نقش تغییر سبک زندگی در مقابله با پسوریازیس
نقش تغییر سبک زندگی در مقابله با پسوریازیس

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که بر اثر تحریک سیستم ایمنی بدن و حمله‌ این سیستم به بدن ایجاد می‌ شود. این عارضه‌ پوستی دارای ظاهر نامطلوبی است و درمان آن نیز تا حد زیادی مشکل است. اما تغییر سبک زندگی تا حد زیادی این بیماری را کنترل خواهد کرد. مدیریت استرس: بسیاری از بیماران […]

پسوریازیس نوعی بیماری پوستی است که بر اثر تحریک سیستم ایمنی بدن و حمله‌ این سیستم به بدن ایجاد می‌ شود. این عارضه‌ پوستی دارای ظاهر نامطلوبی است و درمان آن نیز تا حد زیادی مشکل است. اما تغییر سبک زندگی تا حد زیادی این بیماری را کنترل خواهد کرد.

مدیریت استرس:

بسیاری از بیماران از این راهبرد برای درمان خود کمک می‌گیرند. دکتر لری لیدن، که بیش از ۳۰ سال با این بیماری دست و پنجه نرم کرده و مؤلف کتاب ”مدیریت استرس: راهبردهایی در راستای بهداشت و آرامش درونی“ است، یکی از همان افراد است.

کاهش اضافه وزن:

به گفته نیل کورمن، مدیر مرکز درمانی پسوریازیس در کلیولند هایتس، اوهایو، خوردن غذاهای سالم و حفظ وزن نرمال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به پسوریازیس قرار دارند. از این رو، کاهش اضافه وزن نقش قابل توجهی در بهبود مشکلات آنها خواهد داشت.

محصولات سفت:

نیل کورمن، مدیر مرکز درمانی پسوریازیس در کلیولند هایتس، اوهایو به بیماران توصیه می‌ کند که از بکارگیری صابون های سفت (مانند صابون دئودورانت) و اسکراب‌های لایه‌بردار که بسیار محرک هستند، اجتناب کنند.

حفظ رطوبت پوست:

به بیماران مبتلا به پسوریازیس توصیه می‌ شود که پوست خود را مرطوب نگه دارند تا از خشکی و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری شود. آنها می‌توانند از انواع روغن (وازلین،)، کرم (ستافیل، نیوه‌آ، سراوه) و لوسیون (آویینو) برای مرطوب نگه داشتن پوست خود استفاده کنند.

نقش مراقبت از پوست:

بسیاری از بیماران مبتلا به پسوریازیس از ضایعات موجود بر روی پوست سرشان رنج می‌ برند. استفاده از شامپوهای کل تار باعث کاهش سرعت تکثیر سلول‌های پوست و کاهش التهاب می‌شود.

حالت دهنده ها:

حالت‌ دهنده‌ها بوی مطبوعی به شامپوی کل تار بخشیده و رطوبت لازم برای پوست سر را تامین می‌ کنند. حالت‌ دهنده‌های مختلفی با برندهای تجاری گوناگون در دسترس قرار دارند.