درمان آرتريت روماتوئيد و پسوريازيس شديد با سیکلوسپورین
درمان آرتريت روماتوئيد و پسوريازيس شديد با سیکلوسپورین

داروی سیستمیک سیکلوسپورین (cyclosporine) با نام تجاری نئورال (Neoral) در درمان آرتريت روماتوئيد حاد و پسوريازيس شديد در صورت عدم پاسخ مناسب يا عدم تحمل نسبت به داروهاي سيستميك قبلي به كار مي رود. داروی سیکلوسپورین به منظور کاهش و تضعیف سیستم ایمنی بدن بیماران پسوریازیس تجویز می شود. این دارو در درمان پلاک های پوستی شدید […]

داروی سیستمیک سیکلوسپورین (cyclosporine) با نام تجاری نئورال (Neoral) در درمان آرتريت روماتوئيد حاد و پسوريازيس شديد در صورت عدم پاسخ مناسب يا عدم تحمل نسبت به داروهاي سيستميك قبلي به كار مي رود. داروی سیکلوسپورین به منظور کاهش و تضعیف سیستم ایمنی بدن بیماران پسوریازیس تجویز می شود. این دارو در درمان پلاک های پوستی شدید پسوریازیس و درمان ترکیبی با متوترکسات برای کنترل روماتیسم پسوریاتیکی بکار می رود. سیکلوسپورین اثر فوق العاده قاطع و کوبنده ای در پاک کردن پلاک های پوستی پسوریازیس در زمان کوتاه دارد.

شرکت سازنده:

شرکت نوارتیس (Novartis) یک شرکت چندملیتی داروسازی مستقر در بازل، سوئیس است، که از نظر میزان فروش، رتبه دوم از بزرگترین شرکت‌های داروسازی جهان را، به خود اختصاص داده است.شرکت داروسازی نوارتیس در سال ۱۹۹۶ از ادغام دو شرکت سیبا گایگی و شرکت ساندوز تشکیل شد. هر دو این شرکت‌ها دارای قدمت زیادی بوده و مجموعا نوارتیس را دارای تاریخچه عظیم ۲۵۰ ساله نمودند.

شرکت نوارتیس در سال ۱۹۹۸ نیز با همکاری دانشکده میکروبیولوژی دانشگاه کالیفرنیا به نام برکلی، شروع به دریافت مجوزهای مختلف بیوتکنولوژی کرد. این شرکت تحقیقات وسیعی در حوزه‌های بیوتکنولوژی انجام داد است و داروی سیستمیک سیکلوسپورین (cyclosporine) با نام تجاری نئورال (Neoral) ساخت این شرکت چند ملیتی می باشد.

مکانیسم اثر:

با مهار قابل برگشت و اختصاصي لنفوسيت ها در فاز GO و G1چرخه سلولي، باعث مهار لنفوسيت هاي كمكي و مهاري مي شود و توليد IL-2 و فاكتور رشد لنفوسيت هاي T را نيز مهار مي كند.

فارماکوکينتيک:

جذب اين دارو از دستگاه گوارش متغير و حدود ۳۰ درصد است. متابوليسم شديد كبدی دارد و نيمه عمر آن در كودكان حدود ۷ ساعت و در بزرگسالان حدود ۱۹ است و به طور عمده از طريق صفرا و مدفوع دفع مي شود.

موارد منع مصرف:

در صورت حساسيت به يكي از اجزاء فرآورده، پرفشاري خون كنترل نشده يا بدخيمي ها نبايد مصرف شود.

نکات مهم قبل از مصرف دارو:

اگر شما به این دارو حساسیت دارید و یا اگر داراری هر یک از شرایط و بیماری های زیر می باشید نباید از این دارو استفاده نمایید:

بیماری کلیوی
فشار خون بالا کنترل نشده و یا درمان نشده
هر نوع سرطان
سیکلوسپورین می تواند سطح سلول های خونی که با عفونت های موجود در بدن مبارزه می کنند را پایین آورد و یا باعث شود که بدن به تولید بیش از حد یک نوع خاصی از سلول های سفید خون نماید؛ همچنین در برخورد با شرایط خاص و جدی از جمله سرطان و عفونت شدید مغزی می تواند باعث از کار افتادگی و یا مرگ شود، و یا داشتن یک ویروس که می تواند باعث شکست کلیه پیوند شود؛ با توجه به این شرایط با پزشک معالج خود در مورد شرایط و بیماری های خاص خود را مشورت نمایید.

هشدارها:

۱٫ در صورت وجود عفونت هاي ويروسي يا باكتريائي و عيب كار كبد يا كليه بايد با احتياط مصرف شود.
۲٫ در صورت بروز عيب كار كليه طي درمان، مقدار مصرف دارو بايد كاهش يابد.

عوارض جانبي:

اگر شما پس از مصرف این دارو دچار هر یک از عارضه های جدی زیر شدید با پزشک خود تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید:

تب، عرق کردن، لرز، بدن درد، علائم آنفلوانزا، زخم در دهان و گلو، از دست دادن وزن
تغییر در وضعیت ذهنی شما، مشکلات حرف زدن و یا راه رفتن، کاهش دید (ممکن است به تدریج آغاز شود و به سرعت بدتر)
کبودی یا خونریزی، پوست رنگ پریده، حساسیت به نور و یا تنگی نفس، ضربان سریع قلب، مشکل در تمرکز
درد در پایین کمر یا در طرفین، خون در ادرار، درد و سوزش هنگام ادرار
افزایش سریع وزن، ادرار کردن کم و یا هیچ
تورم، گرمی، قرمزی یا ترشح از پوست
استفراغ و اسهال خونی
تشنج
پتاسیم بالا (ضربان آهسته قلب، نبض ضعیف، ضعف عضلانی)
تهوع، درد بالای معده، خارش، از دست دادن اشتها، ادرار تیره، مدفوع سفالی رنگ، یرقان (زردی پوست و چشم)
فشار خون خطرناک بالا (سردرد شدید، تاری دید، وزوز در گوش خود، اضطراب، درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضربان قلب ناهموار)

تداخل دارویی:

مصرف همزمان كتوكونازول، آندروژن ها، آميودارون، سايمتيدين، دانازول، مسددهاي كانال هاي كلسيم، متوكلوپراميد، اريترومايسين يا استروژن ها باعث افزايش غلظت سرمي سيكلوسپورين مي شود. مصرف همزمان تربينافين، كوتريموكسازول، ريفامپيسين، پروبوكول، كاربامازپين، فنوباربيتال، فني توئين باعث كاهش غلظت سرمي سيكلوسپورين مي شود.
مصرف همزمان سيكلوسپورين با مدرهاي نگهدارنده پتاسيم ممكن است باعث افزايش پتاسيم خون مي شود. مصرف همزمان ساير داروهاي كاهنده سيستم ايمني با سيكلوسپورين ممكن است خطر بروز عفونت را افزايش دهد.

سیکلوسپورین می تواند به کلیه ها آسیب برساند٬ این اثرات زمانی افزایش می یابد که شما این دارو را با برخی از داروهای دیگر، از جمله داروهای زیر استفاده نمایید:

ضد ویروس ها ، داروهای کاهش کلسترول ، شیمی درمانی ، تزریق آنتی بیوتیک ، دارو برای درمان اختلالات روده ، دارو برای درمان اختلالات خود ایمنی مثل MS ، دارو برای جلوگیری از رد پیوند اندام ، داروهای اسید معده (تاگامت ، زانتک) ، و برخی از داروهای کاهش درد و ورم مفاصل (از جمله آسپیرین، تیلنول ، آسپرین، و Aleve) .

قبل از استفاده از این دارو با دکتر خود در مورد تمام نسخه ها و داروهایی که استفاده می کنید ( حتی ویتامین ها، مواد معدنی، داروهای گیاهی و … ) مشورت نمایید٬ به خصوص داروهای زیر :

قرص های ضد بارداری
ادرار آور ( قرص آب )
داروهای نقرس
داروهای قلب و ضد فشار خون
داروهای HIV و یا AIDS
داروهای تشنج
داروهای استروئیدی ( دهان، بینی، استنشاقی و یا تزریقی )
مخمر سنت جان

مصرف در دوران بارداری و شیردهی:

مشخص نیست که سیکلوسپورین می تواند به جنین آسیب برساند یا خیر٬ دکتر شما تعیین خواهد کرد که آیا این دارو بی خطر است و یا آیا میتواند به جنین آسیب برساند یا خیر٬ قبل از اینکه شما از سیکلوسپورین استفاده نمایید با پزشک خود مشورت کنید.
سیکلوسپورین میتواند به شیر مادر عبور کند و به کودک شیرخوار آسیب برساند٬ در هر صورت قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت نمایید.

نکات قابل توصيه:

۱٫ بيماران مصرف كننده سيكلوسپورين بايد تحت نظر كامل پزشك باشند.
۲٫ اندازه گيري غلظت سرمي سيكلوسپورين، كرآتينين، BUN و اسيد اوريك طي درمان با دارو ضروري است.
۳٫ در صورت بروز هر نوع عفونت بايد درمان آن سريعاً انجام شود. ممكن است به كاهش مقدار مصرف سيكلوسپورين نياز باشد.
۴٫ در صورت ظهور علائم رد پيوند بايد مقدار مصرف افزايش داده شود.
۵٫ كودكان ممكن است به مقدار مصرف بيشتري از دارو نياز داشته باشند.
۶٫ در سوء جذب ممكن است جذب خوراكي دارو كاهش يابد.
۷٫ افزايش فشار خون ناشي از اين دارو را مي توان با تجويز داروهاي ضدفشار خون بالا كاهش داد. ولي به دليل اينكه سيكلوسپورين پتاسيم خون را افزايش مي دهد، از مدرهاي نگهدارنده پتاسيم نبايد استفاده شود.

مقدار مصرف:

در پسوریازیسی که بسیار التهابی است و یا بسیار مقاوم است بهتر است با حداکثر دوز درماتولوژیک یعنی ۵mg/kg شروع کنیم. چون اگر بخواهیم با دوز ۳mg/kg شروع کنیم، این دوز حتی بعنوان دوز نگهدارنده در نیمی از موارد پسوریازیس مؤثر نیست. وقتی بیماری کنترل شد هر یک هفته درمیان ۱mg/kg کم میکنیم تا به حداقل دوز مورد نیاز برسیم.
درمواردی که پسوریازیس نسبتاً پایدار پلاکی است و یا خیلی شدید نیست، میتوانیم با ۳-۲٫۵ mg/kg شروع کنیم. اگر تا یک ماه بهبودی ایجاد نشد هر دوهفته یکبار  ۱-۰٫۵ mg/kg زیاد میکنیم اما نباید از دوز حداکثر درماتولوژی (۵mg/kg) تجاوز کنیم، اما به هر حال شروع با دوز ۵mg/kg بهترین نتیجه را دارد.

اگر تا سه ماه پاسخ کافی با ۵mg/kg نداشتیم درمان را قطع میکنیم، بهتر است درمان را ناگهان قطع نکنیم و به تدریج با یک درمان دیگر جایگزین کنیم. گزارشاتی از pustular flares بدنبال قطع سیکلوسپورین وجود داشته، برای بیمار چاق باید یک وزن ایده ال را درنظر بگیریم ودوز را محاسبه کنیم، اگر براساس وزن واقعی بیمار بدهیم ممکن است دوز زیادی داده باشیم. اگر پاسخ کافی وجود نداشت آنوقت دوز را بتریج زیاد میکنیم و براساس وزن واقعی محاسبه میکنیم.
برمبنای معیارهای FDA حداکثردوزدرماتولوژیک ۴mg/kg است و حداکتر مدت مصرف یکسال است که براساس معیارهای جهانی میتوان تا دو سال ادامه داد.

درمان نوبتی سیکلوسپورین و نئوتیگازون:

برخی داروها در درماتولوژی راه حل سریع ولی برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند. درحالیکه برخی داروهای دیگر به عنوان درمان نگهدارنده مناسب و بهتر است سیکلوسپورین بطور آهسته کم شود بجای اینکه سریعا قطع شود، مگر اینکه در موارد خاصی مجبور باشیم دارو را سریع قطع کنیم.

چون نئوتیگازون عوارض کلیوی ندارد و سیکلوسپورین هم عوارض کبدی ندارد، به عنوان درمان سیکلوسپورین ترکیبی با یکدیگر مناسب هستند. عارضه مشترک آنها بالابردن چربی های خون است، این دو همچنین تداخل داروئی هم ندارند، زیرا توسط آنزیمهای مختلف متابولیزه میشوند. بهرحال سیکلوسپورین بعنوان یک quick fixes عالی و دوز بالای آن بخوبی تحمل میشود، همچنین قادر است ضایعات بیمار را پاک کند. دوز بالای آن خوب تحمل میشود  اما نئوتیگازون بعنوان یک درمان نگهدارنده ایده ال است نئوتیگازون در طولانی مدت ایمن است

اگر پسوریازیس شدید باشد میتوانیم هر دو را باهم شروع کنیم، اول نئوال را با حداکثر دوز درماتولوژیک ۵mg/kg یک ماه میدهیم تا بیماری خوب کنترل شود و بعداز ۳ تا ۴ هفته که مطمئن شویم بیمار نئورال را خوب تحمل میکند نئوتیگازون را با دوز۲۵mg روزانه شروع و سپس دوز نئوتیگازون را ۱۰ تا ۲۵mg هردو تا چهار هفته افزایش میدهیم آنقدر افزایش میدهیم تا حدی که بیمار بتواند تحمل کند، در این دوره دوز نئو تیگازون را همچنان در بالاترین حد حفظ میکنیم تا وقتی بیماری به میزان قابل توجهی پاک شود شروع به کم کردن دوز سیکلوسپورین میکنیم و نباید بیشتر از ۱mg/kgدر ماه کم کنیم.