عرق تاجریزی مفید برای پسوریازیس یا بیماری صدفی است
عرق تاجریزی مفید برای پسوریازیس یا بیماری صدفی است

به گفته بوعلی سینا در کتاب ارزشمند خود (قانون در طبع) طبیعت تاج‌ریزی، بسیارسرد و خشک بوده که عرق و جوشانده آن مفید برای پسوریازیس یا بیماری صدفی است.

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس، گیاه تاجریزی با نام علمی (Solanum nigrum) است که در بیشتر مناطق ایران دیده می‌ شود. به گفته بوعلی سینا در کتاب ارزشمند خود (قانون در طبع) طبیعت تاج‌ریزی، بسیارسرد و خشک بوده که عرق و جوشانده آن مفید برای پسوریازیس یا بیماری صدفی است.

مشخصات‏ گیاه تاجریزی:

تاج‏ریزى سیاه، گیاهى است علفى، یکساله، کوتاه، بلندى آن کمتر از نیم متر است. برگهاى تاجریزی سبز تیره، بیضی شکل، کامل، نوک‏ تیز، کناره‏هاى برگ داراى دندانه‏ هاى درشت با دمبرگ بلند به ساقه متصل است. گلهاى تاجریزی سفید است و در طول تابستان ظاهر می شود. میوه تاجریزی کروى و در ابعاد و شبیه آلوبالوى کوچک ابتدا سبز است ولى پس از رسیدن سیاه ‏رنگ می شود. تاجریزی داراى دم کوتاه که در بن میوه به شکل پنج‏ گوشه سبزى شبیه بن بادنجان دیده می شود.

تاجریزی در اروپا و آسیا در هندوستان و بعضى نقاط آمریکاى شمالى به‏ طور خودرو می روید. در ایران در گرگان، بندر گز، در مازندران در بابل، تمیشان، دره هراز، بین علی آباد و زردبن در ارتفاعات ۷۰۰ مترى، در آمل بین ایستگاه زیراب و شیرگاه، درّه چالوس در گیلان، لاهیجان، جنوب هشت پر در آذربایجان در فارس در حسن‏ آباد در ۴۰ کیلومترى شیراز و سیستان دیده می شود.

خواص تاجریزی در کتاب بوعلی سینا:

عرق تاجریزی درمان کننده اگزما و ناراحتی های پوستی است؛

عرق تاجریزی مفید برای پسوریازیس یا بیماری صدفی است؛

عرق تاجریزی ضد اسپاسم بوده و درد های عصبی را تسکین می دهد؛

عرق تاجریزی برای معده درد مفید است؛

عرق تاجریزی رافع لختگی خون است؛

عرق تاجریزی برطرف کننده جوش است؛

عرق تاجریزی درمان کننده سودا است؛

طبیعت عرق تاجریزی سرد و خشک است؛

ترکیبات شیمیایی گیاه تاجریزی:

در گیاه و در میوه‏ هاى تاجریزی آلکالوئید سولانین‏ و ساپونین‏ وجود دارد نمونه‏اى از گیاه تاجریزی که در آذربایجان روییده، مورد تجزیه قرار گرفته است از تاجریزی ۰۴/ ۰ درصد آلکالوئید سولانین و ۱/۸ درصد گلیکوزید جدا شده است. در تجزیه دیگرى از گیاه تاجریزی آلکالوئیدى به نام سولامارجین‏ جدا شده است. در میوه تاجریزی در حدود ۴/ ۴ درصد و در تخم تاجریزی در حدود ۲۲/ ۱۸ درصد روغن یافت می شود .

در گزارش بررسی هاى دیگرى آمده است که در گیاه تاجریزی سولانین و ساپونین و روغن شامل دی هایدروکسى ستئاریک اسید و لینولئیک اسید و اولئیک اسید . و تتراهایدوکسى ستئاریک اسید و پالمیتیک اسید و استئاریک اسید وجود دارد. در بررسی هایى که در مورد حدود سمیت گیاه تاجریزی به عمل آمده، مقدارى از گیاه مخلوط با علوفه به گوسفند داده شده است و هیچ‏گونه مسمومیتى نشان داده نشده است. معمولا از برگ و سرشاخه‏ هاى گلدار گیاه و تخم تاجریزی به عنوان دارو در طب سنتى استفاده می شود.

نحوه مصرف:

برای بهره‌برداری از این گیاه، مصرف روزانه سه‌ مرتبه از دو تا چهار گرم خشک شده آن به‌ صورت دم‌كرده، توصیه شده است.

همچنین مصرف روزانه عرق تاجریزی نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

احتیاط:

به علت وجود ماده سمی سولانین در برگ‌ ها و سرشاخه‌ های گُل‌دار این گیاه، مصرف آن باید به مقدار كم و در بازه زمانی كوتاهی صورت گیرد؛ لذا در مصرف بیش از حد مجاز آن باید جانب احتیاط را مراعات كرد.