چند راهکار برای درمان پسوریازیس پوست سر
چند راهکار برای درمان پسوریازیس پوست سر

اگر مبتلابه پسوریازیس پوست سر باشید، روی سرخود با ناحیه‌های قرمز، خارش و پوسته سفیدرنگ مواجه می‌شوید. این مشکلات ممکن است از رستنگاه مو فراتر روند و تمام پوست سر را فرابگیرند.

اگر مبتلابه پسوریازیس پوست سر باشید، روی سرخود با ناحیه‌های قرمز، خارش و پوسته سفیدرنگ مواجه می‌شوید. این مشکلات ممکن است از رستنگاه مو فراتر روند و تمام پوست سر را فرابگیرند. علاوه بر این، ممکن است در موی خود و روی شانه‌های خود با پوسته‌های پوست مواجه شوید. به گزارش بنیاد ملی پسوریازیس (Nationa- Psoriasis Foundation)، پسوریازیس پوست سر بیش از نیمی از افراد مبتلابه پسوریازیس را تحت تاثیر قرار داده است.

احساس استرس ناشی از پسوریازیس:

علاوه بر این، مشاهده این پوسته‌های سفیدرنگ و جرم‌ها روی شانه‌ها و موی سر باعث احساس استرس هیجانی در فرد می‌شود. به‌مانند پسوریازیس، پسوریازیس پوست سر هیچ درمانی ندارد، اما افراد مبتلابه پسوریازیس پوست سر می‌توانند برای احساس و ظاهر بهتر خودکارهای زیادی را انجام دهند.

بر اساس نتایج یک تحقیق چاپ ‌شده در شماره دسامبر ۲۰۱۳ ژورنال British Journa- of Dermatology می‌توان گفت که استرس روان‌شناختی طوری بدن را تغیر می‌دهد که احتمال پوسته ناشی از پسوریازیس را افزایش می‌دهد. دکتر منتر می‌گوید: «مردم نمی‌توانند مدیریت استرس را نادیده بگیرند.» او مدیتیشن و مشاوره را به افراد مبتلابه پسوریازیس پوست سر توصیه می‌کند. مدیریت استرس یا استرس درمانی می‌تواند به مقابله بهتر با پوسته سر کمک کند.

ترکیب روش‌های درمانی مختلف بهترین تاثیر را روی پسوریازیس پوست سر دارد:

دکتر استیو داولوی، پوست‌شناس و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه دولتی Wayne می‌گوید: «همواره به یاد می‌آورم که بیمارهای من برای کنترل پسوریازیس موی سرخود مجبور بودند که درمان آن را ادامه دهند.» بر اساس یک تحقیق چاپ‌شده در شماره فوریه ژورنال Cochrane Database of Systematic Reviews ترکیب روش‌های درمانی مختلف بهترین تاثیر را روی پسوریازیس پوست سر دارد. در ادامه به چند درمانی اشاره می‌کنیم که می‌توانند در مدیریت پسوریازیس پوست سر به شما کمک کنند. تنها توصیه می‌شود که پیش از امتحان هر یک از این شیوه‌های درمانی با پزشک خود در مورد مناسب بودن آن برای خود مشورت کنید.

درمان‌های ضد خارش:

درمان‌های ضد خارش بهترین شیوه برای پسوریازیس های ملایم تا شدید هستند. دکتر آلان منتر، پوست‌شناس مرکز پزشکی دانشگاه Baylor می‌گوید: «خارش، خاراندن و تمیز کردن مو از بدترین چیزهایی هستند که فرد مبتلابه پسوریازیس با آن روبه‌رو است.» به عقیده بنیاد ملی پسوریازیس از روش‌های ضد خارش می‌توان به استفاده از شامپوهای حاوی منتول، بسته‌های یخ یا پارچه‌های سرد، کرم‌های استروئیدی غیر تجویزی، تکنیک‌های آرام‌سازی و داروهای تجویزی برای خارش‌های شدید اشاره کرد. باگذشت زمان، استفاده از این روش‌های ضد خارش و دیگر روش‌ها می‌توانند باعث کاهش خارش شوند.

روش درمانی نوردرمانی با اشعه فرابنفش  برای پسوریازیس پوست سر شدید مناسب نیست:

روش درمانی نوردرمانی با اشعه فرابنفش  برای پسوریازیس پوست سر شدید مناسب نیست و برای پسوریازیس پوست سر با شدت متوسط و ملایم مناسب است. دکتر داولوی می‌گوید: «فوتوتراپی یا نوردرمانی با کاهش التهاب باعث بهبود پسوریازیس می‌شود.» اما دکتر داولوی هشدار می‌دهد که کارایی استفاده از این روش برای پسوریازیس پوست سر در مقایسه با کارایی این روش برای پسوریازیس های دیگر نقاط بدن کمتر است. به عقیده بنیاد ملی پسوریازیس، موی سر مقداری یا تمام نورها را مسدود می‌کند. دکتر داولوی می‌گوید: «درمان‌های فوتوتراپی را می‌توان در مطب و با استفاده از شانه مخصوص برای رساندن نور به تمام نقاط پوست سرانجام داد.»

ویتامین D موضعی هم برای پسوریازیس پوست سر ملایم و هم پسوریازیس پوست سر شدید:

ویتامین D موضعی هم برای پسوریازیس پوست سر ملایم و هم پسوریازیس پوست سر شدید مناسب است. دکتر داولوی می‌گوید: «این داروها باعث آرام‌سازی واکنش‌های ایمنی می‌شوند و به سلول‌های پوستی می‌گویند که با سرعت منظمی رشد کنند.» ویتامین D موضعی با آرام‌سازی واکنش ایمنی از افزایش اضافی سلول‌های پوستی تولیدکننده پسوریازیس جلوگیری می‌کند. این شیوه درمانی را می‌توان به‌تنهایی یا به همراه استروئید موضعی استفاده کرد. دکتر داولوی می‌گوید: «ترکیب ویتامین D موضعی با آستروئید موضعی باعث کارایی بیشتر روش ویتامین D موضعی می‌شود.»

استروئیدهای موضعی هم برای پسوریازیس پوست سر ملایم و هم پسوریازیس پوست سر شدید:

استروئیدهای موضعی هم برای پسوریازیس پوست سر ملایم و هم پسوریازیس پوست سر شدید مناسب هستند. دکتر داولوی می‌گوید: «استروئیدهای موضعی با کاهش التهاب ایجادکننده تغییرات پوستی باعث تسکین پسوریازیس پوست سر می‌شوند.» این نوع از شیوه درمانی به شکل مایع و نه کرم است. وقتی‌که موی شما خیس است بخشی از پوست را مشخص کنید و مقداری از استروئید موضعی به آن بزنید.

سپس کنار این بخش از پوست یک بخش دیگر در نظر بگیرید و به آن استروئید موضعی بزنید و این کار را تا مادامی انجام دهید که تمام پوست شما درمان شده است. با توجه به علائم خود می‌توانید استروئیدهای موضعی را بخرید که از قدرت متفاوتی برخوردار هستند. به عقیده بنیاد ملی پسوریازیس، بعضی از افراد برای درمان‌های کوتاه‌مدت ممکن است به تزریق‌های استروئیدی نیاز داشته باشند.

اسید سالیستک برای پسوریازیس های ملایم موثر است:

به عقیده بنیاد ملی پسوریازیس، اسید سالیستک برای پسوریازیس های ملایم موثر است. اسید سالیستیک یکی از مواد اصلی شامپوهای ضد شوره غیر تجویزی است که به مدیریت افزایش غیرطبیعی سلول‌های پوست سر کمک می‌کند. دکتر داولوی می‌گوید که شامپوهای حاوی اسید سالیستیک در ترکیب با استروئیدهای موضعی می‌توانند موثر باشند. او توضیح می‌دهد: «اسید سالیستیک پوسته‌ها را حل می‌کند و از بین می‌برد و درنتیجه استروئید موضعی می‌تواند به‌جای جذب شدن در پوسته‌ها به پوست نفوذ کند.»

کول تار برای پسوریازیس های ملایم و شدید مناسب است:

کول تار برای پسوریازیس های ملایم و شدید مناسب است. دکتر داولوی می‌گوید: «ما دقیقا نمی‌دانیم که کول تار چگونه کار می‌کند، اما کول تار یکی از قدیمی‌ترین درمان‌های پسوریازیس است.» او ادامه می‌دهد: «در پسوریازیس ملایم، کول تار احتمالا تنها درمان ضروری برای کنترل کردن پسوریازیس است.»

اگر پسوریازیس موی سر شما شدیدتر است می‌توانید این شیوه درمانی را با دیگر شیوه‌های درمانی ترکیب کنید. با پزشک خود در مورد بهترین نحوه استفاده از محصولات کول تار صحبت کنید. شاید نیاز باشد که برای چند دقیقه، برای چند ساعت یا حتی یک شب شامپو روی موی سر شما باشد. دکتر منتر گاهی از اوقات به بیماران خود توصیه می‌کند که محصول را روی سرخود بگذارند و سر خود را با چیزی بپوشند و سپس از یک درمان گرمایی استفاده کنند تا باعث بهترین کارایی شامپو شوند.

استفاده از کلاه، روسری و درمان‌های مو در بیماران پسوریازیس:

برای انواع مختلف پسوریازیس پوست سر می‌ توان از کلاه، روسری و درمان ‌های مو استفاده کرد. به‌ طور کلی، در صورت ابتلا به پسوریازیس پوست سر می‌ توان از هر نوع کلاه یا روسری استفاده کرد، اما باید از کلاه‌های تنگ یا روسری ‌هایی که باعث ساییدگی و فشار پوست سر شما می ‌شوند خودداری کنید.

دکتر داولوی می ‌گوید: «استفاده از چنین کلاه‌ ها یا پوشش‌های سری می ‌تواند موجب بدتر شدن پسوریازیس پوست سر شود.» علاوه بر این، او توصیه می‌ کند که کلاه‌ها یا روسری‌های به رنگ سفید یا روشن استفاده کنید تا پوسته‌های سر شما مشخص نشوند. علاوه بر این، نگران این نباشید که آرایشگر شما متوجه پوسته‌های شما می‌شود. تنها پیش از اصلاح موی خود به آرایشگر خود بگوید که مبتلابه مشکل پسوریازیس پوست سر هستید که هیچ واگیری ندارد و وسایل شخصی خود را همیشه به همراه داشته باشید.