چرا الکل و پسوریازیس میانه خوبی ندارند؟
چرا الکل و پسوریازیس میانه خوبی ندارند؟

اگر شما مبتلا به پسوریازیس هستید، حتما شنیده‌اید که باید مصرف الکل را محدود کرده و به حداقل برسانید و یا به کلی بیخیال آن شوید. اکنون میخواهیم نگاهی به رابطه مصرف الکل و پسوریازیس بیاندازیم و ببینیم الکل چه تاثیری می تواند بر پسوریازیس داشته باشد. مصرف الکل و تشدید پسوریازیس: بسیاری از مبتلایان […]

اگر شما مبتلا به پسوریازیس هستید، حتما شنیده‌اید که باید مصرف الکل را محدود کرده و به حداقل برسانید و یا به کلی بیخیال آن شوید. اکنون میخواهیم نگاهی به رابطه مصرف الکل و پسوریازیس بیاندازیم و ببینیم الکل چه تاثیری می تواند بر پسوریازیس داشته باشد.

مصرف الکل و تشدید پسوریازیس:

بسیاری از مبتلایان به پسوریازیس به این نکته رسیده‌اند که مصرف الکل به خصوص به مقدار زیاد، باعث شعله‌ور شدن پسوریازیس آنها و بدتر شدن شرایطشان می شود. این پدیده اغلب در مردان مبتلا به پسوریازیس بیشتر از زنان مشاهده می شود. در حالی که قطعا معلوم نیست چه ارتباطی بین مصرف الکل و شعله‌ور شدن پسوریازیس وجود دارد ولی شواهدی برای اثبات این رابطه موجود است.

به علاوه مصرف الکل باعث خشک شدن بدن و پوست می‌ شود و همین خشکی پوست سبب شعله‌ور شدن پلاک های خشک پسوریازیس می شود. نوشیدن مقدار کافی آب و پرهیز از مصرف مقادیر زیاد الکل و نوشیدنی های الکلی می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند.

مصرف الکل و تداخل با داروها:

بسیاری از داروهایی که برای درمان پسوریازیس استفاده می شوند مانند آسیتریتین و متوترکسات، درون کبد پردازش می شوند و الکل برای کبد سم است، این بدان معنی است که مصرف مشروبات الکلی همزمان با مصرف دارو می تواند خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد که برخی از آنها می توانند بسیار خطرناک باشند. هنگام استفاده از این داروها، پزشک به صورت مرتب آزمایش هایی از خون شما به عمل خواهد آورد تا از عملکرد کبدتان در مواجه با این قبیل داروها اطلاع کافی پیدا کند.

اگر مشروبات الکلی مصرف می کنید و در آزمایش های خون شما وجود مشکلی گزارش شود، در این صورت شما نه تنها احتمال آسیب به کبدتان را افزایش داده‌اید؛ بلکه باعث توقف مصرف داروهایی می شوید که به بهبودی شرایط پوستی شما کمک خواهند کرد.

به علاوه ما شاهد بیماران پسوریازیس بوده‌ایم که با کاهش مصرف الکل به درمان پاسخ داده‌اند، حتی به داروهایی که اصلا انتظار نمی رفت که موثر واقع شوند.

تاثیر الکل بر ذهن و بدن:

الکل تاثیرات متعددی بر روی بدن دارد که پوست هم از این قاعده مستثنی نیست. مصرف الکل با توجه به کالری که دارد می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی غیر طبیعی شما بشود. همانطور که می دانید بیماران پسوریازیسی که دچار عارضه چاقی و اضافه وزن هستند بیشتر در معرض پیشرفت پسوریازیس هستند و درمان دارویی آنها مشکل خواهد بود.

اعتیاد به الکل و مصرف بیش از حد آن در بین بیماران پسوریازیسی شایع‌تر است؛ شاید به این دلیل که می خواهند با مصرف مقدار زیاد الکل قدری بر درد و مشکلات ناشی از این بیماری غلبه کنند. کنترل و کاهش مصرف الکل نکته حائز اهمیتی است و در صورتی که نمی توانید در مواجه با مصرف الکل برخورد مسلط داشته باشید، حتما به پزشک مراجعه کنید و برای مقابله با استرس ناشی از این بیماری می توانید از روش های سالمی نظیر انجام تمرینات ورزشی، مدیتیشن و یوگا بهره ببرید.

مصرف الکل و حاد شدن افسردگی:

افراد مبتلا به پسوریازیس در معرض شدید خطر افسردگی قرار دارند. آن گونه که تخمین زده شده است حدودا از هر ۴ نفر مبتلا به پسوریازیس ۱ نفر به افسردگی دچار است. مصرف الکل می تواند به بدتر شدن این افسردگی دامن بزند، برای مقابله با افسردگی حتما در نظر داشته باشید که با یک پزشک یا روانپزشک ارتباط برقرار کنید، چرا که امروزه داروهای متعددی برای درمان افسردگی موجود است. مراجعه به پزشک پوست شما هم می تواند مفید باشد، زیرا اگر شواهد دال بر بهبود بیماری شما باشد از لحاظ روحی آرامتر خواهید شد.

بنابراین استفاده از الکل نه تنها بر پسوریازیس بلکه بر تمام بدن و نیز روان شما تاثیر منفی جبران ناپذیری خواهد گذاشت. اگر شاهد تاثیرات ناگوار الکل بر روی پسوریازیس خود هستید به کلی آن را کنار بگذارید.