اثر عصاره خوراکی شاهتره دکتر زرقانی در پسوریازیس
اثر عصاره خوراکی شاهتره دکتر زرقانی در پسوریازیس

محققان این اثر را مربوط به وجود اسید فوماریک در شاهتره می‌دانند. که امروزه اسید فوماریک به روش سنتزی تهیه و در بعضی از فرمولاسیون‌های پوستی نظیر داروهای پسوریازیس مصرف می‌شود. موارد مصرف: تقویت کننده قوای جسمی و جنسی درمان اگزما و بیماری پوستی پسوریازیس دفع سموم کبد اشتها آور کاهش دهنده تپش قلب درمان […]

محققان این اثر را مربوط به وجود اسید فوماریک در شاهتره می‌دانند. که امروزه اسید فوماریک به روش سنتزی تهیه و در بعضی از فرمولاسیون‌های پوستی نظیر داروهای پسوریازیس مصرف می‌شود.

موارد مصرف:

تقویت کننده قوای جسمی و جنسی

درمان اگزما و بیماری پوستی پسوریازیس

دفع سموم کبد

اشتها آور

کاهش دهنده تپش قلب

درمان یبوست و ادرارآور

خواص دارویی عصاره شاهتره دکتر زرقانی:

۱-صفرا آور:

درون شاهتره ماده ای موسوم به آلکالوئید پروتوپین موجود است که می‌تواند در مواردی باعث کاهش صفرا گردد و به‌ اصطلاح دارای اثر Amphicholeretic است.به همین دلیل آن را از زمان قدیم برای رفع مشکلات صفراوی مصرف می کردند.

۲-ادار آور:

در طب عوام شاهتره به عنوان ادرار آور و مسهل مصرف می‌شود. به دلیل مدر بودن، شاهتره برای افرادی که دچار سنگ‌های ادراری، التهابات و ورم پروستات هستند مفید است.

۳- درمان اگزما:

محققان این اثر را مربوط به وجود اسید فوماریک در شاهتره می‌دانند. که امروزه اسید فوماریک به روش سنتزی تهیه و در بعضی از فرمولاسیون‌های پوستی نظیر داروهای پسوریازیس مصرف می‌شود.

۴-ضد عفونی کننده:

یک مطالعه نشان داد که عصاره شاهتره دارای اثرات ضد میکروبی بوده و کاربرد آنها در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی توصیه می گردد.

۵-تقویت قوای جنسی:

یکی از موارد استفاده این گیاه در طب سنتی تقویت قوای جنسی می باشد. بر اساس نتایج یک مطالعه عصاره گیاه شاهتره باعث افزایش معنی دار در انواع سلول های سازنده اسپرم می شود و در نتیجه افزایش میزان باروری را به همراه دارد.

۶-هضم راحت غذا و افزایش اشتها:

گیاه شاهتره با کمک به ترشح آنزیم‌های گوارشی موجب هضم بهتر غذا می گردد و اشتها آور خوبی است.

۷-دفع سموم بدن:

شاهتره موجب پاکسازی خون می گردد و مواد زائد موجود در خون و بدن (صفرا و یا سودای غیرطبیعی)، موادی که به دلیل حرارت بیش از حد بدن تشکیل می‌شود را دفع می‌کند. اثرات مفید شاهتره در کاهش اثرات سمی برخی از داروها در کبد نشان داده شده است. این گیاه، مُقوّی کبد و طحال و بازکننده گرفتگی‌های این دو عضو است.

مقدار و نحوه مصرف:

روزانه ۲ بار و هر بار به میزان یک قاشـق مربا خوری از عصـاره را در یک استکان آب ولرم یا شربت همراه با عصاره کاسنی به همان مقدار حل کرده و یک ساعت بعد از غذا میل نمایید.