استیلارا گزینه درمان جدید برای بیماران پسوریازیس
استیلارا گزینه درمان جدید برای بیماران پسوریازیس

داروی اوستکناماب (Ustekinumab) با نام تجاری اختصاصی (Stelara) گزینه ای مفید برای بیمارانی است که مبتلا به پسوریازیس می باشند. اوستکناماب در کانادا، اروپا و ایالات متحده برای درمان پلاک پسوریازیس متوسط ​​تا وخیم تایید شده است.استیلارا نمایانگر یک گزینه درمانی مهم و جدید برای افرادی است که با بیماری مزمن پسوریازیس زندگی می کنند. […]

داروی اوستکناماب (Ustekinumab) با نام تجاری اختصاصی (Stelara) گزینه ای مفید برای بیمارانی است که مبتلا به پسوریازیس می باشند. اوستکناماب در کانادا، اروپا و ایالات متحده برای درمان پلاک پسوریازیس متوسط ​​تا وخیم تایید شده است.استیلارا نمایانگر یک گزینه درمانی مهم و جدید برای افرادی است که با بیماری مزمن پسوریازیس زندگی می کنند. این دارو برای درمان بزرگسالان با سن ۱۸ یا بیشتر که دارای پسوریازیس متوسط تا شدید هستند تجویز می شود.

شرکت سازنده استیلارا:

شرکت جانسن زیست‌فناوری (.Janssen Biotech, Inc) یا همان شرکت سنتیکور زیست‌فناوری (.Centocor Biotech, Inc) سابق، یک شرکت فناوری زیستی است که در فیلادلفیا در سال ۱۹۷۹ با هدف اولیه توسعه روش تشخیصی جدید با استفاده از تکنولوژی پادتن تک‌تیره تاسیس شده است.

کیم تیلور رئیس شرکت جانسن بیوتک زیست‌فناوری اظهار داشت: “باعث خشنودی است که در جایگاهی هستیم که استیلارا را در اختیار بیماران مبتلا به این بیماری التهابی مزمن و متخصصین پوستی معالج این افراد قرار دهیم. ما با همکاری (FDA) تضمین می کنیم که استیلارا توسط یک استراتژی ارزیابی سود و زیان تایید شده است که به دکترها این اجازه را می دهد که تصمیمات درمانی را مبتنی بر کاملترین اطلاعات با در نظر گرفتن ریسک و منافع دارو اتخاذ کنند. مهمتر از همه، ما پیش از این داده های ایمنی مربوط به سه سال از تحقیقات ۵ ساله ادامه دار الحاقی را گردآوری نموده ایم، که به کامل کردن پروفایل ایمنی دراز مدت استیلارا کمک می کند.”

همچنین در ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۱۳، FDA استفاده از اوستکناماب را برای درمان ورم مفاصل پسوریاتیک مورد تایید قرار داد.

مکانیسم اثر استیلارا:

تصور میشود پروتئین های کلاس اول آنتی il-12/23 نقشی در پسوریازیس بازی می کنند. استیلارا یک پادتن تک یاخته ای انسانی کلاس اول (رتبه اول) می باشد که به روش انتخابی، interleukin-12 cytokines و interleukin-23 را مورد هدف قرار می دهد ، همان پروتئینهای بطور طبیعی تولید شده، که باور داریم نقشی را در گسترش پسوریازیس ایفا می کنند. استیلارا برای هدایت اینترلوکین ۱۲ و اینترلوکین ۲۳، پروتئین تنظیم سیستم ایمنی بدن و اختلالات التهابی با واسطهٔ ایمنی است.

یافته ها از تحقیقات کلینیکی نشان می دهند که تقریبا هفت نفر از هر ده نفری که استیلارا را دریافت نمودند ۷۵ درصد شفافیت پوستی پس از فقط دو دوز و پاسخ نگهدارنده به مدت یک سال به همین درمان مداوم را به دست آوردند.مطالعهٔ فاز III سوم در مقایسهٔ اثربخشی و ایمنی اوستکناماب در مقایسه با اتانرسپت در درمان پلاک پسوریازیس متوسط ​​تا وخیم نشان داد که به طور قابل توجهی پاسخ بالینی داروی اوستکناماب در طول دورهٔ مطالعه ۱۲ هفته نسبت به دوز بالای اتانرسپت بالاتر بود.همچنین این مطالعه نفع بالینی اوستکناماب در میان بیمارانی که قادر به پاسخگویی به داروی اتانرسپت نبودند را نشان داد.

اطلاعات ایمنی مهم:

استیلارا یک داروی نسخه ای است که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد. استیلارا می تواند احتمال بروز عوارض جانبی شدید زیر را افزایش دهد:

عفونتهای شدید:

استیلارا ممکن است توانایی شما را در مقابله با عفونتها کاهش دهد و ریسک مبتلا شدن به عفونت را افزایش دهد.
هنگام بهره گیری از استیلارا، بعضی از افراد دارای عفونتهای شدید می باشند، که ممکن است نیاز به بستری شدنشان باشند، از جمله این عفونتها بیماری سل، و عفونتهای به وجود آمده بر اثر باکتریها، قارچها و یا ویروسها باشند.
قبل از شروع استیلارا دکتر می بایست شما را از لحاظ بیماری سل مورد بررسی قرار دهد و در جستجوی علائم و نشانه های این بیماری در هنگام درمان با استیلارا شما را از نزدیک زیرنظر داشته باشد.
اگر دکتر شما احساس کند که ریسک مبتلا شدن شما به مرض سل وجود دارد، ممکن است پیش و بعد از درمان با استیلارا تحت درمان سل قرار بگیرید.

در صورتیکه شما دارای هر نوع عفونت هستید نباید استیلارا دریافت کنید، مگر اینکه دکتر شما با این امر موافق باشد. قبل از دریافت استیلارا اگر گمان می کنید شما دارای یک عفونت و یا نشانه هایی از یک عفونت هستید مانند جدول زیر، دکتر خود را مطلع کنید:

• سوزش در هنگام ادرار نمودن و یا ادرار نمودن بیش از حد معمول
• تب، عرق، و یا احساس سرما نمودن
• درد عضلانی
• احساس خستگی بسیار
• سرفه کردن
• تحت درمان برای یک عفونت
• به عفونتهای بسیار مبتلا و یا دارای عفونتهایی هستید که بازگشت دارند
• کم نفسی
• دارای مرض سل هستید و یا در تماس نزدیک با کسی که دارای مرض سل است بوده اید
• در خلط شما خون وجود دارد
• کاهش شدید وزن
• پوست گرم، قرمز و یا دردناک و یا زخمهایی بر سطح بدنتان
• اسهال و یا معده درد

چنانچه دارای نشانه هایی از هر نوع عفونتی هستید (قسمت بالا را ببینید).بعد از شروع به دریافت استیلارا بلافاصله با دکترتان تماس بگیرید .
استیلارا میتواند احتمال مبتلا شدن شما به عفونتها را افزایش دهد و یا باعث بد تر شدن عفونتها شود. افرادی که دارای مشکل ژنتیکی هستند که در آن بدن هیچگونه پروتئین Interleukin 12 (IL-12) و Interleukin 23 (IL-23)را نمی سازد در معرض ریسک بالاتری برای برخی از عفونتهای وخیم هستند که میتواند در سرتاسر بدن گسترش یافته و منجر به مرگ شود. به خاطر تأثیرات استیلارا بر روی این پروتئینها معلوم نیست افرادی که استیلارا مصرف می کنند ، به هیچکدام از این عفونتها مبتلا شوند.

سرطان:

استیلارا ممکن است فعالیت سیستم ایمنی شما را کاهش داده و ریسک مبتلا شدن شما را به برخی از انواع سرطان افزایش دهد. در صورتی که تا کنون هر نوع سرطانی داشته اید به دکتر خود اطلاع دهید.
سندرم برگشت پذیر التهاب ماده سفید مغز خلفی (RPLS)
RPLS یک حالت نادر است که مغز را تحت تأثیر قرار داده و ممکن است باعث مرگ شود. علت RPLS شناخته شده نیست.
اگر RPLS زود تشخیص داده شده و درمان شود، بیشترافراد سلامتی خود را باز می یابند. اگر هرگونه مشکلات پزشکی جدی و یا روبه بدی از جمله سردرد، تشنج، گیجی و یا مشکلات بینایی دارید بلافاصله دکتر خود را مطلع کنید.

قبل از دریافت استیلارا دکتر خود را مطلع کنید اگر:

• دارای هر گونه از حالتها و یا نشانه های لیست شده در بالا برای عفونتهای وخیم، سرطان و یا RPLS می باشید.
• اخیرا واکسن دریافت کرده اید و یا قرار است واکسن دریافت کنید. افرادی که استیلارا مصرف می کنند نباید واکسنهای زنده دریافت کنند. اگر کسی در خانه شما نیازمند واکسن است به دکتر خود اطلاع دهید. ویروسهای استفاده شده در برخی از واکسنها میتوانند به اشخاصی که دارای سیستم ایمنی ضعیف شده هستند سرایت پیدا کند و مشکلات وخیمی به بار آورد. نباید واکسن BCG را در مدت یک سال قبل از دریافت و یا یک سال بعد از متوقف نمودن دریافت استیلارا دریافت کنید.

• برای پسوریازیس خود فتوتراپی دریافت می کنید
• دارای هرگونه حالت دیگر پزشکی هستید
• باردار بوده و یا تصمیم به بارداری دارید، شیر میدهید و یا قصد شیردهی دارید.
دکتر خود را از همه داروهایی که دریافت می کنید آگاه سازید، از جمله داروهای نسخه ای و غیرنسخه ای، ویتامینها، ومکملهای گیاهی. دکتر خود را خصوصا در مورد مصرف موارد زیر مطلع سازید:
• دیگر داروهایی که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارند
• داروهای به خصوصی که میتوانند عملکرد کبد را در تجزیه و متابولیسم داروهای دیگر تحت تأثیر قرار دهند.

عوارض جانبی رایج استیلارا شامل:

عفونتهای دستگاه تنفس فوقانی، سردرد و خستگی. اینها همه عوارض جانبی ناشی از استیلارا نیستند. دکتر خود را درباره هر گونه عارضه جانبی که شما را آزار می دهد و یا از بین نمی رود مطلع کنید. جهت اطلاعات بیشتر از دکتر و یا داروساز خود سوال کنید.