولد شوند. برای نمونه، در مورد اسیترتین باید گفت که یک فرد مصرف‌کننده از آن باید سه سال پیش از آنکه باردار شود از خوردن این دارو خودداری کند.

مدیریت پسوریازیس به هنگام بارداری:

استفاده از مرطوب‌کننده ها: دکتر هسو می‌گوید که هر چه مرطوب‌کننده غلیظ‌تر باشد بهتر است. آن‌ها را روی پوست خود، مخصوصاً پس از استحمام بمالید.

کاهش استرس: بعضی از زن‌ها درمی‌یابند که پسوریازیس آن‌ها در اثر استرس بیشتر می‌شود. برای کاهش استری تغذیه خوب داشته باشید، غذاهای متعادلی مصرف کنید، خواب کافی داشته باشید، فشار کاری خود را کاهش دهید، به‌طور منظم ورزش کنید و تکنیک‌های آرام‌سازی همچون یوگا و مدیتیشن را انجام دهید.

نور آفتاب اندکی جذب کنید. نور طبیعی خورشید می‌تواند در مهار التهاب تشدیدکننده علائم پسوریازیس موثر باشد. نوردرمانی در مطب پزشک بهترین گزینه است. اگر چنین چیزی ممکن نیست، جذب مقداری از نور خورشید می‌تواند مفید باشد. تماس خود را با نور خورشید به ۵ تا ۱۰ دقیقه در هر بار محدود کنید تا دچار آفتاب‌سوختگی نشوید.

خطرات موجود در میان زنان باردار مبتلابه پسوریازیس:

در شماره ژانویه ۲۰۱۱ ژورنال Journa- of the America- Academy of Dermatology تحقیقی به چاپ رسید که بر اساس آن زنانی که مبتلابه پسوریازیس شدید هستند در مقایسه با زنانی که پسوریازیس ملایم دارند یا مبتلابه این مشکل نیستند بیشتر در معرض خطر به دنیا آوردن یک کودک با وزن پایین هستند. اما دکتر رایلی می‌گوید که در این زمینه به تحقیق بیشتری نیاز است.

دیگر تحقیق‌ها نشان می‌دهند که فوتوتراپی می‌تواند سطوح اسیدفولیک زن‌ها را کاهش دهد. سطوح پایین فولات با افزایش خطر نقص‌های تولد مغزی و ستون فقرات در ارتباط است.

دکتر کریستینا چمبرز، استاد طب اطفال و خانواده و طب پیشگیری در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید که زنان باردار و زنان خواهان بارداری و زنانی که تحت فوتوتراپی هستند باید این اطمینان را حاصل کنند که اسید فولیک کافی یا مولتی‌ویتامین حاوی اسید فولیک دریافت می‌کنند.

آیا کودک من مبتلا به پسوریازیس می‌شود؟

اعتقاد بر این است که پسوریازیس یک عامل ژنتیکی دارد. حدود یک‌سوم از افرادی که مبتلابه پسوریازیس هستند آشنایی دارد که پسوریازیس دارد یا داشته است. به عقیده بنیاد ملی پسوریازیس، اگر شما یا همسرتان مبتلابه پسوریازیس باشید، حدوداً ۱۰ درصد احتمال وجود دارد که کودک شما نیز مبتلابه پسوریازیس شود. اگر هم شما و هم همسرتان مبتلابه پسوریازیس باشید، احتمال ابتلای کودک شما به پسوریازیس ۵۰ درصد خواهد بود.

به‌طورکلی، پسوریازیس نباید در داشتن یک کودک سالم اختلالی به وجود آورد. تنها چیزی که باید انجام دهید این است که پیش از بارداری، در طول بارداری و در طول شیردهی به پزشک خود مراجعه کنید و از او بخواهید که درمان‌های مناسب و تغییرات لازم را برای شما تجویز کند. بنابراین، با مدیریت و درمان پسوریازیس خود می‌توانید به‌نوعی از ابتلای کودک خود به پسوریازیس جلوگیری کنید.