بهبود علایم پسوریازیس با داروی بیولوژیک گولیموماب
بهبود علایم پسوریازیس با داروی بیولوژیک گولیموماب

گولیموماب (Golimumab) با نام تجاری سیمپونی (Simponi) برای درمان بزرگسالان مبتلا به موارد متوسط تا شدید آرتریت روماتویید، آرتریت پسوریاتیک فعال و پسوریازیس فعال مورد استفاده قرار میگیرد.   در کار آزماییهای بالینی، بیمارانی که با داروی بیولوژیک سیمپونی تحت درمان قرار گرفته اند، پیشرفت قابل ملاحظه ای در بهبود علایم و نشانه های رایجی که […]

گولیموماب (Golimumab) با نام تجاری سیمپونی (Simponi) برای درمان بزرگسالان مبتلا به موارد متوسط تا شدید آرتریت روماتویید، آرتریت پسوریاتیک فعال و پسوریازیس فعال مورد استفاده قرار میگیرد.   در کار آزماییهای بالینی، بیمارانی که با داروی بیولوژیک سیمپونی تحت درمان قرار گرفته اند، پیشرفت قابل ملاحظه ای در بهبود علایم و نشانه های رایجی که در این سه فرم از بیماریهای فوق دیده میشود، از خود نشان داده اند. گولیموماب در سال ۲۰۱۳ برای استفاده در بزرگسالان با پسوریازیس متوسط تا شدید تایید شده است.

شرکت سازنده گولیموماب:

گولیموماب توسط شرکت داروسازی Centocor توسعه داده شد، شرکت جانسن زیست‌فناوری (.Janssen Biotech, Inc) یا همان شرکت سنتیکور زیست‌فناوری (.Centocor Biotech, Inc) سابق، یک شرکت فناوری زیستی است که در فیلادلفیا در سال ۱۹۷۹ با هدف اولیه توسعه روش تشخیصی جدید با استفاده از تکنولوژی پادتن تک‌ تیره تاسیس شده است.

در سال ۲۰۱۳، شرکت مادر Centocor، تایید سازمان پزشکی اروپا (EMEA) را برای استفاده از گولیموماب به عنوان یک درمان برای آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریاتیک و پسوریازیس متوسط تا شدید را دریافت کرد.

مکانیسم اثر گولیموماب:

گولیموماب از کلاس دارویی است که TNF-α را هدف قرار داده و بی تاثیر مینماید. گولیموماب آنتی بادی مونوکلونال انسانی است که به عنوان یک داروی سرکوب کنندهٔ سیستم ایمنی استفاده می‌شود و با نام تجاری Simponi به بازار عرضه شده است. گولیموماب عامل نکروز تومور آلفا (TNF آلفا) را هدف قرار می‌دهد، یک مولکول عامل التهاب و از این رو یک مهار کننده TNF است.

طریقه مصرف گولیموماب:

این دارو به صورت زیرپوستی تزریق میشود و ماهی یکبار تجویز میگردد. در بیمارانی که آرتریت روماتویید دارند، همراه با متوتروکسات استفاده میشود.همچنین میتواند بدون متوتروکسات در بیماران با آرتریت پسوریاتیک و به تنهایی در درمان بیماری اسپوندیلیت انکیلوزان تجویز شود.

عوارض جانبی گولیموماب:

شایعترین عوارض جانبی آن عبارتند از عفونت راه تنفسی فوقانی، زخم گلو و احتقان بینی.انند دیگر بلوک کننده های TNF-α، باید به بیماران در مورد احتمال بروز خطر توبرکلوزیس و عفونتهای تهاجمی قارچی که می تواند با استفاده از این دارو روی دهد، هشدارهای لازم داده شود.