عدم تعادل (ان‌اف-کاپا بی) با بروز پسوریازیس و آرتریت روماتوئید ارتباط دارد
عدم تعادل (ان‌اف-کاپا بی) با بروز پسوریازیس و آرتریت روماتوئید ارتباط دارد

به گزارش سایت درمان پسوریازیس؛ محققان دریافتند عدم تعادل ان‌اف-کاپا بی موجب بروز بیماری‌های التهابی مانند بیماری کرون، پسوریازیس و آرتریت روماتوئید می‌ شود.

به گزارش سایت درمان پسوریازیس؛ محققان دریافتند که افزایش دمای بدن موجب تحریک و فعال شدن ان‌اف-کاپا بی یا «فاکتور هسته‌ای تقویت‌ کننده زنجیره سبک کاپا از لنفوسیت‌ های B فعال‌ شده» می‌ شود، در نتیجه این موضوع، سلول‌ ها برای پاسخ و واکنش به زخم یا عفونت تحریک می‌ شوند؛ عدم تعادل ان‌اف-کاپا بی موجب بروز بیماری‌های التهابی مانند بیماری کرون، پسوریازیس و آرتریت روماتوئید می‌ شود.

دمای بدن و میزان ان‌اف-کاپا:

در دمای ۳۴ درجه بدن، سرعت و میزان ان‌اف-کاپا بی کاهش می‌یابد اما در دمای بالاتر از دمای طبیعی بدن یعنی ۳۷درجه سرعت عمل ان‌اف-کاپا بی به شدت افزایش پیدا می‌کند.

پروتئین  آ-۲۰  چیست؟

محققان دانشگاه وارویک بررسی کردند که چگونه افزایش دمای بدن موجب افزایش سرعت عمل این چرخه می‌ شود، آنها احتمال دادند که پروتئین آ-۲۰ نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌ کند.

پروتئین آ-۲۰ یک نوع پروتئین است که برای جلوگیری از بیماری‌ های التهابی ضروری است. برای اثبات این موضوع، محققان، پروتئین آ-۲۰ را از سلول‌ها حذف کردند و سپس دریافتند با این اقدام ان‌اف-کاپا بی کارایی و حساسیت خود را نسبت به کاهش دما از دست داد.

پروفسور دیود رند، محقق برجسته دانشگاه وارویک در مورد اینکه چگونه ساعت بدن تغییرات دمایی را کنترل می‌کند، توضیح می‌دهد که کاهش دمای بدن در مدت خواب چگونه با تاثیرپذیری از تغییرات کاری، پرواززدی یا اختلالات خواب می‌تواند موجب تشدید بیماری‌های التهابی شود.

در تحقیقات انجام شده دما تاثیری بر بسیاری از ژن‌های کنترل شده توسط ان‌اف-کاپا بی نداشت با این حال گروهی از ژن‌ها نیز بودند که تحت تاثیر دما تغییر شکل دادند، این ژن‌های حساس به دما نقش مهمی در واکنش به التهابات و تغییرات سلولی داشتند.

نتایج این مطالعات نشان می‌دهد در داروهای جدید باید تغییرات دمایی التهابات سلولی و بافتی با هدف‌گیری پروتئین آ-۲۰ در نظر گرفته شود.

پروفسور مایک وایت، متخصص زیست شناسی از دانشگاه منچستر گفت که این مطالعه توضیحی را در مورد چگونگی ارتباط سلامت محیط و بدن ارائه کرده است. او می‌گوید: «واضح است که بیماری‌هایی نظیر آنفولانزا یا سرماخوردگی فصلی در زمستان که دمای هوا کاهش می‌یابد، شایع‌تر است؛ علاوه بر این تحقیقات نشان داده است موش‌هایی که در دمای بالاتری زندگی می‌کنند، کمتر از التهاب و بیماری سرطان رنج می‌برند. اکنون مشخص شده است که پاسخ‌های ایمنی بدن بسته به تغییرات دمایی متفاوت است.»