کنترل پسوریازیس با نور آبی هالوژنه دستگاه لایت کیور
کنترل پسوریازیس با نور آبی هالوژنه دستگاه لایت کیور

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس، دکتر محمد علی حسنی یکی از محققان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد‏‎‎‏، در رابطه با تاثیرات نتیجه بخش نور آبی هالوژنه دستگاه لایت کیور افزود: با توجه به اینکه درمان پسوریازیس تاکنون بی نتیجه بوده و درمان قطعی نداشته و فقط متخصصین پوست متوجه شده بودند که […]

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس، دکتر محمد علی حسنی یکی از محققان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی مشهد‏‎‎‏، در رابطه با تاثیرات نتیجه بخش نور آبی هالوژنه دستگاه لایت کیور افزود: با توجه به اینکه درمان پسوریازیس تاکنون بی نتیجه بوده و درمان قطعی نداشته و فقط متخصصین پوست متوجه شده بودند که بیماران در تابستان و بخصوص کسانی که از استخر استفاده می کنند بهبودی نسبی پیدا می کنند. اینجانب روی نور خورشید و هفت رنگ تشکیل دهنده آن و بویژه نور آبی با طول موج ۴۶۰۰ تا ۵۲۰۰ آنگستروم از دستگاه لایت کیور دندانپزشکی که طول موج آن نیز ۴۶۰۰ تا ۵۲۰۰ آنگستروم است استفاده کردم و به صورت معجزه آسایی متوجه شدم با روزی ۲ تا ۳ بار و هر بار ۳ دفعه به مدت ۲۰ ثانیه و حداکثر به مدت یک هفته کاملا پسوریازیس پس رفت می کند.

بدیهی است دستگاه دندانپزشکی فوق برای دهان و دندان ساخته شده و فقط برای ضایعات موجود در آرنج دست و یا زانو کارآیی دارد و در صورتی که دستگاههای بزرگتری ساخته شود می توان سایر نواحی بدن را معالجه کرد. ضمنا در صورت عودف بیماری در مراحل اولیه بسیار ساده درمان می شود. بعد از درمان با نور آبی توصیه می شود جهت از بین بردن التهاب و اثر زخم از پمادهای بدون کورتون استفاده شود.

ضایعات اولیه که به صورت قطره ای شکل یا پلاک های قرمز رنگ با پوسته های ضخیم و نقره ای رنگ هستند بسیار ساده درمان می شوند تا ضایعات ثانویه که به علت خراش و عفونت مدت درمانشان طولانی تر است و باید از آنتی بیوتیک موضوعی و فاقد کورتون موضعی (پماد) استفاده شود. احتمال عود بیماری هست که در مراحل اولیه به راحتی قابل معالجه می باشد گاهی نیز عود دیده نمی شود.

ماهیت نور آبی در دندان‌ پزشکی:

پرتوی آبی رنگی که در دندانپزشکی استفاده می‌ شود، در محدوده نور مرئی قرار دارد. این پرتو، یک پرتو آبی رنگ بسیار قوی است که از جنس لیزر، فرابنفش یا زیر قرمز نیست و صرفا نور مرئی بسیار قوی است. تابش این اشعه در روشی که استفاده می‌ شود اثر نامطلوبی بر روی دندان‌ ها و بافت‌ های دهان شما ندارد. ولی نگاه کردن به آن برای مدت طولانی ممکن است برای چشم شما مضر باشد. مثلا آب مرارید بیماری چشمی است که در افرادی که زیاد در معرض تابش اشعه افتاب قرار می‌ گیرند شیوع بیشتر دارد. اشعه آبی دندانپزشکی هم در طولانی مدت ممکن است احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد.

البته چون جهت پرتو همیشه به سمت داخل دهان شماست، معمولا به چشم شما نمی‌ رسد. ولی دندانپزشک و دستیار دندانپزشک چون مجبورند به محل تابش اشعه نگاه کنند، از عینک‌ ها یا حفاظ‌ های نارنجی رنگی استفاده می‌ کنند که مانع آسیب به چشم‌ هایشان در طولانی مدت شود.

کاری که این اشعه در دندان شما انجام می‌ دهد این است که سفت و محکم شدن برخی از مواد دندانپزشکی را که در دندان شما استفاده می‌ کند، آغاز می‌ کند. به عبارت علمی‌، پلیمریزه شدن این مواد را استارت میزند. در واقع با تابش این اشعه، واکنش‌ های شیمیایی در برخی مواد پرکردنی اتفاق می‌ افتند که در ‌‌نهایت به تبدیل شدن آن ماده به شکلی از ماده نهایی که به آن نیاز داریم یا سفت شدن آن می‌ انجامد. البته کامل شدن این فرآیند می‌ تواند مدت زیادی طول بکشد. به همین دلیل حتی بعد از پرکردن دندانتان و استفاده از اشعه آبی، دندانپزشک به شما توصیه می‌ کند که برای یک مدت معین، از غذا خوردن خودداری نمایید.

دستگاهی که برای ایجاد این نوع از اشعه آبی به کار می‌ رود دستگاه «لایت کیور» نام دارد. این دستگاه در شکل و فرم‌ های مختلفی ساخته شده است اما دو نوع اصلی دارد. نوع هالوژنی و نوع LED که جدید‌تر است. دستگاه لایت کیور برای درمان سفید کردن دندان‌ ها هم استفاده می‌ شود. در این درمان هم درواقع نور آبی فعال کننده موادی است که برای حفاظت از لثه یا سفید کردن دندان استفاده می‌ شود.

نور آبی هالوژنه دستگاه لایت کیور و کنترل پسوریازیس:

مطالعه حاضر بیانگر این است كه تابش نور آبی هالوژنه حاصل از دستگاه لایت كیـور بر روی ضایعات پسوریازیس موجب تسریع روند بهبودی ضایعات می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت نور آبی هالوژنه مكانیسمی مشابه لیزرهای كم توان در افزایش سنتز كـلاژن و متعاقب آن ترمیم زخـم دارد. همانطور كه پاپا جورجیو و همكارانش در سال ۲۰۰۰ اثر ضـد باكتری و ضد التهابی نور آبی هالوژنه را نشان دادنـد، ایـن فیبروبلاسـت بـه طـور معنـی داری اثـر ضـد التهـابی مطالعه نیز نشان داد نور آبی هالوژنه بـا افـزایش معنـی دار با تعدیل در مرحله التهاب باعث تسریع در ترمیم زخم می دارد.

همچنین تحقیقات در سـال ۲۰۰۴ گـزارش به افزایش خون رسانی و اكیسژن رسانی به محـل زخـم مـی نمودند که این پدیده به ترمیم زخم كمك می نماینـد. سازوكار احتمالی دیگر برای تسریع بهبودی زخـم توسـط مطالعه حاضر نیز گرم شدن محل را تائید می كند. بنابراین نورآبی هالوژنه افزایش خون رسانی در اثر اتساع عـروق و تاثیر بر ظرفیت عملی فیبروبلاست هـا مـی باشـد.

افزایش خون رسانی بخصوص در درمان ضایعات پسوریازیس و عفونتهای پوستی موثر اسـت چـرا كـه مقدار كافی خون به ناحیه مورد نظر می رسد و در صورت وجود عفونت نیز افزایش گردش خون سبب افزایش تعداد گلبول های سفید و كمك به نابودی باكتری ها می كند. البته یكی از مزایای استفاده از نـور دسـتگاه لایـت كیـور ارزان بودن آن نسبت به لیزر و دستگاه LED می باشد كـه بیماران می توانند آن را خریداری و در منزل استفاده كننـد.

در مجموع بررسی حاضر برای اولین بار نشان داد كه نـور آبی هالوژنه دستگاه لایت كیور دندانپزشکان ترمیم ضایعات پوستی پسوریازیس را تسریع می كند. البته قبل از استفاده از آن در انسان، كارآزمایی بالینی ضـروری اسـت و همچنـین شناخت دقیق همه ساز و كارهای مطـرح شـده در فـوق از قبیل اثر آن روی سنتز كلاژن، روی كـاهش التهـاب، روی افزایش جریان خون در موضع زخم را میطلبد.