درمان پسوریازیس با سنبل ختایی و دیگر گیاهان دارای پسورالن
درمان پسوریازیس با سنبل ختایی و دیگر گیاهان دارای پسورالن

در یک بعدازظهر آفتابی لیوانی آبی از ضد پسوریازیس، مخلوطی از مرکبات (با کمی از پوست آن ها)، یک هویج، و یک کرفس را در همان ریخته و بخورید.

بسیاری گیاهان پسورالن دارند. برای استفاده از نوع طبیعی درمان معمول پسوریازیس، گیاه یا گیاهان دارای پسورلن بخورید، و مدتی را در آفتاب بگذرانید تا پرتو فرابنفش به بدنتان برسد. گیاهان دارای پسورالن عبارتند از ختایی، هویج، کرفس، مرکبات، و انجیر این هم درمانی جالب است که می توانید امتحان کنید: در یک بعدازظهر آفتابی لیوانی آبی از ضد پسوریازیس، مخلوطی از مرکبات (با کمی از پوست آن ها)، یک هویج، و یک کرفس را در همان ریخته و بخورید. یا شاید مثل برخی افزودن هویج، کرفس، و رازیانه را به سوپ سبزیجات مورد علاقه تان ترجیح می دهید. فراموش نکنید که بلافاصله زیر آفتاب بروید تا پرتو فرابنفش کافی به بدنتان برسد. ولی مواظب باشید، چون مقادیر زیاد ترکیبات پسورالن می توانند سرطان زا شوند. و اگر احساس تحریک بیشتر پوست کردید، این روش درمانی را متوقف کنید.

گیاه سنبل ختایی یا اَنجلیکا:

گیاه سنبل ختایی یا اَنجلیکا گیاهی علفی دو ساله می باشد ،طول آن از یک متر بیشتر است که از ریشه، دانه و میوه ی آن جهت تهیه دارو استفاده می شود. این گیاه را با نام حشیشه الملک هم میشناسد. این گیاه بیشتر در اروپا و هندوستان رشد می کند. گل‌های سنبل ختایی سفید متمایل به سبز تا زرد رنگ می باشد این گیاه بوی تند زیاد و مزه شیرین تا گزنده دارد برگ های آن بزرگ می باشد. گل های آن بصورت خوشه های گرد می باشد و میوه ها بزرگ و پهن هستند.

گیاه سنبل ختایی یا اَنجلیکا و پسوریازیس:

یکی دیگر از خواص این گیاه، سم زدایی می باشد. در طول روز سموم با مصرف لوازم آرایشی،  آلودگی هوا، مصرف غذاهای فراوری شده وارد بدن می گردند. کبد مشخصا این سموم را از بین می برد آنتی اکسیدان های موجود در سنبل ختایی از آسیب های کبد خودداری می کند و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری های کبد را کم می نماید.

مقادیر زیادی پسورالن (به صورت متوکسی پسورالن) دارد، پس اعتبار آن برای درمان پسوریازیس منطقی به نظر می رسد. روش جدید PUVA در واقع قدمتی هزارساله دارد. مصریان باستان و سرخپوستان امریکا گیاهان دارای پسورالن را روی لکه های پوستی قرمز بدن (احتمالاً پسوریازیس) می مالیدند و در آفتاب می نشستند. آخرین مطالعات بر روی روش تأثیر پسورالن در درمان متمرکز شده است. این ترکیبات از تقسیم سلولی جلوگیری می کنند، و به این ترتیب مانع تقسیم زودهنگام سلول های پوستی و ایجاد لکه های  پسوریازیس می گردند. اگر به گیاه تازهٔ خلال دندان دسترسی دارید، می توانید این روش باستانی درمان را امتحان کنید. البته باید مراقب باشید، اگر احساسی کردید درمان پسوریازیس پوست تان را تحریک کرده است، آن را ادامه ندهید.

روش مصرف سنبل ختایی

دانه، گیاه کامل و ریشه گیاه قابل مصرف است. سنبل ختایی،‌ معمولاً بصورت ریشه خشک شده استفاده می گردد. مصرف روزانه ۴/۵ گرم ریشه خشک و ۲۰-۱۰ قطره اسانس روغنی مشکلی ندارد. همچنین می توان ۲۰گرم ریشه خشک آن رادر یک لیتر آب بجوشانید.

ریشه گیاه به سبزیجات یا سوپ جوجه اضافه می گردد یا همراه با حبوبات پخته می شود.