رژیم فاقد گلوتن موثر در فروکش ضایعات پوستی پسوریازیس
رژیم فاقد گلوتن موثر در فروکش ضایعات پوستی پسوریازیس

بیماران پسوریازیس در یک رژیم غذایی فاقد گلوتن (gluten) ممکن است با کاهش ضایعات خود تعجب کنند. حساسیت به گلوتن به این معنی است که سیستم ایمنی بدن به شکل آنتی ژن در پاسخ به پروتئین گلوتن، به ترغیب هر گونه اختلال خود ایمنی مانند پسوریازیس، کمک می کند. بعضی مواد غذایی مانند نان، ماکارونی […]

بیماران پسوریازیس در یک رژیم غذایی فاقد گلوتن (gluten) ممکن است با کاهش ضایعات خود تعجب کنند. حساسیت به گلوتن به این معنی است که سیستم ایمنی بدن به شکل آنتی ژن در پاسخ به پروتئین گلوتن، به ترغیب هر گونه اختلال خود ایمنی مانند پسوریازیس، کمک می کند. بعضی مواد غذایی مانند نان، ماکارونی و شیرینی، منابع آشکار از گلوتن هستند. به افرادی که به پسوریازیس مبتلا هستند توصیه می شود به دنبال یک رژیم غذایی فاقد گلوتن باشند زیرا حذف گلوتن از رژیم غذایی به کاهش علائم پسوریازیس کمک می کند.

gluten psoriasis

گلوتن:

گلوتن ترکیبی پرتئینی است که از غذاهای فرآوری شده از گندم و سایر غلات مرتبط به آن از جمله چاودار و جو بدست می‌ آید. گلوتن ترکیبی از دو گلیکوپروتئین به نام گلیادین و گلوتلین بوده که در بسیاری از غلات علوفه‌ ای حضور دارند. گلوتن حقیقی که حاوی گلیادین و گلوتنین است محدود به گیاهان خانواده چمنیان می‌ باشد. پروتئین ذخیره شده در دانه برنج و ذرت نیز گاهی گلوتن نامیده می‌ شوند ولی ترکیب پروتئین آنها متفاوت از گلوتن حقیقی است.

ارتباط گلوتن با پسوریازیس:

بسیاری از افراد مبتلا به پسوریازیس با رژیم غذایی فاقد گلوتن وضعیت خود را بهبود بخشیده اند. در حالی که نیاز به مطالعات بیشتری برای درک بهتر ارتباط میان گلوتن و پسوریازیس وجود دارد، بسیاری از بیماران پسوریازیس به بهبود چشمگیر شرایط پوست و آرتریت پسوریازیس خود در یک رژیم غذایی فاقد گلوتن گزارش داده اند. مطالعات آزمایشگاهی و بالینی در سال ۲۰۱۰ بر روی ژنی موثر بر بیماری پوستی پسوریازیس به نام (HLA CW6) نشان داد که گسترش بیماری پسوریازیس با مصرف مقادیر زیاد گلوتن در ارتباط است.

در سال ۲۰۰۹ در برزیل مطالعات دیگری نشان داد که بیماران پسوریازیس در دوره ای که به دنبال یک رژیم غذایی فاقد گلوتن بوده اند شرایط بهتری را تجربه کرده اند.

منابع جایگزین گلوتن:

گندم و فراورده‌ های آن جزو غذا‌هایی محسوب می‌ شوند که به علت داشتن ماده‌ای به نام گلوتن باعث تورم روده و در ‌‌نهایت ایجاد سوء هاضمه و تشدید بیماری پسوریازیس را در پی دارند. بنابراین توصیه می‌ شود بیماران از ذرت و مواد تهیه شده از این مواد، جو، گندم سیاه و گندم معمولی پرهیز کنند. هر چند از نظر سازمان غذا و دارو FDA، گلوتن در دسته مواد «معمولاً بی ضرر» طبقه‌ بندی شده است.

بعضی مواد غذایی مانند نان، ماکارونی و شیرینی، منابع آشکار از گلوتن هستند. اما گلوتن ممکن است در بعضی از ترکیبات مواد غذایی نظیر سویا، بستنی و سس های سالاد نیز وجود داشته باشد

گلوتن همچنین در جو، گندم سرخ، گندم سیاه، ماءالشعیر، سرکه مالت، نشاسته گندم، سبوس گندم، خمیر فطیر آرد، تثبیت کننده بستنی و سس کچاپ و سس سویا نیز وجود دارد. اگر نان یا سسی گلوتن نداشته باشد، روی آن عبارت عاری از گلوتن (Gluten Free) درج می شود. این غذاها را باید از رژیم بیمار حساس به گلوتن حذف کنید: انواع نان های معمولی، ماکارونی و اسپاگتی، انواع کیک و بیسکویت‏های معمولی و انواع کلوچه ها.

همچنین مصرف کلیه محصولات غذایی که در تهیه آنها از اینگونه غلات استفاده شده است، ممنوع می‏ باشد مانند سوسیس، کالباس و سوپ های آماده.

رژیم بدون گلوتن:

کاهش مصرف گلوتن با فروکش بیماری پسوریازیس ارتباط داشته و در بعضی بیماران مبتلا به پسوریازیس، شروع رژیم فاقد گلوتن منجر به بهبود ضایعات پوستی می شود.گلوتن سبب التهاب می شود و بسیاری از افراد مبتلا به پسوریازیس به گلوتن حساسیت دارند لذا حداقل یک ماه از مصرف گلوتن خودداری کنید تا ببینید علائم کمتر می شود. پس از یک ماه، اگر شما از تاثیر حذف گلوتن از تغذیه خود بر بیماری پسوریازیس مطمئن نیستید می توانید آن را به رژیم غذایی خود استفاده کنید. تاثیرات حذف گلوتن از رزیم غذایی شما می تواند در کاهش خارش و ضایعات، درد مفاصل و غیره نمود پیدا کند.