مصرف داروهای بیماری پسوریازیس در دوران بارداری
مصرف داروهای بیماری پسوریازیس در دوران بارداری

خانم‌های مبتلا به پسوریازیس یا برخی از بدخیمی‌ های پوستی که از دارویی مانند «متوترکسات» استفاده کرده‌اند، نباید تا ۱۲ هفته پس از قطع مصرف این دارو باردار شوند. به طور کلی اگر خانم یا آقا بیماری پسوریازیس دارند، باید قبل از اقدام به بچه‌دار شدن در مورد این بیماری با متخصص صحبت کنند و […]

خانم‌های مبتلا به پسوریازیس یا برخی از بدخیمی‌ های پوستی که از دارویی مانند «متوترکسات» استفاده کرده‌اند، نباید تا ۱۲ هفته پس از قطع مصرف این دارو باردار شوند. به طور کلی اگر خانم یا آقا بیماری پسوریازیس دارند، باید قبل از اقدام به بچه‌دار شدن در مورد این بیماری با متخصص صحبت کنند و در مورد آثار آن بر بارداری و باروری بپرسند. اگر بیماری آن‌ ها بر روند باردار شدن یا در طول بارداری اثر منفی داشته باشد، باید حتماً آن را کنترل کنند.

فرزند ما هم دچار پسوریازیس می شود؟

اگر در یکی از والدین این بیماری وجود دارد، حدود ۲۵ درصد احتمال دارد کودک نیز آن را داشته باشد. اگرهر دو پدر و مادر پسوریازیس داشته باشند، این احتمال تا ۶۵ درصد افزایش می یابد. هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که چه کسی پسوریازیس خواهد گرفت. دانشمندان معتقدند که حداقل ۱۰ درصد از جمعیت عمومی، یک یا چند ژن را که استعداد ابتلا به پسوریازیس را ایجاد می کنند به ارث می برند. با این حال تنها در ۲ تا ۳ درصد از جمعیت این بیماری ایجاد می شود. یک فرد می تواند ژن پسوریازیس را داشته باشد بدون این که تاثیر آن را بر روی پوست خود ببیند. ژن ها ممکن است از چندین نسل از یک خانواده بگذرند قبل از اینکه ترکیبی صحیح از ژن ها و عوامل زیست محیطی ایجاد شود که منجر به توسعه پسوریازیس می گردد.

پسوریازیس به دختران بیشتر ارث می رسد یا پسران؟

هیچ تفاوتی در ابتلا به بیماری پسوریازیس در میان پسران و دختران وجود نداشته و بیماری می تواند به هر کدام از آن ها به یک نسبت به ارث برسد. به عبارتی ژن بیماری می تواند به همه فرزندان چه دختر و یا پسر منتقل شود اما ممکن است سیستم دفاعی بدن یک فرزند به دلایل خاصی (برای مثال استرسهای لحظه ای) واکنش منفی نشان داده و عملکرد و رفتار اشتباه سیستم ایمنی بدن شروع شود و زمانی که بیماری به اصطلاح فعال شده از آن روز به بعد در بدن فرد برای ابد شروع خواهد شد و کم و یا زیادش بسته به درجه ی زندگی و استرس فرد تغییر خواهد نمود.

کاهش ضایعات پسوریازیس با از بین رفتن عادت ماهیانه و توقف تخمک گذاری در دوران بارداری:

همانطور که می دانید بدلیل اینکه در دوران بارداری عادت ماهیانه خانم ها متوقف میشود (و این بدلیل آن است که ترشح هورمون پروژسترون متوقف شده و عمل تخمک گذاری انجام نمی شود) هورمون استروژن به تنهایی افزوده شده و هورمون های خاصی در بدن توسط غده ی هیپوفیز ترشح می شود که باعث آن می شود که سیستم دفاعی بدن فعالیت خیلی منظم تری داشته باشد و توجه آن معطوف به سایر قسمت های بدن شود. در حقیقت اولین عاملی که می تواند باعث کاهش ضایعات پسوریازیس در دوران بارداری شود از بین رفتن عادت ماهیانه و توقف تخمک گذاری و توقف ترشح هورمون پروژسترون است.

با این حال علائم برخی بیماری های پوستی مانند لوپوس یا پسوریازیس در بارداری فروکش کرده و بعد از زایمان ممکن است تشدید شوند. برای این منظور حتما باید زیر نظر متخصص باشید و او را از جریان بارداری آگاه کنید.

منع مصرف متوترکسات در دوران بارداری و شیردهی:

متوترکسات (Methotrexate) یکی از موثرترین داروهائی است که بطور شایع برای درمان آرتریت روماتوئید و پسوریازیس شدید به کار می رود. این دارو، یک داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی است و بر خلاف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و استروئیدی، متوترکسات فقط علائم بیماری را از بین نمی برند بلکه بر روی سیر بیماری نیز تاثیر می گذارد. منبع مصرف این دارو در خانم ها در دوران شیر دهی و بارداری و ۱۲ هفته قبل از بارداری می باشد و در مردان نیز از هفته قبل از اقدام به باروری همسرانشان از این دارو نباید استفاده کنند. مصرف این دارو در بارداری و شیردهی اکیدا ممنوع است و جزء داروهای گروه X بوده که ممکن است باعث مرگ یا نقص عضو جنین گردد.

اگر در دوران شیردهی شدت ضایعات به حدی باشد که با تشخیص دکتر مصرف متوترکسات لازم باشد باید شیردهی قطع شود. و در صورت شدت بیماری در دوران بارداری و یا قبل از آن از داروهای جایگزین متوترکسات جهت کنترل بیماری استفاده می شود.

پزشکان تا آنجا که می توانند برای درمان پسوریازیس در دوران بارداری از داروهای سیستماتیک نظیر متوترکسات پرهیز می کنند. در واقع تقریبا بی سابقه بوده و درمان پسوریازیس با داروهای خوراکی سیستماتیک در دوران بارداری متوقف می شود. زیرا این داروها منجر به ناهنجاری های شدید در رشد کودک خواهد گردید که می تواند در نهایت منجر به سقط جنین شود. بنابراین، اگر شما تحت درمان داروهای سیستماتیک پسوریازیس هستید و می خواهید باردار شوید مدتی صبر کنید و مصرف داروهای سیستماتیک را قطع کنید.

منع مصرف نئوتیکازون در دوران بارداری و شیردهی:

باردار شدن در حين درمان و تا ۳ سال پس از قطع مصرف دارو ممنوع می باشد. نئوتیکازون يك داروی تراتوژن بوده و نقايص جنينی شديدی با آن گزارش شده است، لذا در حين مصرف دارو و تا ۳ سال پس از قطع درمان، بايد از بارداری پرهيز شود. مصرف دارو در خانم‌ های سنين باروری منوط به اين است كه بيمار درك كافی از خطرات دارو در باروری را داشته و از روش مطمئن ضد بارداری استفاده نمايد. به علاوه از يك ماه قبل از شروع درمان و به شكل ماهيانه در حين درمان و تا ۳ سال پس از خاتمه درمان، هر ۳ ماه تست بارداری چك شود.

درمان و کنترل پسوریازیس در دوران بارداری:

پسوریازیس می تواند در هر مرحله از زندگی یک فرد تاثیر بگذارد با این حال بیمار پسوریازیس نیاز به درمانی متفاوت در دوران بارداری خواهد بود:

داروهای مرطوب کننده:

آنها موضعی بوده که در دوران بارداری مجاز هستند چرا که آنها بدون خطر هستند.

اسید سالیسیلیک:

در قسمت هایی محدود از پوست استفاده می شود.

استروئید موضعی:

هنگامی که پسوریازیس بسیار شدید باشد برای درمان پسوریازیس در دوران بارداری استفاده می شود. با این حال مصرف آن در مقادیر بسیار کوچک باید انجام شود. و باید آن را تنها در برخی از مناطق محدودی از بدن استفاده کرد.

مشتقات از ویتامین D:

در مقدار بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد.

مشتقات از ويتامين A:

مصرف مشتقات این ویتامین در کنترل پسوریازیس در دوران بارداری  منع مصرف دارند زیرا آنها موجب اختلال در رشد جنین داخل رحمی می شوند.