عوامل فروکش و تشدید بیماری پوستی پسوریازیس
عوامل فروکش و تشدید بیماری پوستی پسوریازیس

عوامل فروکش و تشدید بیماری پوستی پسوریازیس (Remission and exacerbation of psoriasis) آن دسته از عواملی هستند که در صورت حادث شدن رابطه مستقیمی با تشدید  یا فروکش بیماری پوستی پسوریازیس دارند. معمولا اغلب بیماران مبتلا به پسوریازیس در طول بیماری خود روزهایی خوب یعنی بدون ضایعات پوستی یا حداقل ضایعات پوستی کم (فروکش بیماری) […]

عوامل فروکش و تشدید بیماری پوستی پسوریازیس (Remission and exacerbation of psoriasis) آن دسته از عواملی هستند که در صورت حادث شدن رابطه مستقیمی با تشدید  یا فروکش بیماری پوستی پسوریازیس دارند. معمولا اغلب بیماران مبتلا به پسوریازیس در طول بیماری خود روزهایی خوب یعنی بدون ضایعات پوستی یا حداقل ضایعات پوستی کم (فروکش بیماری) و روزهای بد یعنی ضایعات پوستی زیاد (تشدید بیماری) را پشت سر میگذارند. از این رو باید گفت پسوريازيس يك اختلال پوستی همراه پوسته ريزی می باشد كه مشخصه آن دوره های مكرر فروكش و تشدید بيماری است.

عوامل تشدید پسوریازیس:

• عفونت
• واکنش به برخی از داروها
• آسیب به پوست
• استرس
• آب و هوا
• عوامل دیگر (هورمون ها ، سیگار ، مصرف زیاد الکل و …. )

Remission and exacerbation of psoriasis

عفونت:
مطالعات علمی نشان داده برخی از عفونتها منجر به تشدید پسوریازیس می شوند. معروف ترین و شایع ترین این عفونتها گلو درد چرکی است. حتی خیلی از مواقع بیماری پسوریازیس به دنبال یک عفونت چرکی استرپتوکوکی گلو آغاز می شود. یا پسوریازیس نواحی چین دار بدن مثل کشاله ران و زیر بغل با عفونت قارچی این نواحی تشدید می شود. عفونت هایی که باعث تشدید پسوریازیس می شوند عبارتند از :
عفونت کاندیدیایی
عفونت با ویروس ایدزعفونت پوستی بااستافیلوکوک(کورک،جوش…)
عفونت چرکی گلو با استرپتوکوک(شایع ترین عفونت چرکی گلوست)
عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی
درمان عفونت های فوق خیلی مواقع باعث بهبودی پسوریازیس میشود.

واکنش به برخی داروها:
داروهای ضد مالاریا مانند کلروکین و هیدروسی کلروکین (البته این داروها علاوه بر مالاریا در درمان برخی بیماریهای روماتیسمی و برخی بیماریهای پوستی کاربرد دارد)
پروپرانولول و آتنولول: این دو داروی ضد فشار خون در برخی از بیماران باعث تشدید بیماری پسوریازیس می شوند.
کورتون خوراکی: این دارو خطرناک ترین دارو برای بیماران مبتلا به پسوریازیس است. به دنبال مصرف خوراکی این دارو ابتدا بیماری خوب می شود اما سپس به شدت تشدید می شود. وحتی خطر مرگ نیز وجود دارد.
ایندومتاسین: در برخی از بیماران باعث تشدید پسوریازیس میشود.
لیتیوم: یک داروی روانپزشکی است . در پنجاه درصد بیمارانی که این دارو را مصرف می کنند بیماری پسوریازیس تشدید می شود.

آسیب پوستی:

معمولا ده تا چهارده روز از یک آسیب پوستی مثل بریدن پوست، زخمی شدن یا سوختگی به هر دلیلی ضایعات پوستی پسوریازیس در محل آسیب ایجاد می شود. این چیزی است که اغلب بیماران مبتلا به پسوریازیس آن را تجربه کرده اند. به این پدیده فنومن کوبنر می گویند. از جمله موارد عامل فنومن کوبنر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کورک تزریقات و سوزن زدن به پوست
اگزما و درماتیت گزش حشره
تبخال شیو کردن و تراشیدن موها
ابتلا به گال تاتو کردن
ابتلا به ویتیلیگو آفتاب سوختگی
ابتلا به لیکن پلان بریدن و سوختن پوست
چسب روی پوست
واکسیناسیون

استرس:

مطالعات علمی به طور دقیق ارتباط استرس و تشدید بیماری پسوریازیس را نشان داده اند. از طرف دیگر وجود بیماری پسوریازیس به خودی خود برای فرد مبتلا ایجاد استرس می کند. وجود لکه های پوستی پسوریازیس فرد را در مواجهه با اطرافیان حتی همسر و فرزندان دچار استرس می کند. وقتی بیماری پسوریازیسکف دست و پا را درگیر می کند ، بیماری بسیار سخت و آزار دهنده می شود.

آب و هوا:

زمستان بدترین فصل برای بیماران مبتلا به پسوریازیس است. مطالعات مختلف نشان داده فصل سرما و زمستان منجر به تشدید و فصل گرما و آفتاب منجر به بهبودی پسوریازیس می شود. در زمستان رطوبت هوا کاهش می یابد و این منجر به تشدید خشکی پوست می شود. در این فصل باید از مرطوب کننده ها بیشتر استفاده کرد. و همچنین در داخل خانه از دستگاه بخور استفاده نمود.

آلودگی هوا:

پوست هدف اصلی ذرات آلوده در اتمسفر است که منجر به بروز تومورها و آلرژی می شود و آلودگی هوا تاثیرات منفی بر پوست دارد همچنین عاملی برای تشدید بیماری های روزاسه، پسوریازیس یا اگزما می باشد.

مانیکور کردن ناخن:

مانيكور كردن ناخن علاوه بر دادن ظاهر زيبا به ناخن به دليل ضرباتي كه به آن وارد مي‌ كند سلامت اين ناحيه را به خطر انداخته و ناخن را مستعد عفونتهاي قارچي و پسوریازیس می کند.

کاشت نگین:

اين روزها كاشت نگين روی صورت كه روي ابروها، زير چانه و حتي داخل چشم انجام مي‌ شود، در كنار استفاده از بيني واره و كاشت نگين روي لب و… در دختران جوان شايع شده است. چنانچه فرد به بيماري‌هاي پوستي چون پسوريازيس مبتلا باشند با ايجاد هر زخمي در بدن ۲ تا ۳ هفته بعد ضايعه جديد بيماري در آن محل بروز ميی كند، ‌از اين رو سيستم ايمني بدن در برابر اين وسايل(به عنوان جسم خارجي) واكنش دفاعي براي دفع جسم خارجي نشان مي‌دهد كه اين واكنش‌ها به صورت التهاب و ترشح محدود به آن ناحيه تظاهر ميی كند.

خالکوبی:

در افراد مبتلا به پسوریازیس و اگزما، خالکوبی ممکن است باعث شعله‌ور شدن این بیماری‌ های مزمن شود، سارکوئیدوز یک بیماری خود ایمنی است که با تورم و خارش همراه بوده و می‌تواند در یک یا چند دهه پس از عمل خالکوبی رخ دهد.

تاتو کردن:

بعضی اختلالات پوستی در مناطق تاتو دیده می شود، که می تواند برای اولین بار دیده شود و یا تشدید شود. مهمترین اتفاقی که پس از تاتو امکان رخ دادن دارد، بروز واکنش آلرژیک به یکی از موارد موجود در تاتو است. از جمله مهمترین عوارض تاتو می توان به بیماری لیکن پلان و تشدید بیماری پسوریازیس اشاره کرد.

جراحی زیبایی بوتاکس:

امروزه در کشورهای اروپایی از ترکیبات تزریقی متعددی جهت رفع چروک یا افزایش حجم اعضای بدن استفاده می شود که متاسفانه در جامعه ما اطلاعات محدودی در این باره وجود دارد. بوتاکس برای افرادی که دارای ام اس یا بیماری های عصبی – عضلانی یا بیماری پوستی مثل اگزما یا پسوریازیس هستند مناسب نیست.

لیزر موهای زائد:

لیزر نوری تك رنگ و تك طول موج است. در لیزر موهای زائد عمدتا نور لیزر در رنگدانه ملانینی كه در موها به وفور یافت می شود، جذب شده و سبب تخریب سلولهای سازنده مو میشود و به همین دلیل است كه هرقدر مو ضخیمتر و مشكی تر باشد ،ملانین بیشتری دارد که نور لیزر را بهتر جذب كرده و راحتتر از بین می رود. در عین حال چون ملانین در خود پوست هم وجود دارد هرچه مقدار آن كمتر باشد، یعنی بیمار سفیدتر باشد، انرژی كمتری در پوست جذب شده و احتمال سوختگی ناشی از لیزر مو كمتر می شود. وجود بعضی بیماریها مثل پسوریازیس، لیكن پلان، ویتلیگو (برص): در این بیماران احتمال پیدایش ضایعات در محل لیزر وجود دارد.

اختلال خواب:

افراد مبتلا به پسوریازیس شدیدتر، مشکل بی خوابی بیشتری نسبت به سایر افراد هم نوع خود را دارند .

لباس های پشمی و الیاف مصنوعی:

لباس های نخی کمتر باعث آزار پوست و تعریق می شود.از پوشیدن لباس های پشمی و با الیاف مصنوعی خودداری کنید.الیاف مصنوعی و پشم به بدن می چسبد و نمی گذارند بدن تنفس کند و گرما را در خودشان نگه می دارند و تعریق را زیاد می کنند.

تغییرات هورمونی:

در دوره های بلوغ و یایسگی.. بر اثر عوامل هورمونی.. بیماری پسوریازیس تشدید میگردد. همچنین در حاملگی و بعد از زایمان نیز بیماری تحت تاثیر قرار میگیرد.

دخانیات و الکل:

ترک سیگار به طور مشخصی به کاهش ضایعات پسوریازیس کمک می کند. مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی به طور مشخصی منجر به تشدید پسوریازیس می شود.

تغذیه:

بیماران پسوریازیس تا حد امکان مصرف گوشت‌ های قرمز پرچرب و غذاهای با طبع گرم و شیرین را محدود کنند. به خاطر اینکه چربی‌ های موجود در این مواد غذایی باعث بروز التهاب در بدن بیماران مبتلا به پسوریازیس می‌ شود.

اگر چه درمان قطعی و قاطع برای بیماری پسوریازیس وجود ندارد ، اما با درمان های فعلی و توجه به عوامل تشدید کننده می توانیم نسبت روزهای خوب را به روزهای بد افزایش دهیم. روزهای خوب روزهایی است که بیمار مبتلا دارای کمترین لکه های پوستی، کمترین خارش، و بالاترین خلق و خو است.