شامپو پریتیون زینک رفع پوسته ها و ریزش مو در بیماران پسوریازیس
شامپو پریتیون زینک رفع پوسته ها و ریزش مو در بیماران پسوریازیس

شامپو پیریتیون زینک ۲ درصد یک شامپوی ضد میکروبی و ضد قارچی برای کنترل شوره سر (پیتیریازیس کاپیتیس)، درماتیت سبورئیک و تینا ورسیکالر است.

شامپو پریتیون زینک دو درصد (Pyrithione Zinc) با اثر ضد میتوتیک خود موجب کاهش سرعت ساخت و تخریب (Turn over) سلول‌ های اپیدرم می‌ شود. همچنین، این دارو موجب توقف رشد باکتری‌ ها و قارچ‌ ها می‌ شود، و مشخص است که این اثر به درمان اثرات پسوریازیس و احتمالا ریزش موهای ناشی از آن کمک می کند. شامپو پیریتیون زینک ۲ درصد یک شامپوی ضد میکروبی و ضد قارچی برای کنترل شوره سر (پیتیریازیس کاپیتیس)، درماتیت سبورئیک و تینا ورسیکالر است.

موارد مصرف پریتیون زینک:

درمان شوره و پوسته ریزی، و درماتیت سبوره‌ای سر

عوارض جانبی:

موضعی: تحریک پوست

مقدار مصرف پریتیون زینک:

برای اطلاع از مقدار و نحوه مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.

نکات قابل توصیه در مورد پریتیون زینک:

برای مصرف شامپو، ابتدا مو و پوست سر را با آب گرم خیس کنید و سپس مقدار کافی از شامپو را بر روی سر ریخته و ماساژ دهید تا ایجاد کف کند. پس از آن، پوست سر و مو را آبکشی کنید. شامپور را دوباره مصرف نمایید و سپس، پوست سر و مو را خوب آبکشی کنید.

از تماس شامپو با چشم خودداری نمایید. در صورت تماس اتفاقی شامپو با چشم، با آب چشم‌ها را خوب بشویید.

لوسیون را قبل از مصرف به خوبی تکان دهید.

اَشکال دارویی پریتیون زینک:

ظروف پلي اتيلني ۱۴۰ ميلي ليتري (داخل جعبه)

بررسی مقایسه‏‎‎‏ای اثر شامپوهای سولفور اس، پریتیون زینک ۲ درصد و سلنیوم سولفاید ۵/۲:

این پژوهش از نوع نیمه تجربی و بصورت کارآزمایی دوسوکور است و به منظور بررسی و مقایسه تاثیر شامپوی زینک ۲ درصد سلنیوم سولفاید ۵/۲ درصد و سولفور اس بر روی پوسته های سر در مراجعین به درمانگاه پوست بیمارستان رازی در شهر تهران انجام پذیرفته شده است. اهداف این پژوهش شامل تعیین برخی از مشخصه های فردی واحدهای مورد پژوهش، تعیین اثر سه شامپوی مذکور و مقایسه اثرات درمانی آنها بر روی پوسته های سر می باشد. جامعه این پژوهش را کلیه مراجعین به درمانگاه های پوست بیمارستان رازی تشکیل داده اند.

روش نمونه گیری اتفاقی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که در سه مرحله ابتدای پژوهش کنترل اول و دوم مورد استفاده قرار گرفته است. منایج پژوهش نشان می دهد که هر سه شامپو موثر و تفاوت معنی داری با یکدیگر ندارند. شامپوهای مورد استفاده براریتم اثر نداشته ولی بر شوره سر، خارش، ریزش مو و تعداد مخمرهای پیتیروسپورم اووال موجود در پوسته های سر موثر بوده است. شامپو زینک پریتیون ۲ درصد نسبت به دو شامپوی دیگر در کلیه موارد اثر بیشتری داشته است. شامپوی سلنیوم سولفاید ۵/۲ درصد و سولفور اس بر شوره سر اثری یکسان و بر کاهش ریزش مو، خارش سر و کاهش تعداد مخمر پیتیروسپوروم اووال شامپوی سلنیوم سولفاید ۵/۲ درصد اثر بیشتری داشته است.