مصاحبه با دکتر علی مومنی؛ پسوریازیس عارضه‌ای مزمن، مکرر و مادام‎العمر
مصاحبه با دکتر علی مومنی؛ پسوریازیس عارضه‌ای مزمن، مکرر و مادام‎العمر

دکتر علی مومنی در گفتگو با سایت درمانی پسوریازیس؛ بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس عارضه‌ای مزمن، مکرر و مادام‎العمر است که مشخصه آن پلاک‌ های صورتی یا قرمز فلس مانند و ناهموار روی بدن است.

دکتر علی مومنی در گفتگو با سایت درمانی پسوریازیس؛ بیماری پوستی صدف یا پسوریازیس عارضه‌ای مزمن، مکرر و مادام‎العمر است که مشخصه آن پلاک‌ های صورتی یا قرمز فلس مانند و ناهموار روی بدن است که غالباً روی پوست سر، کمر، آرنج و زانو ایجاد می‌ شود. بیماری صدف روی دست و پا نیز ایجاد می‌ شود و گاهی کار کردن یا فعالیت‌ های معمول را مختل می‌ کند.

شدت بیماری پسوریازیس:

دکتر علی مومنی با اشاره به اینکه شدت بیماری در تمام بیماران یکسان نیست، برخی بیماران فقط چند لکه دارند، حال آن که عده‌ای از بیماران تقریباً تمام بدنشان پوشیده از صدف است اظهار کرد: هرچند دلیل دقیق بروز پسوریازیس مشخص نیست، اما این بیماری مطمئناً مسری نیست. حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس از درد مفصلی موسوم به آرتریت پسوریاتیک نیز رنج می‌ برند. بیماران غالباً از سفتی و خشکی صبحگاهی مفاصل یا خشک شدن مفاصل پس از استراحت یا نشستن طولانی مدت شکایت دارند. بیماری صدف اگر درمان نشود، باعث آسیب دائمی مفاصل می‌شود.

علت بیماری پسوریازیس:

دکتر علی مومنی درباره علت بیماری پسوریازیس گفت: اگر چه پزشکان درباره علت بیماری پسوریازیس مطمئن نیستند، اما عامل‌های زیر را در بروز آن بی‌تاثیر نمی‌ دانند:

رژیم غذایی نامناسب

نفوذپذیری غیرطبیعی روده کوچک

افزایش تعداد سلول‌های T در خون، لایه درم و اپیدرم پوست

دشواری در گوارش پروتئین

استرس عاطفی

ژنتیک

کمبود ویتامین دی

عملکرد ضعیف کبد

رعایت رژیم غذایی سالم و مخصوص درمان پسوریازیس به رفع این عارضه پوستی کمک می‌ کند.

تشخیص بیماری پوستی پسوریازیس:

بیماری پوستی صدف با معاینه تشخیص داده می‌ شود. برای تایید تشخیص نمونه‌برداری از پوست انجام می‌ شود و نمونه برای آزمایش آسیب‌ شناختی به آزمایشگاه فرستاده می‌ شود. مشاهده ویژگی‌ های شاخص پسوریازیس زیر میکروسکوپ موید ابتلا به بیماری است.

شایع‌ترین علائم پسوریازیس:

پسوریازیس بیماری پوستی شایعی است که باعث تحریک و قرمزی پوست می‌ شود. هرچند بیماری پوستی صدف علائم متعددی دارد، اما از شایع‌ترین علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوزش، خارش یا احساس درد

ترک خوردن یا خشکی شدید پوست که گاهی به خونریزی می‌ انجامد.

لکه‌ های پوستی قرمز رنگ و پوشیده شده با فلس‌ های نقره‌ای

لکه‌ های زبر و ناهموار کوچک روی پوست که در کودکان مبتلا به صدف مشاهده می‌ شود.

ورم کردن و خشکی مفاصل

ضخیم، شیاردار یا حفره حفره شدن ناخن‌ ها

شدت علائم بیماری صدف متغیر است، گاهی فقط چند لکه فلسی است و گاهی لکه‌ های بزرگی است که بسیار قرمز و سوزناک است.

درمان:

دکتر علی مومنی درباره انتخاب نوع درمان بیماری پسوریازیس هم تاکید کردند که هدف از درمان پسوریازیس کاهش التهاب و آهسته کردن رشد سریع و پوسته‌ریزی سلول‌های پوستی است. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای بیماری پوستی صدف وجود ندارد. اگرچه زندگی کردن با تحمل پسوریازیس بسیار سخت است، با این حال روش‌های مختلفی برای تسکین علائم یا حتی پاک کردن کامل پوست وجود دارد.

درمان‌ های پسوریازیس معمولاً به سه دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌ شود و پزشکان غالباً از رویکردی موسوم به رویکرد “۱، ۲، ۳” بهره می‌ گیرند، به این معنا که روش درمان را با توجه به شدت بیماری و واکنش بیمار از یک دسته به دسته دیگر تغییر می‌دهند.

دکتر علی مومنی:

دکتر علی مومنی در سال ۱۳۵۴ از دانشگاه اصفهان فارق التحصیل شدند و در سال ۱۳۶۰ بورد تخصصی خود را در رشته بیماری های پوست با درجه ممتاز (رتبه دوم) از دانشگاه شیراز دریافت نمودند. ایشان از بنیان گذاران بخش پوست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد و به مدت پانزده سال به عنوان عضو هیئت علمی در این دانشگاه انجام وظیفه می کردند. در سال ۱۹۸۳ ایشان یک دوره فوق تخصصی آلرژی در دانشگاه وین گذراندند. از ایشان بیش از ۸۵ مقاله علمی به چاپ رسیده که ۱۸ مقاله از آن ها در معتبرترین مجلات بین المللی منتشر شده است. ایشان در سال ۱۳۷۴ جایزه بهترین پژوهشگر دانشگاه را دریافت نمودند و در سال های ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶ برنده جایزه ویژه مقاله نویسی شدند. ایشان در سال ۱۳۸۷ مولف کتاب سال شناخته شدند و در سال ۱۳۸۹ به عنوان پزشک نمونه سال از ایشان تقدیر به عمل آمد. ایشان در حال حاضر عضو دائمی انجمن آمریکایی پزشکی وین، آکادمی متخصصین پوست آمریکا، انجمن بین المللی متخصصین پوست، انجمن آکادمی علوم نیویورک، جامعه آمریکایی پیشرفت علوم و عضو هیئت تحریریه مجله Case reports in dermatology medicine می باشند.