آیا عسل مانوکا می‌تواند پسوریازیس را شکست دهد؟
آیا عسل مانوکا می‌تواند پسوریازیس را شکست دهد؟

هیچ داروی مؤثری برای درمان پسوریازیس یا اگزما وجود ندارد. اما تعدادی از بیماران مبتلا به پسوریازیس بعد از خوردن عسل و برخی دیگر بعد از مالیدن آن روی پوست خود احساس بهتری را تجربه کرده‌اند.

زندگی با پسوریازیس کار آسانی نیست. این بیماری مزمن پوستی نه تنها باعث بروز ناراحتی‌های جسمانی می‌شود، بلکه می‌تواند استرس‌زا نیز باشد. این بیماری هیچ درمان قطعی ندارد. اما داروها و روش‌های درمانی مختلفی وجود دارند که می‌توانند از شدت علائم آن بکاهند.

هزاران سال است که از عسل، برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. عسل مانوکا برای درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد، از این جهت محققان عقیده دارند عسل مانوکا به دلیل خواص ويژه‌ای که دارد می‌تواند به بهبود پسوریازیس نیز کمک کند.

چرا عسل مانوکا متفاوت است؟

عسل مانوکا از شهد گل‌های درختی با همین نام تهیه می‌شود که بومی نیوزلند و استرالیا می‌باشد. عسل خام و نیمه خام به طور طبیعی حاوی مقادیر کمی هیدروژن پراکسید (hydrogen peroxide) است که برای درمان زخم‌های عفونی عملکرد مؤثری دارد. اما قدرت ضد‌باکتری که عسل مانوکا دارد تقریبا دو برابر عسل‌های دیگر است. این ویژگی به دلیل وجود ترکیب شیمیایی به نام متیل گلی اکسال (methylglyoxal) که در شهد مانوکا وجود دارد و زنبور عسل به منظور درست کردن عسل از آن استفاده می کند و دارای اثرات ضدباکتریایی قدرتمندی است.

چندین مطالعه در این زمینه نشان داده است که عسل مانوکا می‌تواند در کاهش دوره بهبودی و عفونت زخم‌ها مؤثر باشد. البته عسلی که مصارف درمانی دارد از نوع درجه پزشکی است. به این معنی که فراوری شده و بی‌خطر و استریل است. استفاده از عسل تقلبی و بدون هویت مشخص برای زخم‌های باز توصیه نمی‌شود.

عسل مانوکا در مبارزه با استافیلوکوکوس اورئوس (MRSA) که مقاوم به متی‌سیلین (Methicillin) است از عملکرد قدرتمندی برخوردار می‌باشد. MRSA نوعی عفونت باکتریایی می‌باشد که نسبت به آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده برای درمان این‌گونه عفونت‌ها مقاوم است. این عفونت معمولا در بیمارستان‌ها یا سایر مراکز درمانی مشاهده می‌شود.

آیا عسل مانوکا می‌تواند پسوریازیس را شکست دهد؟

پسوریازیس یک بیماری التهابی پوستی است. بنابراین اگر ما بتوانیم از ملتهب شدن پوست جلوگیری کنیم، علائم نیز کاهش پیدا می‌کنند.

عسل مانوکا را می‌توانید مانند هر کرم یا لوسیون دیگری روی پوست استفاده کنید. اما از آن‌جا که تحقیقات علمی زیادی در این زمینه انجام نشده است، هنوز مشخص نیست که چند بار یا برای چه مدت باید از عسل استفاده شود.

هیچ داروی مؤثری برای درمان پسوریازیس یا اگزما وجود ندارد. اما تعدادی از بیماران مبتلا به پسوریازیس بعد از خوردن عسل و برخی دیگر بعد از مالیدن آن روی پوست خود احساس بهتری را تجربه کرده‌اند. اما در حقیقت باعث بهبودی زخم می‌شود. مواد و ترکیبات بسیاری وجود دارند که با وجود آزمایش شدن، نتایج خوبی را به همراه داشته‌اند. عسل مانوکا نیز از آن دسته ‌است.

مراتع گسترده مانوکا در ایران و تقریبا هیچ کجای دنیا بجز استرالیا و نیوزلند وجود ندارد، عسل مانوکا فقط در استرالیا و نیوزلند تولید می شود. علاوه بر این واردات عسل به ایران ممنوع است. و به همین دلیل عسل مانوکا در ایران تقریبا نایاب است. جهت بهره مندی از تاثیرات عسل درمانی می توانید از سایر عسل ها استفاده کنید هر چند با تاثیر پذیری کمتر از عسل مانوکا.