خارج شدن از بن بست پسوریازیس با هیدروکسیزین
خارج شدن از بن بست پسوریازیس با هیدروکسیزین

هیدروکسیزین (Hydroxyzine) یا هیدروکسی یک آنتی هیستامین می باشد که فعالیت در سیستم عصبی مرکزی را کاهش می دهد٬ و باعث کاهش هیستامین ماده شیمیایی طبیعی در بدن می شود

هیدروکسیزین (Hydroxyzine) یا هیدروکسی یک آنتی هیستامین می باشد که فعالیت در سیستم عصبی مرکزی را کاهش می دهد٬ و باعث کاهش هیستامین ماده شیمیایی طبیعی در بدن می شود هیستامین می تواند علائمی همچون عطسه و آب ریزش بینی، یا کهیر بر روی پوست تولید کند.

هیدروکسی به عنوان آرام بخش در درمان اضطراب و تنش استفاده می شود. هیدروکسی همچنین برای درمان واکنش های آلرژیک پوستی از قبیل کهیر یا درماتیت تماسی استفاده می شود.

با توجه به عوارض درمان طولانی مدت با برخی از داروها از جمله کورتیکواستروئیدها، همچنین کم اثر و عارضه دار بودن اغلب آنتی هیستامینهای نسل اول و کاربردهای جدیدی که داروی داکسپین در درمان پسوریازیس دارد، بر آن شدیم تا میزان اثربخشی و ایجاد عوارض جانبی سه داروی ستریزین، هیدروکسی زین و داکسپین را بررسی کرده، با یکدیگر مقایسه نماییم.

۱۸ بیمار در گروه هیدروکسی زین، ۱۴ بیمار در گروه داکسپین و ۶ بیمار در گروه ستریزین دچار خواب آلودگی ناشی از درمان شدند. در نهایت، هیدروکسی زین در مقایسه با داکسپین تأثیر تقریباً مساوی داشته (۰۵/۰< p )، هر دو کاهش معنی داری در نمره‌ی خارش و VAS بیماران ایجاد کردند (۰۵/۰> p )، در حالی که ستریزین نیز علیرغم کاهش قابل ملاحظه در معیار فوق (۰۵/۰ >p ) نسبت به دو داروی قبل تأثیر کمتری داشت.

با توجه به اثر بخشی بهتر هیدروکسی زین و داکسپین در درمان پسوریازیس بیماران در این مطالعه و با توجه به عوارض جانبی بیشتری که در گروه مصرف کنندگان هیدروکسی زین دیده شد، به نظر می رسد در بین سه داروی فوق، داکسپین تأثیر بهتری در کاهش خارش مزمن داشته باشد.

طریقه مصرف در پسوریازیس:

توجه کنید بیماری پسوریازیس پس از مدتی از مصرف داروهای مختلف در بعضی موارد از نوع پسوریازیس خارج شده و به کهیر و یا اگزما تبدیل می شود و به همین دلیل هر درمانی پاسخ نمی دهد و شب هنگام قبل از خواب با مصرف یک عدد هیدروکسی زین ۱۰ پس از چند روز ضایعات پسوریازیس به شدت کاهشی می شوند.