سبک شما برای کنترل استرستان چگونه است؟
سبک شما برای کنترل استرستان چگونه است؟

زمانی که شما احساس خطر می کنید، واکنش های شیمیایی در بدن شما امکان جلوگیری از صدمات احتمالی را می دهد. این واکنش ها نسب به موقعیت هایی که می توانند واقعی یا غیر واقعی باشند، استرس نامیده می شوند. علائم استرس چیست؟ افراد دارای استرس متفاوت عمل می کنند و به همین دلیل نشانه […]

زمانی که شما احساس خطر می کنید، واکنش های شیمیایی در بدن شما امکان جلوگیری از صدمات احتمالی را می دهد. این واکنش ها نسب به موقعیت هایی که می توانند واقعی یا غیر واقعی باشند، استرس نامیده می شوند.

علائم استرس چیست؟

افراد دارای استرس متفاوت عمل می کنند و به همین دلیل نشانه های استرس متفاوت است. نشانه های استرس عبارتند از:

نشانه های عاطفی استرس:

احساس غرق شدن، به آسانی آشفته و ناامید شدن، از دست دادن کنترل، عدم توانایی آرام کردن ذهن خود، احساس بد داشتن به خود مانند احساس تنهایی و بی ارزشی، دوری گزیدن از دیگران.

نشانه های جسمی استرس:

انرژی پایین، سردرد، مشکلات معده مانند اسهال، یبوست و حالت تهوع، درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، درد و لرزش غضلات، بی خوابی، از دست دادن میل جنسی و عرق کردن دست و پا.

نشانه های شناختی استرس:

نگرانی پی در پی، افکار سریع، عدم توانایی تمرکز، بدبین بودن یا دیدن نقاط منفی، فراموشی و بی نظمی.

نشانه های رفتاری استرس:

تغییر در اشتها، افزایش مصرف الکل و مواد مخدر، پرهیز از مسئولیت پذیری، رفتارهای عصبی مانند تیک و خشم.

نتیجه استرس طولانی مدت چیست؟

استرس اندک نه تنها نگران کننده نیست، بلکه شما را در رسیدن به اهدافتان کمک می کند. اما استرس مزمن که تبدیل به اضطراب می شود مشکلات بسیار جسمی و روانی به وجود می آورد که برخی از آن ها عبارتند از:

مشکلات بهداشت روانی مانند اضطراب، افسردگی، وسواس و اختلال شخصیتی

مشکلات قاعدگی (PMS)

بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، سکته قلبی، سکته مغزی و ضربان قلب غیر طبیعی

اختلالات گوارشی مانند گاستریت و کولیت روده

اضافه وزن زیاد و چاقی

مشکلات مربوط به پوست و مو مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس و ریزش دائم مو\ اختلال در رابطه جنسی مانند از بین رفتن میل جنسی و یا ناتوانی جنسی در مردان و زنان

روش های مقابله با استرس چیست؟

روش های زیاد و متفاوتی برای مقابله با استرس وجود دارد. هر روش با توجه به ماهیت موقعیت استرس آفرین و شخصی که از آن استفاده می کند، اثر متفاوتی دارد. از بین روش های موجود، دو روش اصلی در واکنش به این موقعیت ها وجود دارد که هر دو می توانند به صورت رویارویی یا اجتناب مورد استفاده قرار گیرند.

اول) سبک مقابله ای مساله مدار:

اگر شما از این روش استفاده می کنید، خودتان روی موضوع تمرکز کرده و تلاش می کنید تا علت استرس را رفع کنید. روش شما در این سبک می تواند تجزیه و تحلیل شرایط، استفاده از تجربیات و دانش قبلی خود یا صبحت کردن با کسی باشد.

دوم) سبک مقابله ای هیجان مدار:

اگر شما از این روش استفاده می کنید، در واقع شما انرژی تان را به جای مشکل روی هیجانات خودتان متمرکز می کنید. روش شما در این سبک می تواند دلگرمی، خیال پردازی، جلوگیری از انکار، سرزنش یا جستجوی حمایت اجتماعی باشد.

توجه کنید که شما همیشه نمی توانید از یک سبک برای حل مشکلی که استرس را ایجاد کرده است، استفاده کنید. راه حل مقابله مساله مدار به شما کمک می کند تا پیامد های استرس را کاهش داده و مشکلات را حل کنید. از طرفی گاهی شما نمی توانید اوضاع را تغییر دهید، در این شرایط با ید به خودتان و هیجانات خود توجه کنید و از روش مقابله هیجان مدار استفاده کنید.