تاييد اسپری سرنيوو در درمان پسوريازيس خفیف
تاييد اسپری سرنيوو در درمان پسوريازيس خفیف

اسپری سرنیوو، یک استروئید موضعی نسخه‌ای است که برای درمان پسوریازیس خفیف تا متوسط در بیماران بالای ۱۸ سال تجویز می ‌شود. ورود به بازار گسترده این محصول قرار است در ۳ ماهه آینده آغاز شود.

اخیرا اسپری ۰/۰۵ درصد بتامتازون دیپروپیونات با نام سرنیوو (Sernivo) از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد. اسپری سرنیوو، یک استروئید موضعی نسخه‌ای است که برای درمان پسوریازیس خفیف تا متوسط در بیماران بالای ۱۸ سال تجویز می ‌شود. ورود به بازار گسترده این محصول قرار است در ۳ ماهه آینده آغاز شود.

تحقیقات نتیجه دهی اسپری سرنیوو:

شرکت پرومیوس، ۲ مطالعه بالینی موفق تصادفی چند مرکزی دوسوکور را روی بیماران بالای ۱۸ سال مبتلا به پسوریازیس پلاکی، برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی اسپری سرنیوو انجام داد. در هر دوی این مطالعات، بیماران داوطلب به طور کاملا تصادفی اسپری سرنیوو یا اسپری دارونما را روزانه ۲ بار و برای مدت ۲۸ روز دریافت کردند. بیماران شرکت کننده در مطالعات، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد مساحت سطح بدن شان درگیر بود و معیار جهانی ارزیابی (IGA) آنها، ۳ بود (با شدت متوسط).

اثربخشی، به معنای درمان موفق و رسیدن به IGA  صفر یا ۱ (پاک یا تقریبا پاک از ضایعات) درنظر گرفته شد. موفقیت درمانی در بیشتر شرکت‌ کنندگان تحت درمان با سرنیوو در روز ۱۵ و روز ۲۹ درمان در هر دو مطالعه به‌ دست آمد. در روز ۲۹ مطالعات ۱ و ۲، اسپری سرنیوو موفقیت درمانی را در ۴۲/۷ درصد و ۳۴/۵ درصد بیماران در مقایسه با گروه‌های دریافت کننده دارونما، موفقیت در ۱۱/۷ درصد و ۱۳/۶ درصد بیماران به‌دست آورد. (P<0/001)

شرکت سازنده:

راگاو چاری، سخنگوی شرکت پرومیوس فارما می‌ گوید: «در حوزه تخصص بیماری‌ های پوست، ما متعهد هستیم که گزینه‌ های درمانی نوآورانه ارائه دهیم و خدماتی که در اختیار بیماران و درمانگران شان قرار می‌ دهیم را بهبود بخشیم. تایید سرنیوو، تاکیدی بر تلاش‌ های ادامه‌دار ماست و منتظر ورود به بازار موفق اسپری سرنیوو در ۳ ماهه پیش روی هستیم.»

عوارض شایع:

در مطالعات بالینی با استفاده از دارونما، شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده طی دوره ۲۸ روزه، با شیوع بیشتر از ۱ درصد عبارت بودند از واکنش‌های محل مصرف نظیر کهیر، سوزش، گزگز، درد و نیز آتروفی پوستی. دوره درمانی باید به ۴ هفته محدود باشد و مصرف اسپری در نواحی دچار آتروفی شده پوستی ممنوع است.