عامل موثر در بروز بیماری پسوریازیس شناسایی شد
عامل موثر در بروز بیماری پسوریازیس شناسایی شد

تهران- سایت درمانی پسوریازیس- محققان موفق به شناسایی یک عامل موثر در بروز بیماری پسوریازیس شدند. بر این اساس پروتئینی به نام “c-Jun” نقش اصلی را در ایجاد التهاب ناشی از پسوریازیس ایفا می‌کند.

تهران – سایت درمانی پسوریازیس- محققان موفق به شناسایی یک عامل موثر در بروز بیماری پسوریازیس شدند. بر این اساس پروتئینی به نام “c-Jun” نقش اصلی را در ایجاد التهاب ناشی از پسوریازیس ایفا می‌کند و با مهار آن می‌توان علائم بیماری را کاهش داد.

به گزارش پایگاه خبری ساینس، پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که دو تا سه درصد افراد سفید پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نتایج مطالعات نشان می‌دهد این بیماری خود ایمنی از نظر ژنتیکی با چاقی، دیابت و دیگر انواع سندرم متابولیک مرتبط است.

مهمترین علایم پسوریازیس ایجاد تکه‌های ضخیم قرمز رنگ پوستی و فلس‌های نقره‌ای رنگ است که بسیار دردناک بوده و سبب خارش می‌شود. این عارضه معمولا زانو، آرنج، پوست سر، کف دست و پا و کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ همچنین در اطراف ناخن، ناخن پا و داخل دهان نیز دیده شده است.

مطالعات جدید نشان می‌دهد با مهار یک پروتئین به نام “c-Jun” در مسیرهای سیگنال‌ دهی التهابی می‌توان علائم بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش داد. بر اساس مطالعات این پروتئین نقش اصلی را در ایجاد التهاب ناشی از پسوریازیس ایفا می‌کند.

آزمایش‌های بالینی این روش در مدل‌های حیوانی موفقیت‌آمیز گزارش شده است.

  • منبع خبر : نتایج این مطالعه در نشریه Embo Molecular Medicine منتشر شده است.