تاثیر آب و هوا بر آرتریت پسوریاتیک
تاثیر آب و هوا بر آرتریت پسوریاتیک

افرادی که به درجات مختلفی از آرتریت پسوریاتیک مبتلا هستند، معمولا با فعالیت بدنی احساس می‌کنند که اوضاع بهتری دارند.

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت باور دارند که آب‌ و هوا بر علائم بیماریشان تاثیر می‌گذارد، اما سوال مهم این است که آیا شواهد علمی هم نقش هوای گرم را در راستای تسکین آرتریت پسوریاتیک تایید می‌کنند؟ به‌طور کلی، فعالیت جسمانی به تسکین علائم آرتریت کمک می‌کند. بنابراین، افرادی که به درجات مختلفی از آرتریت پسوریاتیک مبتلا هستند، معمولا با فعالیت بدنی احساس می‌کنند که اوضاع بهتری دارند.

رابطه بین آرتریت پسوریاتیک و وضعیت آب‌هوایی:

در سال ۲۰۰۷ میلادی، یکی از مطالعات منتشرشده در American Journal of Medicine نشان داد که بیماران مبتلا به آرتریت با افزایش درد در ناحیه زانو همراه با کاهش دمای هوا مواجه می‌شوند. درحالی که محققان همواره گفته‌اند اثبات کردن وجود رابطه بین درد مفصلی و دمای هوا کاملا دشوار است، اما نتایج مطالعه ذکرشده از این ایده حمایت می‌کنند که تغییر در دمای هوا و فشار هوا می‌تواند علائم آرتریت را تحت تاثیر خودش قرار بدهد.

در سال ۲۰۱۴ میلادی، مطالعه مشابه دیگری در Journal of Pain نشان داد که تغییر در متغیرهای آب‌وهوایی (مانند رطوبت) می‌تواند بر درد لگن ناشی از آرتریت تاثیر بگذارد. حتی بنیاد آرتریت (The Arthritis Foundation) بعد از این نتایج، نوعی ابزار اینترنتی برای پیش‌بینی درد مفصلی براساس پیش‌بینی شرایط آب‌وهوایی طراحی کرد.

با این‌حال، ‌دکتر استیون ولاد (استاد دانشگاه تافتز و متخصص روماتولوژی در مرکز پزشکی تافتز) می‌گوید که هنوز هم بحث درباره رابطه بین آرتریت پسوریاتیک و وضعیت آب‌هوایی با شک و تردید همراه است. شرایط آب‌وهوایی و سیستم ایمنی بدن دکتر ولاد می‌گوید: «آرتریت پسوریاتیک، یکی از بیماری‌های سیستم ایمنی بدن است. بنابراین، هیچ دلیلی ندارد که انتظار داشته باشیم که تغییرات فصلی یا آب‌وهوایی بر دوره بیماری یا علائم بیماری تاثیر قابل توجهی بگذارند. درواقع،‌ هیچ مدرک علمی معتبری وجود ندارد که تاثیر جدی شرایط آب‌وهوایی را بر سیستم ایمنی بدن اثبات کند».

آفتاب می‌تواند علائم پسوریازیس را تسکین بدهد:

با این‌که دکتر ولاد، تاثیر آب‌وهوا بر آرتریت پسوریاتیک را زیر سوال می‌برد، ‌اما اذعان می‌کند که هوای آفتابی می‌تواند به تسکین بیماری پسوریازیس در این بیماران کمک کند. درواقع، هوای گرم‌تر معمولا با رطوبت بیشتری همراه است و همین افزایش رطوبت به تسکین مشکلات ناشی از پسوریازیس کمک می‌کند. به‌گفته این متخصص، «آفتاب می‌تواند علائم پسوریازیس را تسکین بدهد و بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری هم بهبودی وضعیت پوست خودشان را به‌خاطر وجود نور آفتاب گزارش کرده‌اند. با وجود تمام این نکات، هنوز روشن نیست که آیا آفتاب به تسکین علائم آرتریت هم کمک می‌کند یا خیر».

آنچه مطالعات نشان می‌دهند در سال ۲۰۰۲ میلادی، گزارشی از مطالعه محققان نوروژی در Journal of the American Academy of Dermatology منتشر شد که نتایج مهمی را نشان می‌داد. براساس این گزارش، بیمارانی که از درمان به‌وسیله آب‌وهوا (climate therapy) کمک می‌گیرند (مانند قرار گرفتن در شرایط آب‌وهوایی گرم‌تر و تماس بیشتر با نور آفتاب)، بهبودی در علائم پسوریازیس را تجربه می‌کنند ولی دردهای ناشی از آرتریت پسوریاتیک در آنان کاهش قابل توجهی نمی‌یابد.

مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۲ میلادی و منتشرشده در Annals of the Rheumatic Diseases نشان می‌دهد که تغییرات فصلی بین زمستان و تابستان، فعالیت بیماری را در افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

فواید آب‌وهوای گرم با این‌که مدرک علمی معتبری وجود ندارد که ارتباط مستقیم بین شرایط آب‌وهوایی و آرتریت پسوریاتیک را اثبات کند، اما دکتر روزالین جورج (متخصص پوست و مو) هنوز هم باور دارد که هوای گرم‌تر می‌تواند برای این بیماران مفید باشد. به‌گفته این متخصص، «درواقع هیچ کدام از مطالعات رسمی نشان نمی‌دهند که هوای گرم‌تر به آرتریت پسوریاتیک کمک می‌کند. با این‌حال، من هرگز از این موضع پایین نمی‌آیم که آب‌وهوای بهتر می‌تواند این بیماران را به فعالیت بیشتر تشویق کند و دقیقا همین مساله هم می‌تواند بعضی از علائم آرتریت پسوریاتیک را تسکین بدهد.

دکتر ولاد هم می‌گوید: «به‌طور کلی، فعالیت جسمانی به تسکین علائم آرتریت کمک می‌کند. بنابراین، افرادی که به درجات مختلفی از آرتریت پسوریاتیک مبتلا هستند، معمولا با فعالیت بدنی احساس می‌کنند که اوضاع بهتری دارند».

  • منبع خبر : American Journal of Medicine