بهبود بیماری پسوریازیس با مصرف گیاه شبدر قرمز
بهبود بیماری پسوریازیس با مصرف گیاه شبدر قرمز

گیاه شبدر قرمز با نام علمی Trifolium pratense به طور سنتی برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس به کار می رود. مواد فلاونی موجود در شبدر قرمز خاصیت ضد التهاب و ضد سرطانی دارد که ضماد و جوشانده آن برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس بسیار مفید است. گیاه شبدر قرمز خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی […]

گیاه شبدر قرمز با نام علمی Trifolium pratense به طور سنتی برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس به کار می رود. مواد فلاونی موجود در شبدر قرمز خاصیت ضد التهاب و ضد سرطانی دارد که ضماد و جوشانده آن برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس بسیار مفید است. گیاه شبدر قرمز خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی برای پوست بدن داشته، پسوریازیس و خارش پوست را از بین برده و پوستی لطیف را به شما هدیه می کنند.

گیاهشناسی:

شبدر قرمز گیاهی است علفی و چندساله که در مناطق معتدله کره زمین می‌روید. در شرایط مساعد این گیاه هفت‌ساله است ولی در آب‌ و هوای گرم فقط دو سال عمر می‌کند. ارتفاع شبدر قرمز بسیار کم است و بیشتر از ۱۵ سانتیمتر نمی‌ شود. قرص گل بر روي ساقه گل دهنده به‌صورت منفرد می باشد که داراي تعداد زيادي گل به‌رنگ قرمز بوده و در اواخر بهار ظاهر مي‌ شوند.

رویشگاه:

شبدر قرمز از گیاهان بومی اروپا، غرب آسیا و شمال غرب آفریقا است ولی در بسیاری از نواحی دیگر از جمله آمریکا کشت شده و به عنوان گیاه طبیعی آن مناطق به شمار می آید. در ایران، این شبدر در کوه چهار خاتون ، تبریز، خوی و کرمان انتشار دارد. واریته گل درشت آن نیز در غرب و شمال ایران و در استان تهران می روید.

ترکیبات شیمیایی:

گل شبدر دارای مواد شیمیایی مانند تریفولین، ایزوتریفولین و اسانس روغنی می‌باشد. این گیاه دریای املاح معدنی مانند سلیس، آهن، فسفر، گوگرد، پتاسیم، منیزیم، منگنز، روی، مس، سرب، نیکل و کبالت می‌ باشد. همچنین شبدر قرمز حاوی مقدار قابل توجهی ماده شیمیایی ایزوفلاون است که ساختاری شبیه به هورمون زنانه استروژن دارد و مواد فلاونی موجود در شبدر قرمز خاصیت ضد التهاب و ضد سرطانی دارد.

خواص دیگر گیاه شبدر قرمز:

-مهم‌ترین خاصیت شبدر قرمز ضد سرطان بودن آن است و تمیزکننده خون و بدن است.

-سرفه و درد های عضلانی را برطرف می‌کند و تورم پوستی را از بین می‌برد.

-برای درمان آرترو و رماتیسم بسیار خوب عمل میکند.

-برای التیام زخم ها موثر است.

-شبدر قرمز همچنین در تسهیل روند ترک سیگار موثر است.

نحوه مصرف:

مصرف موضعی: مقدر ۵۰ گرم سرشاخه های گلدار شبدر قرمز را در مقداری شیر یا آب ریخته و بگذارید مدتی بجوشد و پس از سرد شدن به صورت ضماد بر روی ضایعات پوست خود ( هر هشت ساعت یکبار) بگذارید.

مصرف خوراکی: مقدار ۳۰ گرم گیاه خشك را در یك لیتر آبجوش ریخته و به مدت ۵ دقیقه دم کرده و مصرف (سه بار در روز) کنید.

عوارض احتمالی:

اثرات جانبی شبدر قرمز بسیار کم و ضعیف است؛ زودرنجی، تغییرات در قاعدگی زنان و افزایش وزن از آن جمله است.

مصرف عصاره ی شبدر قرمز با داروهای رقیق کننده ی خون مثل وارفارین و درمان های هورمونی تداخل می کند، اما این مسئله هنوز به وسیله نتایج تجربی ثابت نشده است.

گرچه مدرکی برای نگرانی وجود ندارد، اما سفارش شده که عصاره شبدر قرمز در زنانی که سابقه ی سرطان سینه دارند، به کار نرود.

مصرف در بارداری و شیردهی:

زنان باردار و شیرده نباید از شبدر قرمز استفاده کنند.