ریسک ۵ تا ۳۰ درصدی درگیری مفصلی در بیماران پسوریازیس
ریسک ۵ تا ۳۰ درصدی درگیری مفصلی در بیماران پسوریازیس

تهران-سایت درمانی پسوریازیس- سمانه همایی متخصص روماتولوژی گفت: ممکن است افرادی که به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستند بین ۵ تا ۳۰ درصد دچار درگیری مفصلی شوند.

تهران-سایت درمانی پسوریازیس- یک متخصص روماتولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم فارس درباره بیماری پسوریازیس گفت: ممکن است افرادی که به بیماری پوستی پسوریازیس مبتلا هستند بین ۵ تا ۳۰ درصد دچار درگیری مفصلی شوند.

سمانه همایی اعلام کرد: اگر چه در بیشتر بیماران علائم پوستی قبل از علائم مفصلی بروز می‌کند، اما در تعداد بسیار کمی ابتدا پوست و بعد مفصل گرفتار می‌شود.

وی اظهار کرد: این بیماری مردان و زنان را به یک نسبت درگیر می‌کند در بزرگسالان بیشتر است، اما کودکان هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

همایی بیان کرد: علت این بیماری به طور کامل شناخته نشده است، ولی ژنتیک نقش بسیار مهمی در ایجاد این بیماری دارد. عوامل محیطی مانند دلهره، جراحی، سیگار، ضربه، هورمون‌ها، عفونت، چاقی، برخی داروها و… می‌توانند در ایجاد این بیماری تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: این بیماری بیشتر پوست سر، ناحیه تناسلی، آرنج ها، زانوها و چین‌های بدن را درگیر می‌کند اما می‌تواند باعث تغییر در ناخن‌ها به صورت شیاردار شدن، حفره‌دارشدن و نیز شکنندگی و پوسته شدن آنها شود.

این متخصص روماتولوژی با اشاره به این مطلب که چرا این بیماری برای روماتولوژیست‌ها مهم است ابراز کرد: این بیماری نه تنها می تواند مفاصل محیطی بدن مثل دست و پا را به چندین شکل مختلف درگیر کند بلکه می تواند باعث ایجاد التهاب در اسکلت محوری مثل ستون فقرات و لگن شود. التهاب در محل اتصال تاندون به استخوان در این بیماری باعث درد در مچ و کف پا می شود.

به گفته وی مشکل دیگری که ممکن است ایجاد گردد، التهاب و قرمزی در چشم‌ها است.

همایی گفت: اگر مبتلا به این بیماری در خود یا خانواده هستید در صورت بروز هر یک از علائم ذکر شده پزشک خود را در جریان بگذارید و این قضیه بسیار اهمیت دارد چرا که درگیری هر یک از اندام‌های ذکرشده ممکن است نوع درمان بیماری را تا حدی تغییر دهد.

وی ادامه داد: بهترین کار برای کنترل این بیماری همکاری نزدیک با پزشک و مصرف به موقع داروها است. همین طور این بیماران می بایست رژیم غذایی سالمی داشته باشند. از خشک شدن پوست خود جلوگیری و از کرم های آبرسان و ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: به دلیل اینکه این بیماری تا حد زیادی ژنتیکی است نمی‌توان جلوی بروز آن را گرفت، ولی با رعایت عوامل تشدیدکننده می‌توان شدت علائم را کنترل کرد.

همایی اضافه کرد: از آنجایی که ضربه در ایجاد ضایعات پوستی نقش دارد این بیماران باید مراقب باشند به پوستشان ضربه وارد نشود و اگر سیگاری هستند در اسرع وقت سیگار را ترک کنند.

این متخصص روماتولوژی با اشاره به بایدها و نبایدهای تغذیه برای بیماران مبتلا به پسوریازیس گفت: میوه‌هایی از قبیل گیلاس، انواع توت‌، سبزی با برگ‌های سبز، ماهی های غنی از امگا۳ مانند سالمون، ساردین و ..، ادویه‌های حاوی آنتی‌اکسیدان مانند آویشن، مریم گلی، زیره، زنجبیل، روغن‌هایی که برای قلب مفید هستند مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، دانه ها و مغزها، آنتی اکسیدان هایی از قبیل ویتامین C، ویتامینE، ویتامین B۱۲، بتاکاروتن و سلنیوم پیشنهاد می‌شود.

به گفته وی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که تا حد امکان این بیماران باید از آن اجتناب کنند شامل غذاهای فرآوری‌شده شده، چربی‌های موجود در گوشت قرمز، لبنیات، صیفی مانند بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل، مواد غذایی حاوی گلوتن، خانواده مرکبات و الکل است.

همایی گفت:تنها تاثیرات برخی از این غذاها روی بیماری پسوریازیس مورد بررسی قرار گرفته که آن هم به طور ۱۰۰ درصد اثبات نشده است؛ بنابراین هیچ باید و نباید قاطعی برای تغذیه در بیماری پسوریازیس وجود ندارد پس در خوردن هیچ خوراکی حتی مفید افراط نکنید.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر در مورد این بیماری اینکه سلول‌های چربی در بدن، پروتئین‌هایی را می‌سازند که خود حالت التهابی ایجاد می کنند پس عجیب نیست که کاهش وزن کمک زیادی به کاهش التهاب و بهبود علائم در این بیماران بکند.