مفاصلی که در آرتریت پسوریازیس درگیر می شوند کدام‌اند؟
مفاصلی که در آرتریت پسوریازیس درگیر می شوند کدام‌اند؟

آرتریت پسوریاتیک باعث التهاب در داخل و اطراف مفصل می شود. معمولا انسان های مبتلا به پسوریازیس، یک بیماری مفصلی نیز دچار میشوند.

آرتریت پسوریاتیک باعث التهاب در داخل و اطراف مفصل می شود. معمولا انسان های مبتلا به پسوریازیس، یک بیماری پوستی نیز دچار میشوند که باعث بروز خارش ، قرمز و بثورات پوستی خواهند شد به ویژه در قسمت های آرنج، زانو، پشت، باسن و پوست سر.

با این حال، برخی افراد علائم آرتریت را پیش از پسوریازیس مشاهده می کنند در حالی که برخی فقط مشکلات پوستی برایشان روی میدهد. پسوریازیس می تواند در هر سنی و همچنین در هرجنسی چه مرد و چه زن بروز کند ، اما در سن های بیشتر و افراد بالغ بیشتر از جوانان دیده می شود. افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است دارای انواع دیگر آرتریت، مانند آرتروز یا آرتریت روماتوئید نیز باشند، اما این با پسوریازیس ارتباطی ندارد.

علائم آرتریت پسوریازیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد و سفتی در داخل و اطراف مفاصل

تورم انگشتان دست، ناشی از التهاب در مفصل و تاندون

درد قوزک پا، پشت سر یا گردن و خشکی که ناشی از التهاب در ستون فقرات شما است (اسپوندیلیت)

درد و تورم در پاشنه خود، ناشی از التهاب که در آن تاندون آشیل به استخوان متصل می شود

درد در نواحی دیگر که تاندون به استخوان (enthesitis) متصل می شود، مانند زانو، لگن و قفسه سینه

تغییر رنگ ، ایجاد حفره و ضخیم شدن ناخن ها

پسوریازیس همچنین می تواند بر روی هر یک از ۷۸ مفصل بدن تاثیر بگذارد، اگر چه برخی از مفاصل بیشتر از سایرین آسیب می بینند. حدود یک چهارم افراد مبتلا به آرتریت پسوریازیس درد و سفتی در گردن و کمر به پزشکان گزارش داده اند .

آیا آرتریت پسوریازیس قسمت های دیگر بدن را هم تحت تاثیر قرار می دهد؟

آرتریت پسوریاتیک معمولا بر ارگان های اصلی مانند کبد و ریه ها تاثیر نمی گذارد. با این حال، ممکن است به احتمال زیاد چشمهای شما درد بگیرد اگر این علامت را دیدیدن سریعا به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است ناشی از یک بیماری به نام یووییت باشد که همچنین به عنوان ورم، یعنی التهاب در جلوی چشم شناخته می شود. در صورت اینکه به موقع خود را درمان نکنید ممکن است بینایی شما آسیب جدی ببیند.

افراد مبتلا به آرتریت پسوریازیس ممکن است خطر بیشتری نسبت به سایر افراد مبتلا به بیماری قلبی داشته باشند، بنابراین مهم است که با هر چیزی که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در شما افزایش دهد باید مقابله کنید مانند :

وضعیت پوستی پسوریازیس هم ناشی از التهاب است. پروسه التهاب در پوست و مفاصل بسیار مشابه یکدیگر است.

ما هنوز دقیقا نمی دانیم چه چیزی باعث التهاب در آرتریت پسوریازیس می شود، گرچه ترکیب خاصی از ژن ها باعث می شود برخی افراد بیشتر از دیگران به توسعه پسوریازیس و آرتریت روماتوئید کمک کنند.

تحقیقات جدید دانشمندان در نروژ نشان می دهد که چیزی – شاید عفونت – به عنوان یک عامل اصلی در افرادی که در معرض خطر این نوع از آرتریت هستند به علت ژن هایی که از والدین آنها به ارث برده اند، عمل می کند. هیچ عفونت خاصی هنوز کشف نشده است و ممکن است که انواع عفونت ها می توانند این بیماری را به وجود آورند، مثلا باکتری هایی که در ارتباط با پسوریازیس هستند

بعضی اوقات آرتریت می تواند به علت یک آسیب یا تصادف به وجود آمده باشد، به ویژه اگر آن ناحیه یک مفصل باشد . افرادی که اضافه وزن دارند در معرض خطر ابتلا به پسوریازیس و انواع آرتریت هستند.

چگونه آرتریت پسوریازیس بر بدن بیمار اثر می کند ؟

تاثیر پسوریاتیک می تواند بین افراد مختلف متفاوت باشد بنابراین توصیه های خاصی در مورد آنچه شما باید انتظار داشته باشید ارائه نمی شود.

حدود یک سوم افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید یک شکل خفیف از این نوع بیماری را دارند که در طول زمان بسیار پایدار باقی می ماند. دیگران علائم شدیدتری دارند که نیاز به درمان طولانی مدت دارند. این نوع آرتریت بیشتر روی پوست شما تاثیر می گذارد

آرتریت پسوریاتیک معمولا بر عملکرد و کیفیت زندگی تأثیر می گذارد، اما درمان صحیح و به موقع به کاهش اثرات آن کمک می کند .

شیوه تشخیص:

این مهم است که آرتریت پسوریازیس در اوایل بیماری تشخیص داده شود بنابراین درمان می تواند در اسرع وقت آغاز شود.

هیچ آزمایش خاصی برای آرتریت پسوریازیس وجود ندارد، اما تشخیص بر اساس علائم و معاینه فیزیکی شما است. پزشک شما پسوریازیس را بررسی می کند و ممکن است بپرسد که آیا سابقه پسوریازیس یا انواع آرتریت در خانواده شما وجود دارد ؟

افراد مبتلا به پسوریازیس ممکن است به طور منظم از پزشکان و  یا متخصص پوست خود در مورد علائم جسمی سوال کنند. اگر مفاصل چندگانه آسیب دیده باشد، پزشک شما ویژگی هایی مانند الگوی آرتریت را بررسی می کند.

می توان تفاوت بین آرتریت پسوریازیس و آرتریت روماتوئید را دشوار دانست، اما آزمایش های خون مانند آنتی بادی های روماتوئید و آنتی بادی ضد CCP می تواند کمک کند.

آرتریت روماتوئید با پسوریازیس می تواند علائم مشابهی داشته باشد ، بنابراین اشعه X از پشت، دست ها و پاها ممکن است مفید باشد، زیرا آرتریت پسوریاتیک می تواند بر روی استخوان ها و مفاصل در این مناطق به شیوه ای متفاوت با روماتوئید اثر بگذارد.

سایر انواع تصویربرداری، مانند MRI و اسکن اولتراسوند، ممکن است به تشخیص دست کمک کنند.

مؤسسه ملی سلامت و تربیت (NICE) استانداردهای کیفیت جدید را در سال ۲۰۱۳ برای کمک به بهبود مراقبت از مردم در سراسر انگلستان با پسوریازیس منتشر کرد.

این استانداردها به طور عمده در مورد پزشکان عمومی و بیمارستان ها مطرح شده است که افراد مبتلا به پسوریازیس هر ساله باید یک قرار ملاقات برای بررسی نشانه های آرتریت پسوریازیس و هر پنج سال برای بررسی سلامت قلب و عروق خود داشته باشند. این باید در اسرع وقت تشخیص آرتریت پسوریازیس کمک کند و مطمئن شوید که درمان مناسب آغاز شده است.