رژیم موثر آش آبغوره و زنجبیل برای بیماران پسوریازیس
رژیم موثر آش آبغوره و زنجبیل برای بیماران پسوریازیس

آش ها در طب قدیم ما، علاوه بر استفاده معمول، به صورت برنامه های درمانی ویژه هم کاربرد داشته اند. یکی از این برنامه های درمانی، «رژیم آش آبغوره و زنجبیل» است که به جهت خواص فراوانش برای بیماران پوستی پسوریازیس و اگزما مناسب دیدیم در اینجا به آن بپردازیم. اگر رژیم چهارده روزه این […]

آش ها در طب قدیم ما، علاوه بر استفاده معمول، به صورت برنامه های درمانی ویژه هم کاربرد داشته اند. یکی از این برنامه های درمانی، «رژیم آش آبغوره و زنجبیل» است که به جهت خواص فراوانش برای بیماران پوستی پسوریازیس و اگزما مناسب دیدیم در اینجا به آن بپردازیم. اگر رژیم چهارده روزه این رژیم را دقیقا انجام دهید، با نتایج خیره کننده ای مواجه می شوید و اثرات فوق العاده مفید آن را به چشم خواهید دید.

خواص درمانی آش ها:

متاسّفانه در فرهنگ تغذیه امروزی ما، این غذاهای فوق العاده مفید، مهجور مانده اند و اکثر بانوان، تنها چند نوع محدود آش یا سوپ را می شناسند که آنها هم معمولا به روش های غلطی مانند استفاده از انواع رشته ها، نعناع و پیازداغ، استفاده از زودپز و ظروف تفلون و … در پخت و مانند این ها آماده می شوند و علاوه بر آن، دانش ما در حدی نیست که بدانیم کدام آش را در چه فصلی و برای کدام شخص یا چه نوع بیماری باید استفاده کنیم.

رژیم آش آبغوره و زنجبیل و بیماری پوستی پسوریازیس:

این رژیم که یک نوع روزه غذایی برای بدن محسوب می شود، دارای نتایج و خواص بسیاری است از جمله پاکسازی اخلاط چهارگانه از بدن با سرعت زیاد؛ تعدیل مزاج؛ خونسازی حد گذشته؛ پاکسازی سموم دارویی از بدن نظیر قرصهای جلوگیری و هورمونی و اعصاب و شیمیایی-کورتونی و… (در اصل این آش یکنوع روزه غذایی برای ترمیم و بازسازی ارگانهای بیمار بدن محسوب می شود).

چنان که گفتیم، رژیم آش آبغوره و زنجبیل به عنوان منضج (پزنده) تجویز می شود؛ یعنی با نرم کردن و پختن اخلاط فاسدی که در طول سال ها در بدن ما انباشته شده اند، باعث دفع آنها و درمان و کنترل فوری بیماری های پوستی نظیر پسوریازیس و اگزما می شود.

دوره مصرف آش آبغوره و زنجبیل:

غلبه خلط دم: ۳ روزه.

غلبه خلط صفرا: ۶ روزه.

غلبه خلط بلغم: ۹ روزه.

غلبه خلط سودا: ۱۴ روزه.

تذکر مهم: دوره مصرف و رژیم آش آبغوره و زنجبیل در بیماران پوستی پسوریازیس و اگزما (غلبه خلط سودا) ۱۴ روز است. اگر بیش از میزان نیاز هم این رژیم را ادامه دهید مشکلی برایتان پیش نمی آید و مثلا اگر یک فرد صفراوی بیش از ۶ روز رژیم را ادامه دهد دچار عارضه نخواهد شد.

دستورالعمل آش آبغوره و زنجبیل:

در دوره این رژیم می توانید به سلیقه و انتخاب خود از هر نوع آشی که دوست دارید استفاده کنید اما با رعایت شرایط زیر:

آش می تواند حاوی انواع سبزیجات، حبوبات، برنج، گندم، جو، انواع بلغور، آلو، هویج، سیب زمینی، کدو، گوجه فرنگی، لپه، ماش، برنج و …

در تهیه آش ها از این مواد استفاده نکنید: انواع گوشت، گشنیز، چربی، روغن های سرد (مثل رغن نباتی و مایع)، دنبه، قلم، بادمجان، پیازداغ، نعناع داغ، هرگونه سرخ کردنی، رشته (آشی، پلویی و فرنگی) و لبنیات (مثل شیر، ماست، کشک، دوغ و خامه)

در بین غلّات استفاده از جو در انواع و اقسامش بسیار توصیه می شود.

از بین حبوبات اولویت مصرف با نخود آبگوشتی است و استفاده از انواع لوبیا و عدس باید در حدّاقل مقدار باشد؛ به ویژه بیماران پسوریازیس که رژیم را برای تعادل خلط سودا می گیرند نباید از عدس استفاده کنند.

ی نعناع داغ می توانید مقداری نعناع یا پونه را کف ساب کرده با کمی روغن زیتون مخلوط و روی آش بریزید.

استثناء در مورد مصرف گشنیز، افراد صفراوی هستند که اتفاقا توصیه می شود از سبزی گشنیز تازه یا پودر تخم گشنیز در آش خود استفاده کنند.

بهترین سبزی برای بیماران پسوریازیس، سبزی یا پودر سبزی شنبلیله است.

ورتی که به کشک محلّی با کیفیت خوب دسترسی دارید می توانید به مقدار خیلی کم در آش استفاده کنید.

نکات مهم دیگر:

بهتر است آش را در ظرف مسی که با قلع سفید شده باشد یا ظرف سفالی یا سنگی و یا پیرکس طبخ کنید. سرعت طبخ آش، کم و زمان آن طولانی باشد. به هیچ وجه از زودپز و ظروف تفلون برای طبخ استفاده نکنید.

سبزیجات بهتر است تازه باشند و نه فریزری و در مراحل انتهایی به آش اضافه شوند.

به هنگام مصرف آش، به ازای یک کاسه یک نفره، یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل و مقداری آبغوره بی نمک (در حدی که خوشمزه شود) به آن اضافه کنید.

اگر فردی به دلیل خاصی نتواند از زنجبیل استفاده نماید می تواند یک قاشق غذا خوری زیره سیاه را کوبیده و در هنگام پخت در قابلمه بریزد تا آش پخته شود و در هنگام مصرف فقط آبغوره اضافه کند. مصرف زیره به ویژه به کسانی که پس از خوردن آش، دچار نفخ می شوند یا می خواهند لاغر شوند، توصیه می شود.

اگر سرد مزاج هستید، پس از غذا، یکی دو قاشق عسل مصرف کنید.

در طبخ آش می توانید از روغن زیتون (ترجیحا تصفیه نشده) یا روغن کنجد استفاده کنید.

ترجیحا از نمک معدنی یا دریا برای طبخ آش بهره بگیرید.

در طی دوره رژیم از آب جوشیده سرد شده به عنوان آب خوردن استفاده کنید.

مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک در حین دوره رژیم غذایی آش، اشکالی ندارد.

مصرف نان، میوه، چای، لبنیات و سایر خوراکی ها و نیز استعمال دخانیات در دوره رژیم ممنوع است.

در طول این رژیم، به جای هر نوع شیرینی از عسل استفاده کنید.

در صورت نیاز از دم کرده نعناع خشک به همراه آب لیمو ترش و عسل به جای چای استفاده کنید.

در طول رژیم، حقّ مصرف هیچ غذای دیگری به غیر از آش (و مواردی که گفته شده) ندارید ولی میزان مصرف آش به دلخواه خودتان است. به عبارت ساده تر، در طول اجرای این رژیم، صبحانه و ناهار و شامتان این آش است.

جلوگیری از ضعف در رژیم:

در صورت نیاز می توانید از شربت عسل هم برای کاهش ضعف خود بهره بگیرید. برای این کار، مقدار دلخواهی عسل را در آب حل کنید (حدّاقل یک قاشق غذاخوری در یک لیوان آب) سپس مقداری آب لیموترش تازه (و نه آبلیمو) به آن اضافه کنید و پس از خنک شدن آن در یخچال ( و نه خنک کردن آن با یخ) این نوشیدنی بسیار گوارا و لذیذ را به آرامی و جرعه جرعه میل نمایید. در طول روز می توانید تا ۴-۳ لیوان از این نوشیدنی استفاده کنید.

همچنین در طول رژیم، اگر دچار ضعف شدید، می توانید حداکثر یک روز در میان از مقدار کمی کته با زرده تخم مرغ محلی عسلی استفاده نمایید. راه دیگر برای کاهش ضعف این است که در تمام وعده ها از نخود آبگوشتی در طبخ آش استفاده کنید.

تغذیه بعد از رژیم:

صبح روز بعد از اتمام دوره مصرف آش، ناشتا، یک قاشق غذاخوری برگ سنا و یک قاشق غذاخوری گل سرخ را با هم و با یک و نیم لیوان آب، نیم ساعت روی شعله کم، جوشانده صاف و شیرین و میل کنید.

در اولین روز پس از اتمام دوره رژیم آش، در ساعت ۸ صبح و ۴ بعد از ظهر، غذای خیلی سبک با گوشت گوسفند میل نمایید. دقت کنید که بلافاصله پس از پایان رژیم، پرخوری و مصرف غذاهای سنگین و ناسالم را از سر نگیرید تا زحماتتان در این دوره به هدر نرود.

یک نکته برای صاحبان اراده ضعیف:

در صورتی که نمی توانید رژیم آش آبغوره را به طور کامل رعایت نمایید ولی تمایل دارید از خواص آن بهره مند شوید می توانید به مدت چهل روز هرشب به جای شام از این دستور غذایی استفاده نمایید.

عوارض احتمالی رژیم:

چون این آش، منضج است و اخلاط را می پزد، ممکن است در حین رژیم، دردهایی مثل درد مفاصل، سر درد، درد پهلو و درد کبد عارض شود که طبیعی است و باید دوره را تکمیل کنید تا اخلاط، پخته و دفع شوند.

اگر سابقه خونریزی گوارشی دارید از گرفتن رژیم پرهیز کنید.

توصیه می کنیم که بانوان باردار و شیرده و افراد دچار کم خونی های شدید هم تنها با مشورت پزشک به این کار اقدام کنند.

برگرفته از کتاب «درمان چاقی و لاغری»؛ تالیف: دکتر سید علی ابوالحبیب (به نقل از سایت درمانی پسوریازیس)، با اندکی تصرّف و اضافات.

  • منبع خبر : کتاب «درمان چاقی و لاغری»