آیا می‌دانستید که پسوریازیس ریشه‌های عاطفی هم دارد؟
آیا می‌دانستید که پسوریازیس ریشه‌های عاطفی هم دارد؟

یک عامل اصلی برای این بیماری وجود دارد که اغلب از آن غفلت می‌شود: عواطف سرکوب شده و خشم فروخورده شده.

آیا می‌دانستید که پسوریازیس ریشه‌های عاطفی هم دارد؟ یک عامل اصلی برای این بیماری وجود دارد که اغلب از آن غفلت می‌شود: عواطف سرکوب شده و خشم فروخورده شده.

هورمون استرس(کورتیزول) می‌تواند در اثر محرک‌های عاطفی تولید شود. سرکوب این هورمون می‌تواند سطح واکنش ایمنی شخص را کاهش دهد. دریافته‌اند که سطوح بالای کورتیزول مستقیما سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند.

در یک مطالعه در دانشگاه میشیگان دریافتند که فروخوردن خشم مرگ و میر زودرس مردان و زنان را رقم می‌زند. عواطف و احساسات قدرتمند موجب به وجود آمدن جریان کورتیزول در بدن می‌شود که مرگ زودرس را در موجب می‌شود.

پیش از تشخیص پسوریازیس شخص شوک یا ضربه‌ی عاطفی شدیدی را تجربه می‌کند:

در مرحله‌ی شوک غیرقابل اجتناب، ۱۸-۲۴ ماه پیش از تشخیص پسوریازیس شخص شوک یا ضربه‌ی عاطفی شدیدی را تجربه می‌کند. این ضربه‌ی عاطفی بر خواب عمیق و تولید ملاتونین در بدن تاثیر می‌گذارد.

وقتی این بخش از مرکز واکنش عاطفی مغز در نتیجه‌ی یک ضربه‌ی عاطفی آسیب می‌بیند، ارگان‌های بدن شروع به اختلال می‌کنند، که این امر می‌تواند به پسوریازیس منجر شود.

در مرحله‌ی دوم کاهش آدرنالین هورمون‌های افزایش یافته‌ی استرس سطوح آدرنالین را در غدد فوق کلیوی کاهش می‌دهند. بدن قبلا ذخایر آدرنالین را محدود کرده است، و استرس عاطفی آن ذخایر را به سرعت کاهش می‌دهد. این می‌تواند باعث جهش سلولی در سیستم ایمنی بدن شود.

در مرحله‌ با کمبود نیاسین (ویتامین ب۳) سطوح کاهش یافته‌ی آدرنالین باعث کاهش دوپامین در مغز می‌شود.

دوپامین آدرنالین تولید می‌کند و وقتی دوپامین بیشتری در طول استرس طولانی‌مدت استفاده شود، آمینواسیدها برای متعادل کردن حس و حال شخص سروتونین تولید می‌کنند.

مشکل این است که این امر به کاهش تریپتوفان می‌انجامد که برای ترکیب کردن نیاسین جهت تنفس سلولی لازم است.

به طور معمول تریپتوفان، نیاسین را به آنزیم‌هایی تبدیل می‌کند که برای تنفس سلولی، تبدیل گلوکز، و تولید انرژی ATP (آدنوزین تری فسفات) استفاده می‌شوند.

بدون نیاسین، در عوض سلول‌ها گلوکز را تخمیر خواهند کرد که به جهش سلولی و شکل‌گیری بیماری های ایمنی منتج می‌شود.

رابرت کرسینر، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «در طول دهه گذشته پزشکان دریافته اند که افراد مبتلا به پسوریازیس از شرایط سلامت کافی برخوردار نیستند.»

ادامه دادن به روند عصبانیت می‌تواند مرگبار باشد:

این تحقیق ما را به یک نتیجه‌گیری رهنمون می‌کند که می‌تواند حیات بخش باشد. اگر عصبانی هستید، برای ابراز آن راهی مناسب پیدا کنید.

ادامه دادن به روند عصبانیت می‌تواند مرگبار باشد.

بعضی از راه‌های مناسب برای ابراز خشم:

ورزش خوب

تمرین کنترل تنفس

تمرین آرام سازی تدریجی عضلات

استفاده از یک اسباب بازی تسکین استرس

پیدا کردن چیزی خنده دار و یا احمقانه

گوش دادن به موسیقی آرامش بخش

تکرار جملات خودتلقینی آرامش بخش

  • منبع خبر : شبکه العالم