کرم دیترانول درمانی کارآمد برای پسوریازیس پلاکی
کرم دیترانول درمانی کارآمد برای پسوریازیس پلاکی

کرم موضعی دیترانول (آنترالین) با نام علمی (DITHRANOL-Anthralin) برای درمان پسوریازیس پلاکی مزمن بسیار کارآمد است. در این مطلب ما می خواهیم اثرات داروی دیترانول که از گیاه araroba مشتق می شود را مورد بررسی قرار دهیم. اگرچه ۷۵ سال است که از این دارو به عنوان داروی موثر در درمان بیماری پسوریازیس استفاده می […]

کرم موضعی دیترانول (آنترالین) با نام علمی (DITHRANOL-Anthralin) برای درمان پسوریازیس پلاکی مزمن بسیار کارآمد است. در این مطلب ما می خواهیم اثرات داروی دیترانول که از گیاه araroba مشتق می شود را مورد بررسی قرار دهیم. اگرچه ۷۵ سال است که از این دارو به عنوان داروی موثر در درمان بیماری پسوریازیس استفاده می شود ولی هنوز دانسته های ما در رابطه با چگونگی عملکرد این دارو در درمان و کنترل بیماری پوستی پسوریازیس بسیار ناچیز است.

دیترانول و پسوریازیس:

دیترانــول بــرای درمــان موضــعی پسوریازیس خاموش یا مزمن پوست و پوست سـر مـصرف می شود. مصرف دارو برای درمان طاسی موضعی نیز تحت بررسی می باشد. دیترانول در مقایسه با استروئیدهای گلوکوکورتیکوئیدی شروع کندی در بهبودی پسوریازیس دارد ولی امکان برگشت بیماری پس از پایان استفاده از دارو کمتر است.

دیترانول مؤثرترین داروی موضعی غیراستروییدی علیه پسوریازیس نسبتاً حاد است. پماد یا كرم آن، رشد زیاده از حد پوست را به وضعیت طبیعی بر می گرداند. گاهی اوقات برای آنكه تأثیرش بیشتر شود آنرا با درمانهای ماوراء بنفش (UVB) به كار می برند.

مکانیسم اثر:

ایـن دارو بـا کـاهش فعالیـت میتوتیـک سلولهای اپیدرم هیپرپلازی شده باعث برگرداندن سرعت تکثیر و کراتینیزه شدن ایـن سـلول هـا بـه حـد طبیعـی میشود. به علاوه، در داخل بدن دیترانول ساخت DNA را مهار می کند و ممکن است آزاد شدن گونه هـای اکـس یژن فعال را افزایش دهد. لذا روند های متابولیک اکـسیداتیو را تحت تاثیر قرار می دهد. دیترانول در خارج از بدن پروفاز میتـوز سـلولهـای کراتینـی و لوکوسـیتهـا را طـولانی میکند.

مقدار مصرف:

بزرگسالان:

برای در مـان پـسوریازیس مقـدار کـافی از دارو یک بار در روز (ترجیحاً شب ها) روی پوست مالیده و صبح روز بعد شسته میشود. همچنـین در روش درمـانی تماس کوتـاه، دارو یـک بـار روی پوسـت مالیـده شـده و پوست پس از ۱۰-۳۰ دقیقه شسته میشود. برای درمـان طاسی موضعی، مقدار کـافی از دارو یـک بـا ر در روز روی موضع مالیده میشود.

کودکـان:

سـلامت و کـارایی مـصرف دارو در کودکـان اثبات نشده است.

مــوارد منــع مــصرف:

ایــن دارو درصــورت وجــود حساسیت بیش از حـد یـا پـسوریازیس چـرک دار نباید مصرف شود.

دیترانول را نمی‌ توان برای پوست صورت و سطوح تناسلی استفاده کرد.

فارماکوکینتیک:

دیترانول به میزان نـاچیزی از طریـق پوست جذب میشود و احتمالاً به شکل متابولیت (عمـدتاً دانترون) از راه کلیه ها دفع میشود.

هشدارها:

این دارو در صورت وجـود بثـورات حـاد یـا التهـاب جلدی از جمله فولیکولیـت و همچنـین نارسـایی کلیـوی باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

حتی المقدور از مصرف دارو بـر وی پوسـت صـورت، بویژه اطراف چشم ها و سایر نواحی حساس پوست، نواحی تناسلی یا چین خورده بدن، بدلیل احتمـال بـروز التهـاب، باید اجتناب گردد.

عوارض جـانبی:

بثـورات جلـدی ناشـی از حـساسیت مفرط، قرمزی و یا سایر تحریکات پوستی و رنگـی شـدن پوست، مو و البسه از عوارض جانبی دارو میباشند.

تداخلهای دارویی:

مصرف همزمان دیترانول با سایر داروهای حساس کننده پوست به نور ممکن است موجـب حساسیت اضافی نسبت به نور شود.

فراموش كردن نوبت دارو:

به محض یادآوری پماد یا كرم را استعمال كنید.

اگر تا صبح بعد درمان شب را فراموش كردید از آن صرفنظر و منتظر نوبت بعدی باشی.

اگر نوبت بعدی ۴ ساعت دیگر است فعلاً یك نوبت استعمال و از نوبت بعد صرفنظر كنید.

نکات قابل توصیه:

دارو بیشتر از مقدار توصیه شده نباید مصرف شود.

از تماس دارو با چشم ها و سایر غـشا هـای مخـاطی باید اجتناب گـردد.

درصـورت تمـاس دارو بـا چـشم هـا، التهاب حاد ملتحمه ممکن است بروز نماید.

قبل از استفاده دارو روی سر، مو ها بایـد بـه خـوبی شسته و خشک شوند.

قبل از مصرف دارو، با مالیـدن وازلـین روی پوسـت سالم اطراف موضع می توان از تحر یک آن نواحی ممانعت کرد.

این دارو ممکن است به طور موقـت موجـب رنگـی شدن پوست، مو ها، لباس ها و وسایل مورد استفاده گـردد. در صورت لزوم اسـتفاده از دسـتکش و کـلاه پلاسـتیکی توصیه میشود.

دستها بلافاصله پس از استعمال دارو بایـد شـسته شوند.

شرایط نگهداری:

در دمای ۸ تا ۱۵ درجه نگهداری شود.

اشکال دارویی:

%Cream: 1