چگونه با وجود پسوریازیس خوب بخوابید؟
چگونه با وجود پسوریازیس خوب بخوابید؟

شاید بتوانید در طول بیداری در برابر خارش پوستتان در اثر بیماری پسوریازیس مقاومت کنید، اما در خواب ممکن است ناخودآگاه پوست قرمز و ملتهب تان را با خاراندن زخم کنید.

خارش دادن پلاک‌ های پوستی خیلی وسوسه‌ انگیز است، اما این کار باعث تشدید علائم پسوریازیس می‌ شود. خاراندن شدید می‌ تواند باعث ایجاد ضایعات پوستی بیشتر و تحریک پدیده کوبنر شود. موقع خواب کنترل بسیار کمی روی خودتان دارید؟ بنابراین شاید بتوانید در طول بیداری در برابر خارش پوستتان در اثر بیماری پسوریازیس مقاومت کنید، اما در خواب ممکن است ناخودآگاه پوست قرمز و ملتهب تان را با خاراندن زخم کنید. در نتیجه مانند خیلی از بیماران دیگر، ممکن است وقتی از خواب بیدار شوید، با لکه های خونی یا پوسته های سفید روی ملافه تان مواجه گردید.

در کنار همه این موارد نداشتن خواب کافی، استرس ایجاد می کند که خودش عاملی موثر در تشدید پسوریازیس است، زیرا بدن خودش را در خواب ترمیم می نماید. به عبارتی دیگر، این چرخه ی معیوب می تواند واقعا زجرآور باشد. چون استرسی که تولید می شود می تواند علائم این بیماری را تشدید نماید و وخیم تر شدن این بیماری هم خودش مشکلات خواب را پیچیده تر می کند و باز هم استرس بیشتر و …. در ادامه مطلب به نکاتی برای داشتن خواب بهتر در مورد بیماران پسوریازیس و راهکارهای کنترل خارش شبانه اشاره می کنیم.

نکاتی برای خواب بهتر:

اگر مبتلا به پسوریازیس هستید و با خوابیدن مشکل دارید، این چند نکته برای تان مفید است:

هنگام خواب دستکش نخی بپوشید:

غیر از دستکش می توانید از هر چیزی که بین ناخن ها و محل خارش مانعی ایجاد می کند استفاده نمایید، مثل یک جفت جوراب.

بدترین نواحی را بپوشانید:

پوشاندن نواحی مبتلا با یک کرم مرطوب کننده قوی و پنهان کردنشان در یک کیسه پلاستیکی نه تنها مانع خاراندنشان می شود، بلکه صبح روز بعد هنگام حمام کردن راحت تر می توانید پوسته ها را بزدایید، چون پوست تان نرم تر شده است.

الکل ننوشید:

مصرف زیاد الکل، تشدید کننده این بیماری است و مصرف الکل در ساعات پایانی شب می تواند در طول شب بیدارتان نگه دارد و مانع خوابتان شود.

از کافئین پرهیز کنید:

کافئین همان طور که در چای و قهوه است، می تواند در کاکائو و نوشابه سیاه هم باشد. اثرات تحریک کننده آن بیدار نگه تان می دارد.

ساعت خواب و بیداری منظم داشته باشید:

این اقدام ساده که معمولا راهکاری است برای خواب بهتر، به بدن تان کمک می کند بدن تان روال منظم خوابش را یاد بگیرد و علائمی که درگیرشان هستید کمتر ناراحت تان کنند.

ماساژ:

شاید عجیب به نظر برسد، اما ماساژ باعث جریان یافتن خون در سطح پوست بدن می‌ شود و به این ترتیب غلظت مواد سمی و حساسیت زا در پوست کمتر شده و خارش از بین می‌ رود.

میخک: دارای ترکیبی به نام اوژنول است که سبب بیحسی پایانه‌ های عصبی پوست و در نتیجه کاهش خارش پوست می‌ شود. به این منظور مقداری میخک را آسیاب کنید، مقداری کره‌ بی‌ نمک را در طرفی گرم کنید و پودر میخک را به آن بیافزایید، پس از سرد شدن این ترکیب را در محل خارش پوست بمالید تا کاملاً جذب پوست شود.

کمپرس آب سرد:

حوله کوچکی را در آب سرد و سپس بر محل خارش پوست قراردهید. این درمان مقطعی و بسیار مؤثر است و خارش به سرعت از بین می‌ رود.

لیموترش:

حاوی مواد بی‌ حس‌کننده و ضدالتهاب است که به کاهش خارش پوست کمک می‌ کند. مقداری آب لیموترش تازه را بر محل خارش بمالید و بگذارید تا خشک شود.

منیزیوم سولفات:

یک فنجان از این نمک را در وان حمام بریزید و به طور کامل و به مدت ۳۰ دقیقه در آن شناور شوید تا مواد سمی پوست خارج شود و خارش کاهش یابد.

درمان های نیاز به نسخه پزشک:

دیگر درمان‌ های خارش پسوریازیس شامل آنتی هیستامین‌ ها (لوراتادین، هیدروکسی‌ زین یا ستیریزین)، نور درمانی، استروئیدها، کپسایسین، بی‌ حس کنندهٔ موضعی مانند Pramoxine و داروهایی که کمک به آرام کردن پاسخ ایمنی بیش از حد فعال که باعث ضایعات پسوریازیس می‌ شود و دارو های ضد افسردگی و آسپرین می‌ تواند کمک کننده باشد. داروهای Yosipovitch معمولاً بیشتر جهت درمان دردهای عصبی مانند گاباپنتین و برخی دارو های ضد افسردگی به نام نورآدرنرژیک و سروتونرژیک خاص (NaSSA) برای از بین بردن خارش پسوریازیس استفاده می‌ شود. درمان‌های موضعی برای پسوریازیس می‌ تواند به کاهش درد و خارش کمک کند.

البته قبل از مصرف این داروها، با پزشکتان مشورت کنید.