گیاه باباآدم لایه‌ برداری طبیعی برای درمان ضایعات پسوریازیس
گیاه باباآدم لایه‌ برداری طبیعی برای درمان ضایعات پسوریازیس

گیاه باباآدم با نام علمی Burdock لایه‌برداری طبیعی و سالم برای درمان ضایعات پوستی پسوریازیس و اگزما می باشد. این گیاه همانند داروی ضد التهاب ساختگی هیدروکورتیزون، دارای اثرات بهبود دهندگی و تسریع‌کنندگی روند التیام ضایعه باشد. ترکیبات موثر موجود در این گیاه به علت اینکه روند پوست‌ اندازی را تسریع می‌کند، سموم سطحی بر […]

گیاه باباآدم با نام علمی Burdock لایه‌برداری طبیعی و سالم برای درمان ضایعات پوستی پسوریازیس و اگزما می باشد. این گیاه همانند داروی ضد التهاب ساختگی هیدروکورتیزون، دارای اثرات بهبود دهندگی و تسریع‌کنندگی روند التیام ضایعه باشد. ترکیبات موثر موجود در این گیاه به علت اینکه روند پوست‌ اندازی را تسریع می‌کند، سموم سطحی بر روی لایه اپیدرم پوست را می‌ زداید و ضایعه زدایی می‌کند.

در حقیقت نوعی لایه‌برداری طبیعی و سالم و نیز آب‌رسانی به لایه‌های سطحی پوست را انجام می‌دهد؛ در نتیجه شادابی را برای پوست بیماران پسوریازیس به ارمغان می‌آورد.

گیاهشناسی:

گياه باباآدم ابتدا در اروپا و شمال آسيا روييد. عضوي از اين گياه كه تيره “تاتاري” است بعنوان يك گياه دو ساله امروزه در سرتاسر ايالات متحده مي رويد. اين گياه داراي شاخه هاي پهن است و ارتفاع آن به سه يا چهار پا مي رسد. گلهاي ارغواني آن بين ماههاي ژوئن و اكتبر غنچه باز مي كنند. شكل ديگري از گياه باباآدم، داراي برگهاي پيچ خورده و قلبي شكل است كه قسمتهاي بالاي آنها سبز اما قسمت پائين مايل به سفيد است. ريشه هاي عميق اين گياه داراي رنگ سبز متمايل به قهوه اي با قسمتهاي بيروني تقريباً سياه است. ريشه هاي آن مهمترين بخش گياه است كه براي اهداف درماني مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين گياه بصورت وحشي بخوبي رشد مي كند اما در معرض نور و خاك، خشك و پژمرده ميشود. كارشناسان طب گياهي برگهاي اين گياه را در طول اولين سال رشد آن جمع آوري مي كنند و ريشه هاي آنرا در پائيز اولين سال پس از كاشت گياه (يا در طول بهار آتي قبل از اينكه گلها غنچه باز كنند) برداشت مي كنند.

گیاه بابا آدم گیاهی علفی است که در برخی مناطق مرطوب و معتدل ایران به صورت وحشی می‌روید. ساقه‌ای شبیه به پوست مار دارد که پوشیده از کرک‌های خشن و زبر می‌باشد. برگ‌های بسیار بزرگ و پهن آن به حالت افتاده بر ساقه قرار دارند.

تاریخچه:

كارشناسان طب گياهي انگليس در طول قرون وسطي ريشه اراقيطون (باباآدم) را در درمان كوركها، اسكوربوت و روماتيسم به “سارساپاريلا” ترجيح مي دادند. درمانگران بومي آمريكا علاقمند به باباآدم بعنوان يك گياه دارويي بودند. كارشناسان طب گياهي آمريكا از ريشه ها و تخم اين گياه به عنوان ماده تصفيه كننده خون و مسكن درد به مدت بيش از دو قرن استفاده كرده اند.

ريشه و برگهاي اين گياه در درمان با گياهان دارويي مورد استفاده قرار مي گيرد، اما اغلب مصرف ريشه آنرا ترجيح مي دهند. گياه باباآدم عمدتاً در درمان آرتريت، نقرس و ساير حالات التهابي پوستی مانند پسوریازیس مورد توجه است. ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه مانند پلی‌استیلن خاصیت آنتی‌باکتریال و ضد قارچی دارد. این گیاه همچنین به کبد کمک می‌کند تا مواد زائد موجود در خون را تصفیه کند و به کمک کلیه‌ها آن را از بدن دفع نماید.

تركيبات گياه:

گياه باباآدم حاوي عناصر و تركيبات فعالي بنام “لاكتون سيسكوئيترپين” است. اين گياه داراي درصد بالايي هيدرات كربن بنام اينولين يا (فراكتوسان) است. همچنين حاوي روغن مايع، استرول هاي گياهي، تانين و روغن چربي دار است. كارشناسان طب گياهي از قديم الايام از ريشه و برگهاي اين گياه در درمان آرتريت، روماتيسم، نقرس، بيماريهاي پوستي، اسكوربوت، بيماريهاي آميزشي، پسوريازيس و ساير اختلالات پوستي استفاده مي كردند. اما آنها مطمئن نيستند كه كدام تركيب و عنصر فعال موجود در ريشه اين گياه عامل خواص درماني است.

دیگر خواص دارویی گیاه باباآدم:

-از نظر طب قديم ايران ريشه بابا آدم سرد و خشك است

-بهترين تصفيه كننده خون است و خون را تميز كرده و سموم را از بدن خارج مي كند

-جوشهاي صورت و كورك را برطرف مي كند

-برطرف كننده سوزش و درد گزيدگي زنبور با حشرات

-معالجه زخم ها و التيام جراحات

-تنظيم قند خون و معالجه بيماري قند

اشكال موجود:

فرآورده هاي اين گياه از ريشه ها يا برگهاي تازه و خشك آن تهيه ميشوند. معمولاً ميتوانيد آنرا بصورت پودر ريشه خشك شده، عصاره (مايعي كه از طريق جوشاندن گياه در آب تهيه ميشود)، تنتور (محلولي از گياه در الكل يا آب و الكل) يا عصاره مايع تهيه كنيد.

نحوه مصرف:

در بیماری‌ پسوریازیس به دو صورت خوردنی و مالیدن بر پوست مصرف می‌شود:

مصرف خوراکی: گياه باباآدم را مي توانيد به صورتهاي زير روزانه سه بار مصرف كنيد:

جوشانده بابا آدم: ۵۰ گرم از ریشه این گیاه را در یک لیتر آب به مدت ۲۰ دقیقه می‌جوشانید.

دم کرده بابا آدم: ۸۰ گرم از ریشه بابا آدم را در یک لیتر آب برای مدت ۱۰ دقیقه دم می‌کنید.

دم کرده شیرین‌بیان و بابا آدم: ۳۰ گرم باباآدم و ۳۰ گرم شیرین‌بیان را در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت بریزید و بگذارید تا دم بکشد. از این معجون به منظور تصفیه خون می‌توانید سه فنجان در روز مصرف نمایید.

مصرف موضعی: برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس و ریزش مو جوشانده غلیظی از برگ، ریشه یا تخم گیاه تهیه کرده روزی چند مرتبه (هر هشت ساعت یک بار) بر محل بمالند.

نكات احتياطي:

خطر شناخته شده اي كه مرتبط به استفاده از باباآدم باشد، وجود ندارد، اما هنگام تماس با آن مراقب باشيد چون شانس كمتري وجود دارد كه آدم بتواند از تحريك پوستي ناشي از استعمال آن گريزي داشته باشد. اگر باردار يا شيرده هستيد، به اين گياه دست نزنيد. چون ممكن است سبب تحريك رحم گردد كه نهايتاً به سقط جنين منتهي خواهد شد.

در هر صورت، در اين مرحله بهتر است از مصرف زياده از حد آن (به ويژه ريشه آن) اجتناب ورزيد چون كارشناسان هنوز اثرات سمي بودن اين گياه را به طور عميق تحقيق نكرده اند.

تداخل هاي احتمالي:

اگر تحت درمان بيماري ديابت هستيد، از مصرف زياده از حد اين گياه اجتناب ورزيد زيرا مي تواند اثر ساير داروها را خنثي كند. اگر مبتلا به ديابت هستيد، با پزشك خود قبل از مصرف اين گياه يا هر تقويت كننده ديگري مشورت كنيد.
به افرادی که از داروهای دیورتیک مصرف می‌کنند این گیاه توصیه نمی‌ شود؛ زیرا باعث کاهش میزان زیاد پتاسیم بدن شده و به دلیل خاصیت ادرارآور بودن آن، بدن میزان زیادی از آب مورد نیاز خود را از دست می‌دهد.

عوارض احتمالی:

از عوارض جانبی مانند خشکی دهان، سردرد، تهوع، اسهال، بی‌قراری و آلرژی با مصرف بیش از اندازه گیاه بابا آدم به صورت خوراکی دیده شده است. در صورت تماس برگ‌های این گیاه با ملتحمه و یا قرنیه، عوارض شدید چشمی ممکن است ایجاد شود.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی:

بهتر است خانم‌ها در زمان بارداری و شیردهی از این گیاه استفاده نکنند.