عفونت ها در تشدید بیماری پسوریازیس نقش دارند
عفونت ها در تشدید بیماری پسوریازیس نقش دارند

عفونت (Infection) ورود، رشد و نمو میکروب‌ها و یا انگل در زخم و یا یکی از اندام های بدن انسان بوده که با ارگانیسم میکروبی از بدن میزبان به عنوان منبع و محلّ رشد و نمو و تکثیر استفاده می‌کند و اغلب باعث بیماری می‌گردد. بدن میزبان بطور طبیعی به وسیله سیستم ایمنی، آغاز به […]

عفونت (Infection) ورود، رشد و نمو میکروب‌ها و یا انگل در زخم و یا یکی از اندام های بدن انسان بوده که با ارگانیسم میکروبی از بدن میزبان به عنوان منبع و محلّ رشد و نمو و تکثیر استفاده می‌کند و اغلب باعث بیماری می‌گردد. بدن میزبان بطور طبیعی به وسیله سیستم ایمنی، آغاز به مبارزه با عامل خارجی و عفونت‌زا می‌نماید و در مراحل آغازین، پدیده التهاب را به همراه دارد. مطالعات علمی نشان داده برخی از عفونتها منجر به تشدید پسوریازیس می شوند. معروف ترین و شایع ترین این عفونتها گلو درد چرکی است. حتی خیلی از مواقع بیماری پسوریازیس به دنبال یک عفونت چرکی استرپتوکوکی گلو آغاز می شود و یا پسوریازیس نواحی چین دار بدن مثل کشاله ران و زیر بغل با عفونت قارچی این نواحی تشدید می شود.

عفونت و تشدید پسوریازیس:

هر چیزی که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد به پسوریازیس تاثیر می‌گذارد. به طور خاص، عفونت استرپتوکوک (گلو درد) با پسوریازیس خالدار همراه است. گلو درد اغلب با شروع اولین پسوریازیس خالدار در کودکان همراه است. شما ممکن است شعله‌ور شدن پسوریازیس بعد از یک گوش درد، برونشیت، التهاب لوزه‌ها و یا عفونت‌های تنفسی را بیش از حد تجربه کنید. درمان عفونت های زیر در بیشتر مواقع باعث بهبودی پسوریازیس خواهند شد، عفونت هایی که باعث تشدید پسوریازیس می شوند عبارتند از:

Infection psoriasis

عفونت کاندیدیایی:

نوعی عفونت قارچی است که توسط قارچ کاندیدا (گونه‌ای مخمر) بنام کاندیدا آلبیکانس ایجاد می‌شود. این قارچ گاهی به شکل غیر بیماریزا در دهان، واژن، کشاله ران و زیربغل ودیگر مناطق مرطوب پوست وجود دارد. کاندیدیاز در پوست به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند که یکی از شایعترین آنها اینترتریگوی کاندیدایی است که بیشتر در کشاله‌ها، زیربغل‌ها، زیر و وسط پستانها، باسن، بین انگشتان دست می‌تواند رخ دهد. ضایعات در این موارد به شکل قرمزی براق وهمراه پوسته ریزی در حاشیه ضایعات و معمولاً مرطوب و ترشح دار می‌باشد. در شیرخواران در ناحیه پوشک کاندیدیازیس می‌تواند باعث تشدید درماتیت پوشک گردد وتشخیص آن با ضایعات اقماری قرمز رنگ در اطراف ضایعه اصلی می‌باشد. در این موارد معمولاً قعر شیار کشاله ران نیز دچار قرمزی و التهاب است که در درماتیت پوشک چنین چیزی وجود ندارد واین ناحیه معمولاً مبتلا نیست. کاندیدیازیس بین انگشتان دست در زنان میانسال ومسن که به مدت طولانی دستهایشان در آب و در حال شستشو هستند شایعتر است و در افراد دیابتیک نیز می‌تواند با شیوع بیشتری رخ دهد.

در تحقیقات علمی مشخص شده است که شیوع مخمر کاندیدا در بیماران پسوریازیس بیشتر از سایر افراد سالم است. به بیماران پسوریازیس توصیه می شود از لحاظ وجود کاندیدا آلبیکانس برسی شده، و در صورت مثبت بودن ازمایش تحت درمان مناسب با داروهای ضد قارچ قرار گیرند. تا شاید به این نحو از شدت بیماری پوستی پسوریازیس آن ها کاسته شود.

عفونت چرکی گلو با استرپتوکوک:

یک بیماری است که عامل ایجاد آن نوعی باکتری به نام (استرپتوکوک گروه A) بوده و حتی خیلی از مواقع، بیماری پسوریازیس بعد از یک عفونت چرکی استرپتوکوکی گلو آغاز می شود. گلو درد چرکی معروفترین و شایعترین عفونت هاست که حتی می تواند باعث بروز بیماری پسوریازیس شود. گلودرد استرپتوکوکی دهان و لوزه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لوزه‌ها، دو غده هستند که در قسمت گلو و در پشت دهان قرار دارند. گلودرد استرپتوکوکی می‌تواند بر روی جعبه صدا (حنجره) نیز اثرگذار باشد. نشانههای شایع عبارتند از تب، گلو درد (زخم گلو نیز گفته می‌شود)، و متورم وجود غده‌هایی (موسوم به غدد لنفاوی) در ناحیه گردن. گلودردهای استرپتوکوکی، ۳۷٪ از موارد گلودرد را در بین کودکان تشکیل می‌دهند.

عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی:

همه ساله در فصول سرد و معتدل بيماريهاي عفوني دستگاه تنفس فوقاني شيوع مي يابد این نوع از عفونت در تشدید بیماری پوستی پسوریازیس نقش فعالی دارد. عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی نوعی بیماری است که در اثر عفونت حاد قسمت بالایی دستگاه تنفسی به وجود می‌ آید و قسمت‌هایی شامل بینی، سینوس‌ها، حلق و حنجره را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عفونت پوستی با استافیلوکوک:

نوعی جوش بزرگ بر روی پوست بدن است که در اثر عفونت فولیکول‌های مو پدید می‌آید. در مواردی که باکتری استافیلوکوک فولیکول مو را در سطح عمقی‌ تری دچار عفونت کند، باعث ایجاد کورک می‌شود که اگر این عفونت‌ها بیشتر و بزرگ‌تر باشد کفگیرک گفته می‌شود. کورک جوش بزرگ و بسیار سفتی است که بیشتر در گردن، صورت، سینه‌ها و سرین پدید می‌آید و می‌تواند چرک‌ زا شود.

دو نوع پسوریازیس کورکی و چرک دانه ای وجود دارد:

۱- اولین و شایع ترین آن، تنها در کف دستها و پاها، جایی که قسمت های قرمز رنگ، شامل ترکیبی از جوش و کورک های جدید حاوی چرک و زرد رنگ و کورک های قدیمی تر، خشک و قهوه ای می باشد. این عارضه، اغلب به درمان جواب کمی می دهد.

۲- نوع دیگر پسوریازیس کورکی که بسیار متفاوت تر و گسترده تر می باشد، عارضه ای است که می تواند هر قسمتی از پوست را تحت تأثیر قرار دهد و شدت آن بسیار بیشتر است.