ضعف بیمه ها و مشکلات بیماران پسوریازیس در تهیه دارو
ضعف بیمه ها و مشکلات بیماران پسوریازیس در تهیه دارو

داروهائی که در بیماری های شایعی مثل پسوریازیس کارایی دارند پوشش بیمه ندارند و روش های درمانی جدید و بیولوژیک پوست از خدمات بیمه ای محروم هستند. قیمت داروهای بیماران صعب العلاج پسوریازیس، یکی از چالش های پیش روی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در تامین بودجه مورد نیاز برای پوشش بیمه ای […]

داروهائی که در بیماری های شایعی مثل پسوریازیس کارایی دارند پوشش بیمه ندارند و روش های درمانی جدید و بیولوژیک پوست از خدمات بیمه ای محروم هستند. قیمت داروهای بیماران صعب العلاج پسوریازیس، یکی از چالش های پیش روی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در تامین بودجه مورد نیاز برای پوشش بیمه ای این قبیل داروهاست. داروهایی که اگر یارانه به آنها تعلق نگیرد و تحت پوشش بیمه ها قرار نگیرند، امکان تهیه آنها برای اکثریت بیماران پسوریازیس، دشوار و تا حدود زیادی غیرممکن خواهد بود.

مشکلات بیماران پسوریازیس در تهیه دارو:

بیماران پسوریازیس و… از جمله افرادی هستند که با توجه به نوع بیماری که دارند، می بایست از داروهایی استفاده کنند که تامین آنها با دشواری هایی همراه است و اصولا اگر حمایتهای دولتی و بیمه ای نباشد، تهیه آنها برای اغلب این بیماران دشوار و غیرممکن خواهد بود.

در عین حال، ورود داروهای جدید به بازار دارویی دنیا، یکی دیگر از دغدغه های بیماران پسوریازیس و متولیان نظام سلامت است. زیرا، داروهای جدید با توجه به فناوری که دارند، از قیمت بالایی برخوردار بوده و امکان تهیه آنها برای بیماران، غیرممکن است. البته این وضعیت، شامل همه کشورهای دنیا بوده و تنها متوجه ما نیست.

معضل بزرگ و چالش اصلی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، داروهای جدیدی است که روانه بازار دارویی جهان می شود و امکان پوشش بیمه ای آنها وجود ندارد. لذا، بیمارانی که چنین داروهایی را می خواهند تهیه کنند، با مشکلات زیادی مواجه می شوند که وزارت بهداشت نیز توان لازم برای حمایت از این قبیل داروها را ندارد.

خارج شدن بخشی از داروها از بیمه:

برای مثال اخیرا داروی رمی کید (Remicade) یا اینفلیکسیماب (infliximab) در زمینه درمان پسوریازیس از پوشش بیمه خارج شده است. مساله این است که چرا بیمه ها پوشش این داروها را برداشته اند؟ داروهایی که اول طرح تحول تحت پوشش بیمه بودند و حال نیستند، چالش هایی را برای نظام سلامت و بیماران پسوریازیس ایجاد کرده اند. از منظر مسئولان، سازمان های بیمه گر داروهای گران را مبنای پوشش خود قرار نمی دهند بلکه اگر دارویی ارزان وجود داشته باشد، سازمان های بیمه گر حمایت و پوشش خود را با قیمت داروی ارزان تنظیم می کنند. همچنین داروهایی که تحت پوشش بیمه هستند، اگر حمایت و پوشش‌ های بیمه ‌ای از آن ها افزایش یا کاهش یابد، این امر برای مردم در قالب کاهش یا افزایش قیمت خواهد بود؛ به این معنا که اگر پوشش یک دارویی توسط بیمه کم شود با افزایش قیمت مواجه می‌ شود.

مقصر اصلی سازمان تامین اجتماعی:

داروهایی که در طول بیش از چند سال تحریم‌ ها قیمتهایشان بنا به گفته بانک مرکزی در حدود ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این افزایش‌ ها هرگز به سامان اولیه خود برنگشته و همچنان در شیب صعودی خود رو به بالا حرکت می‌ کنند. کاهش حمایت تامین اجتماعی منجر به افزایش پرداختی بیماران برای هزینه دارو می‌ شود و بیماران پسوریازیس تصور می‌ کنند که قیمت دارو افزایش پیدا کرده است، در حالی که افزایش قیمت قطعا ناشی از حمایت بیمه است و مسئولیت افزایش قیمت این دارو نیز عمدتا برعهده سازمان تامین اجتماعی است.

خرید دارو اصول اساسی درمان:

خرید دارو از اصول اساسی درمان است. اگر بیمار توان خرید دارو را نداشته باشد، انگیزه درمان را از دست می دهد چراکه بر طبق روان شناسی بیمار، وقتی بیمار مدتی از داروی مورد نیازش استفاده نکند، فرض می کند که اتفاقی برایش نمی افتد و این روند را ادامه می دهد. این روند منجر به وقفه در درمان می شود که به مراتب عوارض و هزینه هایی به خانواده و سازمان بهداشت و درمان وارد می شود.

رنج بیماران از نبود سازمان های بیمه گر حرفه ای:

اساسا از چیزی که در کشور رنج می بریم نبود سازمان‌های بیمه‌گر حرفه‌ای است که به نظر می‌ رسد تاثیرگذاری‌ های دولت در سازمان‌ های بیمه‌ اساسا این بیمه ها را از حالت حرفه ای خارج کرده است. سازمان بیمه‌گر حرفه‌ای زمانی که فردی را بیمه می کنند باید بر اساس ضوابط پزشکی در امر چگونگی مصرف دارو آن فرد نیز نظارت داشته باشند، به عبارتی هرچه سازمان بیمه‌گر تلاش کند آن فرد سالم بماند درآن صورت می توان گفت با یک سازمان بیمه‌گر حرفه ای روبه رو هستیم که در حوزه پیشگیری هم سرمایه‌گذاری می‌ کند.

پوشش بیمه ای داروها در سال جدید:

پوشش بيمه ‌ای دارو‌ها يکی از مهم‌ ترين مباحث در حوزه درمان محسوب می شود. دغدغه‌ ای است که علاوه بر سازمان غذا و دارو و سازمان‌های بيمه‌گر، آحاد جامعه را نيز درگير می ‌کند و باید گفت که جا دارد پوشش بيمه‌ ای دارو‌ها، بسيار هدفمند و بهتر از قبل اجرا شود.

هزینه تأمین دارو، عمده ترین بخش هزینه‌ های درمان بیماران صعب‌العلاج است، داروهایی که گاه قیمت هر کدام از آنها به چند میلیون تومان هم می‌ رسد اما آن‌ طور که رئیس سازمان غذا و دارو خبر می‌ دهد، کاهش بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأثیری در حمایت دولت از تأمین هزینه‌ های دارویی بیماران صعب‌العلاج نخواهد داشت و پوشش بیمه‌ای ۳۰۰ قلم داروی بیماران صعب‌العلاج در سال ۹۵ نیز ادامه می‌ یابد، ضمن آنکه فرانشیز بیماران و سهمی که آنها بابت هزینه دارو پرداخت می‌ کنند، همان ۳۰ درصد قبلی خواهد بود.