۹ بیماری که با «پسوریازیس» به سراغ افراد می‌آید
۹ بیماری که با «پسوریازیس» به سراغ افراد می‌آید

به گفته محققان، افرادی که مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس هستند با افزایش ریسک ابتلا به برخی بیماری‌های دیگر هم روبرو هستند.

به گفته محققان، افرادی که مبتلا به بیماری پوستی پسوریازیس هستند با افزایش ریسک ابتلا به برخی بیماری‌های دیگر هم روبرو هستند. به گزارش سایت درمانی پسوریازیس به نقل از مهر، طبق برآورد‌ها، در حدود ۲ درصد از جمعیت جهان به این بیماری پوستی مبتلا هستند. بسیاری از مطالعات دهه گذشته نشان داده‌اند که بیماری پسوریازیس ارتباط مستقیمی با بیماری‌ های سبک زندگی و سایر شرایط مزمن دیگر دارد. در حقیقت، این باور وجود دارد که ۷۳ درصد بیماران حداقل مبتلا به یک بیماری دیگر همراه با این بیماری هستند. همچنین مشخص شده است که بیماران مبتلا به پسوریازیس حاد، ۵ سال کوتاه‌تر از افراد عادی عمر می‌ کنند.

پسوریازیس و امکان ابتلا به بیماری های دیگر:

به گفته پزشکان، بیماران مبتلا به این بیماری پوستی در معرض ابتلا به برخی بیماری‌ های دیگر هم قرار دارند که در ادامه اشاره می‌شود:

۱-بیماری قلبی عروقی:

در طول دهه گذشته، چندین مطالعه نشان داده‌اند که ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی در بیماران مبتلا به پسوریازیس بسیار بالاست. در حقیقت این بیماری پوستی به تنهایی فاکتور پرخطر بروز «انفارکتوس می‌وکارد» است.

۲-دیابت:

محققان با بررسی ۲۷ مطالعه مشاهده‌ای دریافته‌اند که پسوریازیس با افزایش شیوع نرخ ابتلا به دیابت نیز مرتبط است. علاوه بر دیابت، این بیماران بسیار مستعد ابتلا به کلسترول بالا نیز هستند.

۳-فشارخون بالا:

بیماران مبتلا به پسوریازیس حاد بسیار در معرض ریسک ابتلا به فشارخون بالا کنترل نشده قرار دارند.

۴-افسردگی و اضطراب:

پسوریازیس موجب ایجاد اعتمادبه نفس پایین می‌ شود و این گروه از بیماران از اختلالات افسردگی و اضطراب رنج می‌ برند. حقیقت تکان دهنده در این مورد این است که در حدود ۱۰ درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس حداقل یک بار به فکر خودکشی می‌ افتند.

۵-چاقی:

کودکان و بزرگسالان مبتلا به پسوریازیس در مقایسه با افراد سالم، ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به چاقی قرار دارند. احتمال چاقی در بیماران مبتلا به پسوریازیس حاد بیش از ۵۰ درصد است. با وجود مطالعات گسترده در این زمینه هنوز مشخص نیست که آیا بیماری پسوریازیس موجب چاقی می‌شود یا بالعکس.

۶-التهاب بافت چشم:

بیماری یوئیت، التهاب چشم است که بر لایه میانی چشم موسوم به یوه تاثیر می‌ گذارد. این لایه شامل عنبیه و لایه نازکی متشکل از عروق خونی و بخش دیگری از چشم موسوم به جسم مژگانی است. مطالعات اخیر نشان داده‌اند در حدود ۲ تا ۷ درصد مبتلایان به پسوریازیس از این بیماری چشمی رنج می‌ برند.

۷-بیماری کبدی:

پسوریازیس در بلندمدت بر کبد تاثیر می‌گذارد. نرخ شیوع بیماری کبدچرب غیرالکلی در این دسته از بیماران می‌ تواند چیزی بین ۱۷ تا ۶۰ درصد باشد که به خفیف تا شدید بودن این بیماری پوستی بستگی دارد. در بسیاری از موارد هم داروهای مورداستفاده برای درمان این بیماری پوستی به کبد اسیب می‌رسانند.

۸-پوکی استخوان:

بیماری پسوریازیس در مفاصل هم می‌ تواند زنان را در معرض ریسک بالای پوکی استخوان قرار دهد. به گفته محققان، هر چقدر مدت زمان بیماران مبتلا به پسوریازیس بیشتر باشد، ریسک ابتلا به پوکی استخوان نیز در آن‌ ها افزایش می‌ یابد.

۹-سرطان:

بیماران مبتلا به پسوریازیس سه برابر افراد فاقد این بیماری مبتلا به سرطان غدد لنفاوی می‌ شوند.