روزه گرفتن برای افراد مبتلا به “پسوریازیس” مانعی ندارد
روزه گرفتن برای افراد مبتلا به “پسوریازیس” مانعی ندارد

به طور کلی از دیدگاه علم طب و تغذیه روزه داری نقشی مفید در سلامت پوست و مو دارد. ضمن انکه روزه گرفتن هیچ نقشی در خشکی پوست ندارد و روزه داری در کسانی که دارای پوست حساس و خشک هستند هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. بیماران دچار پسوریازیس هم می‌ توانند روزه بگیرند اما […]

به طور کلی از دیدگاه علم طب و تغذیه روزه داری نقشی مفید در سلامت پوست و مو دارد. ضمن انکه روزه گرفتن هیچ نقشی در خشکی پوست ندارد و روزه داری در کسانی که دارای پوست حساس و خشک هستند هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. بیماران دچار پسوریازیس هم می‌ توانند روزه بگیرند اما بایستی نوشیدن مایعات فراوان را در بین افطار و سحر در دستور کار خود قرار دهند تا دچار کم آبی و تشدید خشکی پوست حاصله از آن نشوند.

روزه داری و پسوریازیس:

باید با اطمینان بگوییم که جز در بعضی بیماری های پوستی که به ذکر آنها خواهم پرداخت، روزه داری موجب تشدید بیماری پوستی پسوریازیس نمی شود و حتی در موارد زیادی به دلیل ایجاد تعادل در تغذیه افراد، بیماری های پوستی آنان را کنترل می کند.

شاید بسیاری از افرادی که مبتلا به خشکی پوست و پسوریازیس هستند، گمان کنند با روزه گرفتن به دلیل مصرف کم آب دچار تشدید خشکی پوست خواهند شد ولی باید بگویم که اگرچه این کم آبی بدن جزور علل شایع خشکی پوست است اما این مساله در مورد روزه داران صدق نمی کند. زیرا در فاصله بین افطار و سحر، فرد روزه دار به میزان کافی از آب و مایعات استفاده می کند و لذا به طور معمول، روزه داری تاثیر چندانی در تشدید خشکی پوست ندارد.

خشکی پوست علل متعددی دارد. خشکی ممکن است ارثی باشد مثل آنچه در افراد مبتلا به اگزمای سرشتی دیده می شود. برخی بیماری های پوست مانند پسوریازیس، استفاده از شوینده های نامناسب، کمبودهای غذایی مانند اسیدهای چرب ضروری و ویتامین ها، مصرف برخی داروها مانند داروهای کاهنده چربی خون، افزایش سن، برخی بیماری های داخلی مانند کم کاری تیرویید و فصل زمستان نیز موجب خشکی پوست می شوند.

مطرح ترین مورد از بیمارانی که روزه برای آنها منع طبی داشته باشد، بیماری پمفیگوس است. این بیماری خودایمنی موجب بروز تاول های متعددی روی پوست و نیز داخل مخاط دهان می شود و در صورت عدم درمان مناسب می تواند تهدیدکننده حیات باشد. روزه داری، برای این افراد، خطرناک محسوب می شود و کنترل این بیماری مهم یکی از مشکل ترین درمان ها در تخصص پوست و مو است و متاسفانه بسیار شاهدیم که در ماه مبارک رمضان یا مدت کوتاهی پس از آن، برخی بیماران مبتلا به پمفیگوس که از این منع طبی بی اطلاع اند، با عود ضایعات مراجعه می کنند.

بیمارانی که از این بیماری رنج می برند هم باید بدانند که سلامت جسم در کنار سلامت روح و روان، از فلسفه های روزه داری است و لذا باید به پزشک خود اطمینان داشته باشند و مساله منع طبی روزه در بیماری های خاص را جدی بگیرند. این بیماران باید بدانند که هر بار عود مساوی است با مصرف مقادیر زیادی داروی کورتیکواسترویید و افزایش خطر پوکی استخوان، افزایش وزن، افزایش قندخون، افزایش فشارخون و مشکلات دیگر.

فواید روزه داری در بیماران پسوریازیس:

بطور كلی اكثر قریب به اتفاق بیماری های پوستی به طریقی با مسایل روانی مرتبط اند بطوری كه اختلال روحی و روانی موجب بروز بیماریهای خاص پوستی می گردد و از طرفی وجود یك بیماری پوستی بیمار را از نظر روحی دچار عدم تعادل می كند كه این خود بیماری پوستی پسوریازیس را شدت می دهد. از این رو روزه داری از طریق افزایش اعتماد به نفس بیمار و آرامش قلبی از ارتباط نزدیك با خداوند موجب بهبود بسیاری از بیماریهای پوستی از این نوع می گردد.

بیماری پوستی پسوریازیس را می توان به طریق موضعی درمان نمود كه در این صورت با روزه تداخل ایجاد نمی شود. روزه داری تنها در بیماران بسیار حاد كه نیاز است دارویی را به فواصل كوتاه و سر وقت مصرف نماید توصیه نمی شود. اما در بیماری های مزمن پوستی نظیر پسوریازیس هم می توان با تغییر ساعات مصرف دارو ها به بیمار فرصت دادتا از مواهب دیگر روزه داری برخوردار شود.

روزه و سم زدایی:

سم زدایی یا دفع سموم، یکی از بهترین فواید روزه داری برای بدن انسان است. این فرایند به طور طبیعی از طریق روده ها، کبد، کلیه ها، ریه، برخی غدد و پوست بدن انجام می شود.

با روزه داری این فرایند تسریع می شود، چراکه در روزه داری با کاهش چشمگیر ورود مواد غذایی، بدن برای تامین انرژی از ذخایر چربی استفاده می کند و از آنجایی که چربی ها، مهم ترین عامل تولیدکننده سموم بدن هستند، روزه داری می تواند به دفع سموم بدن کمک شایانی کند.

روزه و ترمیم بافت ها و سلول های بدن:

فرایند ترمیم و رفع التهاب بافت ها و سلول های بدن همزمان با آغاز روزه داری شروع می شود. در روزه داری انرژی بدن به جای آن که صرف گوارش مواد غذایی شود، صرف ترمیم بافت ها، التیام زخم ها، بازسازی سلول ها و افزایش توان سیستم ایمنی بدن می شود.

فرایند ترمیم بافت ها به دلیل جست وجوی بدن برای یافتن منابع انرژی در بافت های مختلف در طول روزه داری تسریع می شود و به این ترتیب بدن خود را نوسازی و بازسازی می کند.

روزه و افسردگی:

برخی محققان از بین بسیاری از درمان های رایج افسردگی، روزه را مفیدترین می دانند. روزه علاوه بر پیشگیری از هجوم سلسله افکار منفی به ذهن، ترکیبات شیمیایی مغز را تغییر می دهد و یک تاثیر ضدافسردگی از خود به جا می گذارد.

ذهن انسان روزه دار منزه و مبرا از هر نوع ناخالصی است و تمام تندخویی ها و کج خلقی ها در طول روزه داری از ذهن او پاک می شود. بنابراین با روزه می توان آرامش و آسودگی خاطر را در افراد بازیابی کرد.

اما پس علت تشدید بیماری بعضی از بیماران پسوریازیس در ماه رمضان:

علت اصلی اش این است که بعضی ها طی ماه مبارک رمضان به مصرف فراوان مواد غذایی دارای قند زیاد مثل خرما، زولبیا و بامیه و سایر شیرینی جات روی می آورند و این می تواند دلیل تشدید پسوریازیس باشد. اگر می خواهید چنین اتفاقی نیفتد، سعی کنید بیش از پیش، از میوه ها و سبزی های تازه استفاده کنید. با مصرف این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها می توانید تاثیر روزه را در پاک کردن بدن از سموم تقویت کنید.

توصیه این است که:

در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی از آب و مایعات استفاده کنید تا مصرف کمتر آب در طول روز را بتوانید جبران نمایید.

مصرف فراوان سبزیجات تازه و میوه های تازه را فراموش نکنید.

در کنار مسایل تغذیه استفاده از مرطوب کننده ها را به صورت مکرر در طول روز مدنظر قرار دهید.

از شستشوی بیش از حد پوست با آب و صابون پرهیز کنید و اگر هر از گاهی ضایعه می زنید، سعی کنید از مرطوب کننده های فاقد چربی استفاده کنید و در غیر این صورت از کرم هایی نظیر AD به خصوص بعد از شستشوی صورت با آب ولرم استفاده نمایید.

به علت محدودیت غذایی و اینکه نظم و حجم غذای دریافتی‌ در ماه رمضان تغییر می‌‌ کند، باید به منظور جلوگیری از کاهش آهن، روی و سایر ویتامین‌‌ها و موادمعدنی که سبب رشد مناسب مو و ناخن‌ ها می‌‌ شوند، در وعده‌‌ های غذایی سحر و افطار غذایی کامل که همه گروه‌‌ های غذایی را در خود داشته باشد، مصرف کنید.

مثلاً غذاهای پرکالری‌‌ تر و کربوهیدرات‌‌ ها و پروتئین‌‌ ها و سبزیجات را در وعده سحر و غذاهای سبک‌‌ تر مانند لبنیات در کنار سبزیجات و انواع سالاد را در وعده افطار خود بگنجانید. در ضمن جای میوه هم باید در سفره سحری و افطاری همیشه محفوظ بماند.