ایکوزیماب نویدی خوش برای بیماران پوستی پسوریازیس
ایکوزیماب نویدی خوش برای بیماران پوستی پسوریازیس

داروی بیولوژیک ایکوزیماب (Ixekizumab) با نام تجاری (Taltz) یک آنتی بادی مونوکلونال انسانی برای درمان بیماری خود ایمنی پسوریازیس بوده که به تازگی موفق به کسب تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) در رابطه با بیماری پوستی پسوریازیس شده است. مکانیسم عمل: Ixekizumab به اینترلوکین ۱۷ و بلوک های عمل کننده خود […]

داروی بیولوژیک ایکوزیماب (Ixekizumab) با نام تجاری (Taltz) یک آنتی بادی مونوکلونال انسانی برای درمان بیماری خود ایمنی پسوریازیس بوده که به تازگی موفق به کسب تاییدیه سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) در رابطه با بیماری پوستی پسوریازیس شده است.

مکانیسم عمل:

Ixekizumab به اینترلوکین ۱۷ و بلوک های عمل کننده خود را متصل می کند. این مکانیزم شبیه به یکی دیگر از آنتی بادی ضد پسوریازیس به نام brodalumab، بوده که همچنین به گیرنده اینترلوکین ۱۷ متصل است.به عبارت دیگر Taltz یک سایتوکاین، یا پروتئین التهابی را، که به عنوان interleukin-17 شناخته شده مورد هدف قرار میدهد.

ایکوزیماب و پسوریازیس:

داده های کارآزمایی بالینی نشان دادند که “تالتز” (ixekizumab) می تواند باعث پاک شدن پوست و بهتر شدن کیفیت زندگی بیماران پسوریازیس شود. تالتز دارویی جدید برای بیماری پوستی پسوریازیس محسوب می شود که می تواند برای بیماران احساس خوبی در داخل و خارج بدن آنها داشته باشد.

شرکت سازنده:

الای لیلی اند کامپنی، (Eli Lilly and Company) شرکت چندملیتی داروسازی است، که دفتر مرکزی آن، در ایندیاناپولیس، ایندیانا در ایالات متحده قرار دارد. این شرکت جزء ۱۰ شرکت برتر دارویی جهان است. داروی بیولوژیک ایکوزیماب (Ixekizumab) با نام تجاری (Taltz) یک داروی بیولوژیک تولید شده توسط سازنده دارو الی لیلی، موفق به کسب تایید FDA برای درمان پسوریازیس پلاک متوسط تا شدید شده است.

نتایج بالینی:

نتایج کارآزمایی بالینی نشان داده است که داروی Taltz میتواند پسوریازیس را تا حداقل ۸۰ درصد پس از سه ماه از دوره درمانی بهبود بخشد، و در همان دوره از زمان میتواند پوست حداقل ۳۵ درصد از بیماران را به طور کامل پاک سازی کند. با توجه به داده ها تالتز نه تنها می تواند بیماران را از شر پسوریازیس راحت سازد بلکه ممکن است بیماران را تا مدت زیادی خالی از آن نگه دارد و کیفیت زندگیشان را بهبود بخشد.

استمرار درمان با داروی جدید ایکوزیماب:

یک محقق بالینی برای آزمایش Taltz گزارش داده است که تالتز برای مدت بیش از یک سال موثر باقی ماند به طوری که نیمی از بیماران در فاز سوم پس از ۶۰ هفته مصرف دارو، پوستی پاک شده داشتند. او همچنین گزارش داد که هیچ عوارض جانبی غیر منتظره مرتبط با استفاده طولانی مدت از دارو وجود نداشته که در در چند ماه اول بروز نداده باشد.

عوارض احتمالی:

با توجه به داده های قبلی، شایع ترین عوارض جانبی که توسط بیمارانی که سه ماه تحت مصرف Taltz بودند تنها شامل سرما خوردگی عمومی، عفونت رایج دستگاه تنفسی بالا بوده.

دیگر مزایای داروی جدید ایکوزیماب:

دیگر داده هایی که ارائه شده، نگاهی بر چگونگی تاثیر تالتز بر جنبه های مختلف وضع پوست بیمار و رفاه آن می باشد. در اینجا بعضی از نکات برجسته ارائه شده اند:

بهبود قابل توجه پسوریازیس ناخن:

پس از ۶۰ هفته مصرف تالتز، بیش از نیمی از بیماران از بین رفتن کامل پسوریازیس ناخن را گزارش داده اند.

بهبود زندگی جنسی بیمار:

بعد از سه ماه درمان، دشواری های جنسی مربوط به پوست برای بیش از ۸۱ درصد بیماران با مصرف تالتز گزارش داده شده است.

درمان پسوریازیس پوست سر:

بیش از ۷۵ درصد بیمارانی که در شروع درمان پسوریازیس پوست سر داشتند بعد از سه ماه دوره درمان هیچ نشانی از پسوریازیس سر نداشته اند.

بهبود کیفیت زندگی:

یک کار آزمایی نشان داد که پس از ۶۰ هفته درمان، حدود دو سوم از بیماران گزارش دادند که پسوریازیس دیگر هیچ تاثیری بر زندگیشان ندارد.

ایکوزیماب شانس بهتر:

تالتز میتواند یک جایگزین خوب برای بیمارانی باشد که با سایر درمان های بیولوژیک بهبود نداشتند. در یک مطالعه برای آنالیز چگونگی تاثیر تالتز بر بیمارانی که قبلا از انبرل (اتانرسپت یک درمان بیولوژیکی حال حاضر در بازار) جواب نگرفتند، تقریبا ۸۴ درصد بیمارانی که به تالتز تغییر درمان دادند بعد از سه ماه شاهد ۷۵ درصد بهبود بودند. داده ها از همین مطالعه ها نشان داده که ۲۰ درصد از بیماران در همین بازه زمانی پوستی کاملا پاک داشته اند. این یعنی بیمارانی که با انبرل بهبودی نداشته اند، شانس بالایی دارند که به تالتز پاسخ بهتری نشان دهند.