استفاده از یک ابزار جدید پلاسمای سرد برای درمان پسوریازیس
استفاده از یک ابزار جدید پلاسمای سرد برای درمان پسوریازیس

منابع پلاسمای اتمسفر سرد به عنوان ابزار قدرتمند جدیدی در زمینه های مختلف پزشکی، از انکولوژی گرفته تا پوست، در حال ظهور هستند. پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن است که با وجود پلاک های قرمز خارش دار روی پوست مشخص می شود و به پلاک های پسوریازیس معروف است. استفاده از یک ابزار جدید پلاسمای […]

منابع پلاسمای اتمسفر سرد به عنوان ابزار قدرتمند جدیدی در زمینه های مختلف پزشکی، از انکولوژی گرفته تا پوست، در حال ظهور هستند. پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن است که با وجود پلاک های قرمز خارش دار روی پوست مشخص می شود و به پلاک های پسوریازیس معروف است.

استفاده از یک ابزار جدید پلاسمای سرد برای درمان پسوریازیس:

در این گزارش اثربخشی یک درمان با پلاسمای جوی سرد را بر روی پلاک پسوریازیس بر روی دست یک زن ۲۰ ساله ارزیابی می کنیم. دو کاربرد سریع این روش منجر به از بین رفتن کامل ضایعه پوستی در مدت ۱۴ روز شد. نتایج این مورد کاربرد بالقوه این روش جدید را در زمینه پوست نشان می دهد، زیرا پسوریازیس دست معمولاً در برابر درمان های سنتی مقاوم است.

پزشکی پلاسما یک زمینه نوظهور است که در آن استفاده از پلاسمای دمای پایین برای کاربردهای مختلف زیست پزشکی استفاده می شود. یک پلاسما، به نام کنترل کننده انعقاد پلاسما (PCC)، اخیراً ساخته شده است در PCC، پالس های تکرار شده با ولتاژ بالا بر روی دو الکترود نزدیک اعمال می شود. وقتی گاز خنثی (در این حالت هلیوم) در مجرای بین الکترودها جریان می یابد، پلاسما تشکیل می شود که می تواند مستقیماً بر روی بستر اعمال شود. اشعه ماورا بنفش و گونه های مختلف اکسیژن و نیتروژن واکنش پذیر (RONS) نیز زمان تشکیل پلاسما تولید می شوند و به عملکرد PCC درمانی کمک می کنند.

شواهد علمی، پتانسیل بسیار زیادی را برای این ابزار در بهبود زخم ها و همچنین درمان بیماری های پوستی نظیر پسوریازیس نشان می دهد.

ارائه مورد:

یک بیمار زن ۲۰ ساله که پلاکهای پسوریازیس خارش دار را در یک منطقه کوچک (حدود ۴ سانتی متر مربع) از دست راست که توسط متخصص پوست پسوریازیس تشخیص داده شده است، به واحد پوست مراجعه کرد. برای ارزیابی بالینی؛ پسوریازیس از سال ۲۰۱۶ در آرنج، زانو و دست وجود داشت و با پماد های موضعی مختلف بر اساس مشتقات ویتامین D، کورتیکواستروئیدها و اسیدهای سالیسیلیک درمان شد. تظاهرات در سمت چپ به درمان موضعی پاسخ نمی دهد. بیمار برای مطالعه ثبت نام شد و تحت درمان با پلاسما PCC قرار گرفت.

قبل از استفاده از PCC، و ۳ ، ۷ و ۱۴ روز پس از درمان یک عکس گرفته شده است. بیمار به مدت ۴ هفته قبل از شروع درمان از هیچ داروی موضعی یا سیستمیک استفاده نکرد.

پیشرفت بهبودی:

عکس اول ناحیه ای که پلاک های پسوریازیس را از قبل تحت درمان نشان می دهد، (۲) همان ناحیه در ۳ روز پس از درمان، (۳) همان ناحیه در ۷ روز از اولین درمان و (۴) همان ناحیه ۱۴ روز پس از درمان.

بیمار در روزهای ۳ ، ۷ و ۱۴ برای بررسی روند بهبودی حاضر شد. از نظر بالینی، قرمزی، ابعاد و مقیاس تدریجی کاهش می یابد، تا میزان ناپدید شدن کامل.

استفاده از منابع پلاسما برای کاربردهای زیست پزشکی:

اخیراً، استفاده از منابع پلاسما برای کاربردهای زیست پزشکی به یک گزینه بسیار جذاب برای کاربردهای پزشکی تبدیل شده است. در فیزیک، “پلاسما” چهارمین حالت ماده در کنار مواد جامد، مایعات و گازها محسوب می شود. در گذشته، فقط از خواص حرارتی پلاسما استفاده می شد، در حالی كه تحقیقات فعلی عمدتاً به اثرات غیر حرارتی پلاسما می پردازد.

اهمیت زیادی که این گزارش دارد به دلیل ویژگی های درمان است که سریع، غیرتهاجمی و کارآمد به نظر می رسد. از آنجا که مشخص شده است که عوارض جانبی متناسب با طول دوره درمان است، این مطالعه مقدماتی استفاده از ابزار را برای عمل بالینی بسیار جذاب می کند، به ویژه در بیمارانی که تظاهرات دست و پا دارند، به طور مشخص کمتر به درمان های متداول پاسخ می دهند.

البته، این گزارش نمایانگر یک مطالعه بسیار مقدماتی است که عمدتاً مبتنی بر مشاهده پیشرفت بیماری در یک بیمار است. برای تأیید تأثیر بالقوه این ابزارهای پلاسما در پسوریازیس، به مطالعات بیشتری در گروه بیشتری از بیماران نیاز است.

نتیجه:

مورد گزارش شده در این مقاله ایمنی و اثربخشی ابزار PCC پلاسما در درمان پسوریازیس را برجسته می کند و راه را برای آزمایش بزرگتر برای امکان روشی نوآورانه در مدیریت آن بیماری هموار می کند.

سپاسگزاریها:

نویسندگان از دکتر L Cordaro و دکتر A Fassina برای تحقق دستگاه PCC و از دکتر E Martines برای الهام بخشیدن به کل پروژه تحقیقاتی سپاسگزار هستند. نویسندگان همچنین از آزمایشگاه BioNEM گروه پزشکی تجربی و بالینی (دانشگاه “Magna Graecia” از Catanzaro) برای پشتیبانی فنی در فعالیت چاپ سه بعدی منبع PCC تشکر می کنند.

  • منبع خبر : دانشگاه مگنا گراشیای کاتانزارو