فواید مصرف پسته کوهی بنه برای بیماری پسوریازیس
فواید مصرف پسته کوهی بنه برای بیماری پسوریازیس

بَنِه یا پسته کوهی با نام علمی (Pistacia atlantica) مصارف دارویی و صنعتی گسترده ای داشته و مصرف جوشانده آن مقوی کبد و طحال بوده و در درمان و کنترل بیماری پوستی پسوریازیس بسیار موثر می باشد. همچنین مصرف ضماد بنه هم در درمان ورم ها و ضایعات پوستی پسوریازیس بسیار مفید است. ضماد این […]

بَنِه یا پسته کوهی با نام علمی (Pistacia atlantica) مصارف دارویی و صنعتی گسترده ای داشته و مصرف جوشانده آن مقوی کبد و طحال بوده و در درمان و کنترل بیماری پوستی پسوریازیس بسیار موثر می باشد. همچنین مصرف ضماد بنه هم در درمان ورم ها و ضایعات پوستی پسوریازیس بسیار مفید است. ضماد این پسته کوهی که با پیه ذوب می شود، جهت رفع کجی و مشکلات ضایعات ناشی از بیماری پسوریازیس ناخن هم بسیار نتیجه بخش است.

پسته وحشی بنه:

پسته وحشی بنه با نام علمی (Pistacia atlantica)، درختی با ارتفاع ۲ تا ۷ متر است و معمولاً در کوه ها می روید و در پاییز به رنگ نارنجی خوش رنگی در می آید. دارای برگ های تک شانه ای و ۵ تا ۷ برگچه ی گل آذین است که در زیر گونه های مختلف دارای شکل های گوناگون می باشد. این گیاه تک جنسی دارای تعداد کاسبرگ ۵ عدد و بدون گلبرگ است که گل نر دارای پرچم ۴ تا ۵ تایی و گل ماده دارای خامه ی کوتاه و میوه آن از نوع شفت می باشد. شاخه های این درخت، سفید کمی مایل به خاکستری است.

زیستگاه درخت بنه:

این درخت نیز مانند سایر درخت های کوهستانی در مناطق مختلف کوه یافت می شود، اما بیشتر در قله های پرارتفاع، پرتگاه ها و مناطق دور دست کوهستانی می روید. این درخت با مقاومت زیاد در مناطق کوهستانی با آب و هوای نه چندان سرد می روید و امروزه در لیست درختان حفاظت شده قرار دارد. مغز آن به پسته شبیه ولی بسیار کوچکتر است. به دلیل سخت بودن پوست دانه آن، در شرایط عادی نمی توان با کاشت آن نهال تولید کرد، بلکه دانه آن پس از چند سال ماندن در محیط و سایش پوسته یا ترک خوردن در یخبندان در بهار جوانه می زند. بنه بیشتر در استان های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و کردستان می روید، اما در مناطق دیگر ایران از جمله جنگل های خشک فارس، کرمان، بلوچستان، یزد، سمنان، لرستان و ارتفاعات الموت و…نیز یافت می شود. به عنوان مثال استان ایلام دارای ۶۰۰ هزار هکتار جنگل است که ۲۰۰ هزار هکتار آن را درختان بنه تشکیل می دهد.

خواص درمانی بنه:

مقوی کبد و طحال است.

خارج کننده ی اقسام کرم معده بوده و سرفه و خفقان را تسکین می دهد.

مسکن درد کمر، درد پشت و درد قولنج می باشد.

ضماد بنه در درمان ورم ها و زخم های سخت مفید است.

مفید در درمان بیماریهای آتریت روماتوئید

مصرف بنه و پسوریازیس:

مصرف بنه چه به صورت خوراکی و هم صورت غیر خوراکی باعث کاهش علائم بیماری پسوریازیس و در نتیجه تسکین و درمان آن خواهد شد. بدون شک مصرف بنه برای درمان دردهای مفصلی آرتریت یکی از بهترین داروهای گیاهی است که در این زمینه به صورت مالشی مورد استفاده قرار می گیرد.

روش مصرف:

روغن بنه:

روغن بنه خاصیت اعجاب آوری در التیام ضایعات و بهبود لک ایجاد شده پس از آن دارد. به طوریکه در فرمولاسیون پماد آلفا (به صورت تجاری در داروخانه ها در دسترس می باشد) نقش مهمی داشته و اثر بسیار مطلوبی بر روی ضایعات پوستی پسوریازیس دارد. روغن این پسته کوهی در زمینه کنترل آرتریت پسوریازیس نیز بسیار موثر است.

جوشانده بنه:

با توجه بـه اینکـه آنـزیم فسـفاتیدات فسـفوهیدرولاز در تشکیل کبد چرب نقشی مهم دارد و پسته وحشی می تواند باعث کاهش فعالیت آن و در نتیجـه کـاهش میـزان سـنتز تـری گلیسرید کبدی در کوتاه مدت و بلند مدت گردد، می توان از پسته وحشی در درمان کبد چرب از طریق جدا سازی و تخلـیص اجزاء موثر آن استفاده کرد. در این زمینه توصیه می شود جوشانده پسته بنه هر روز ناشتا و قبل از خواب به مدت یک ماه به صورت خوراکی مصرف شود.

از جوشانده این داروی گیاهی برای برطرف کردن ضایعات پوستی پسوریازیس هم می توان استفاده کرد. (روزی سه بار هر هشت ساعت یکبار)