تایید داروی رنفلکسیس برای پسوریازیس توسط سازمان غذا و داروی آمریکا
تایید داروی رنفلکسیس برای پسوریازیس توسط سازمان غذا و داروی آمریکا

سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا رنفلکسیس (Renflexis) -اینفلیکسیماب آبدا- را برای اندیکاسیون های متعددی از جمله پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک مورد تایید قرار داد.

چندین داروی مداخله گر در سیستم ایمنی توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده اند. سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا رنفلکسیس (Renflexis) -اینفلیکسیماب آبدا- را برای اندیکاسیون های متعددی از جمله پسوریازیس و آرتریت پسوریاتیک مورد تایید قرار داد. رنفلکسیس به روش تزریق داخل وریدی تجویز می شود. این دارو، دومین بیوسیمیلار مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای داروی رمیکید (Remicade) است. این داروها تزریقی اند و به اشکال داخل وریدی ، عضلانی و زیر جلدی قابل تزریق اند و معمولا در اشکال پسوریازیس مفاوم به درمان، پسوریازیس شدید و آرتریت پسوریازیس قابل استفاده اند. این داروها بسیار قوی اند و حتما در حین استفاده باید بیمار تحت نظر باشد.

اخذ تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا:

برای اخذ تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا، یک محصول بیوسیمیلار، باید مشخص شود که شباهت بسیاری به فرآورده بیولوژیک مرجع دارد. همچنین، باید تفاوت معناداری از لحاظ اثربخشی و ایمنی بین داروی بیولوژیک مرجع و داروی بیوسیمیلار وجود نداشته باشد و تنها تفاوت های بسیار اندکی در مواد غیرموثره (از لحاظ بالینی) برای محصول بیوسیمیلار قابل قبول است.

اینفلیکسیماب آبدا:

اینفلیکسیماب آبدا، یک بلوک کننده فاکتور نکروزدهنده تومور است که به صورت اینفیوژن داخل وریدی برای کنترل بیماری هایی از جمله کرون، کولیت اولسراتیو، آرتریت روماتوئید(در ترکیب با متوترکسات)، اسپوندیلیت آنکیلوزان، آرتریت پسوریاتیک و پسوریازیس پلاکی تجویز می شود. لازم به ذکر است که اینها همان اندیکاسیون‌های مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای اینفلیکسیماب مرجع هستند.

اینفیلیکسیماب با اتصال به TNF-α کار می‌کند. TNF-α پیامبر شیمیایی (سیتوکین) و بخش مهمی از واکنش خود ایمنی است. در آرتریت روماتوئید، به نظر می‌رسد اینفیلیکسیماب با جلوگیری از TNF-α از اتصال به گیرنده آن در سلول کار می‌کند.

نکات مهم قبل از مصرف دارو:

برای اینکه مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است٬ در مورد سابقه ها و حساسیت های زیر حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید:

به نارسایی شدید قلب، یا دیگر مشکلات قلبی

عفونت فعال یا سابقع عفونت

زخم های باز و یا زخم های پوستی

دیابت

بیماری های کبدی (به خصوص هپاتیت B)

صرع یا تشنج دیگر

بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)

سابقه سرطان

نی ضعیف بدن

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در هر جای بدن شما

بیماری که عضلانی یا اعصاب، مانند مولتیپل اسکلروزیس یا سندرم گیلن

عوارض جانبی:

گرفتگی بینی، درد سینوسی، سردرد

درد معده خفیف

بثورات پوستی خفیف

فلاشینگ (گرمی، قرمزی)

تداخلات دارویی:

قبل از مصرف این دارو با پزشک خود درباره داروهایی که در حال حاظر مصرف میکنید بگویید به ویژه داروهای زیر:

آزاتیوپرین، مرکاپتوپورین

متوترکسات

فتوتراپی برای پسوریازیس

مصرف در دوران بارداری و شیردهی:

FDA رده بندی بارداری : گروه B

مشخص نیست که این دارو برای کودک شما مضر باشد٬ اما اگر باردار هستید یا قصد بچه دار شدن را دارید حتما در استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

اگر شما در حین مصرف دارو٬ باردار شدید٬ هرگز به صورت سرخود مصرف این دارو را قطع نکنید و درباره قطع مصرف دارو حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

هنوز معلوم نیست که آیا رمی کید از طریق خون به شیر مادر وارد می شود و یا می تواند به کودک شیرخوار آسیب برساند. اما اگر شما نوزاد شیرخوار دارید حتما پزشک خود را در مصرف این دارو مطلع سازید.