مقابله با آرتریت پسوریاتیک با زنبور درمانی
مقابله با آرتریت پسوریاتیک با زنبور درمانی

متخصصان زنبور درمانی موفقیت این شیوه را در درمان بسیاری از بیماری‌ ها از قبیل بیماری‌ های سیستم عصبی، ام.اس، زونا، روماتیسم، آرتریت پسوریاتیک و افسردگی به اثبات رسانده‌اند.

زنبور درمانی یکی از شیوه‌ های طبیعی درمان در جهان است که از سال‌ های بسیار دور در میان مردم یونان و چین متداول بوده و امروزه نیز به دلیل گسترش عوارض جانبی و آثار سوء داروهای شیمیایی به عنوان یکی از شیوه‌ های درمانی کم‌خطر و غیرتهاجمی در اروپا و کشورهای آمریکایی شناخته می‌ شود. در این شیوه درمانی که در سال‌های اخیر در کشورمان، نیز رایج شده است، متخصصان زنبور درمانی از زنبور برای درمان انواع بیماری‌ ها استفاده می‌ کنند. متخصصان زنبور درمانی موفقیت این شیوه را در درمان بسیاری از بیماری‌ ها از قبیل بیماری‌ های سیستم عصبی، ام.اس، زونا، روماتیسم، آرتریت پسوریاتیک و افسردگی به اثبات رسانده‌اند. این شیوه بی‌ شک یکی از راه‌ های درمان طبیعی است که بیمار را از مصرف داروهای شیمیایی و شیوه‌ های درمانی طب رایج بی‌ نیاز می‌ کند. برای آشنایی بیشتر با این شیوه درمانی به ادامه مطلب در سایت مراجعه کنید.

ترکیبات اصلی زهر زنبور:

نیش زنبور دارای ترکیبات مختلفی از قبیل: آنزیم ها، پروتئین ها و اسیدهای آمینه می باشد. این ماده بدون رنگ و دارای مزه شیرین و کمی تلخ می باشد. قابل حل در آب می باشد. اگر با هوا برخورد کند، تبدیل به کریستال سفید متمایل به خاکستری می شود. نیش زنبور دارای موادی می باشد که به سیستم اعصاب، قلب و غده فوق کلیه کمک می کند:

آنزیم ها: فسفو لیپاز A2- هیالورونیداز- اسید فسفا تاز

پپتیدها: آپامین – ملیتین- پپتید MCD- سکاپین- ترتیاپین- آدو لاپین

آمین های بیوژنیک: هیستامین- دوپامین- نوراپی نفرین- لکوترین

زهر زنبور عسل و آرتریت پسوریاتیک:

استفاده از زهر زنبور عسل یکی از روش های جایگزین و مناسب برای درمان آرتریت پسوریاتیک است. با توجه به جدول ترکیبات زهر زنبور Melittin که ۵۰% وزن خشک زهر را تشکیل میدهد یکی از مهم ترین مواد ضد التهاب (۱۰۰ برابر قویتر از Hydrocortisol) است.

Adolapin ماده دیگر موجود در زهر می باشد که از طریق مهار فعالیت آنزیم ‍‍Cyclooxygenase باعث اثر ضد التهابی و ضد درد می شود. Apamin از تشکیل Complement C3 جلوگیری میکند و کانال های پتاسیمی وابسته به کلسیم را بلوکه می کند و به همین دلیل انتقال عصبی را تشدید میکند. آنزیم Hyaluronidase نیز Scar تشکیل شده درد را از بین می برد.

NewPicture636

مشخص شده است ترکیبات زهر رنبور عسل مناطق مختلف و نسبت به فصل های مختلف با هم فرق میکند.

چگونگی روش زنبور درمانی:

ابتدا قبل از شروع درمان، باید میزان حساسیت بیمار را نسبت به نیش زنبور مورد بررسی قرار داد. این کار با استفاده از تزریق مقدار کمی نیش زنبور و توسط ۱ تا ۲ عدد زنبور انجام می شود.

زنبور درمانی به این صورت است که زنبور را با استفاده از موچین یا انبرک در سطح مورد نظر از بدن قرار می دهند تا آنجا را نیش بزند. برخی افراد به جای استفاده از خود زنبور زنده، تزریق نیش زنبور را در زیر پوست ترجیح می دهند.

نیش زنبور بعد از ۱۵ دقیقه رها می شود و بعد آن را با استفاده از موچین برمی دارند. بین ۲۰ تا ۴۰ نیش باید در هر جلسه زده شود و بیمار باید ۳ بار در هفته به مرکز زنبور درمانی مراجعه کند.

درمان با نیش زنبور برای بیماران آرتریت اثرات فوق العاده ای داشته است، از آن جمله افزایش استقامت، کاهش خستگی و همینطور کاهش تشنج و انقباض عضلات.

احتیاط کنید:

اگر شما دیابت، سیفلیس، سل یا آلرژی شدید دارید، از این نوع درمان استفاده نکنید.

بیماران بعد از زنبور درمانی چه احساسی دارند؟

آستانه تحمل درد ناشی از نیش زنبور در افراد مختلف، متفاوت است. معمولا بعد از چند ساعت، درد فروکش می کند. اما در برخی افراد نیز ممکن است یک هفته طول بکشد تا درد متوقف شود.
برخی اوقات گذاشتن یخ روی محل نیش زنبور موجب آرام شدن درد ناشی از آن می شود.

آیا احتمال خطر در این درمان وجود دارد؟

بیشتر مردم بعد از نیش زدن زنبور، درد و قرمزی محل نیش را تجربه می کنند. دیده شده است که حدود ۲۰ درصد از افراد بعد از درمان دچار خارش، کهیر، خستگی و عصبانیت می شوند. در اینجا توجه شما را به برخی از علائم و نشانه های بعد از درمان جلب می کنم. لازم به ذکر است که این علائم بسیار نادر و در حدود ۰/۸ درصد می باشند.

مرگ: تعداد کمی از افراد به علت نیش زدن زنبور می میرند. تحقیقات نشان داده است که این تعداد به کمتر از ۱۰۰ نفر در سال می رسد. مرگ به سبب وجود آلرژی شدید و یا شوک قلبی رخ می دهد.

آسیب به اعصاب بینایی: این علامت در افرادی بروز می کند که نیش زنبور در اطراف چشم و ابروی آنها وارد شده باشد.

آنسفالومیلیت یا التهاب مغز و نخاع: اگر نیش زنبور وارد سیستم عصبی شود، این عارضه به وجود می آید.

آلرژی دارد یا نه؟

در افراد دارای آلرژی به نیش زنبور، علائم زیر دیده می شود: درد، حالت تهوع و استفراغ، اسهال و سرگیجه، سخت نفس کشیدن و صدای خرخر، کاهش ناگهانی فشار خون و شوک.

نیش زنبور به بهبود و درمان این مشکلات و بیماری ها کمک می کند:

بیماری های خود ایمنی، بیماری های عصبی، ام اس (MS)، پینه و سختی پوست، آماس و ورم پستان، گرفتگی عضلات، زونا، نقرس، آسیب به آرنج، آسیب به زردپی، کمردرد، دردهای مزمن، اختلال اعصاب، کاهش کلسترول خون، روماتیسم و درد مفاصل، آرتریت یا ورم و التهاب مفاصل، افسردگی، بیماری های پوستی، دردهای قاعدگی، واریس یا بزرگ شدن رگ در پاها، سندرم خستگی مزمن، ناتوانی های جنسی.

زهر زنبور عسل، روشهای جداسازی و مصارف دارویی آن:

استفاده از سموم طبیعی در درمان بعضی امراض از دیرزمان ریشه در فرهنگ و تمدن بشری داشته و در این میان زهر زنبور عسل جایگاه ویژه ای دارد. شواهد و قرائن دال بر آن است که بشر در قرون قبل از میلاد با درمان با زهر زنبور آشنا بوده است. بابلی ها و مصری ها و ایرانیان و رومی ها از جمله اقوامی بودند که از زهر زنبور عسل به منظور درمان امراض گوناگون استفاده می کردند. ژرمن ها و اسلاوها در قرون وسطی زهر زنبور عسل را برای درمان نقرس بکار می بردند و گرد خشک شده زنبور عسل را داروی مدر خوبی می دانستند.

امروزه برغم پیشرفت هایی که در کشور های پیشرفته در مورد صنعت پرورش زنبور عسل به طور اعم و استخراج زهر زنبور عسل و استفاده از آن در صنایع دارو سازی به طور اخص صورت گرفته متاسفانه در کشور ما ایران علارغم وجود امکانات و آب و هوای مناسب در بعد تحقیقاتی هم مطالب مربوطه هم بسیار کم و سربسته ای می باشند.

بر طبق آخرین اطلاعات موجود هر گرم زهر خشک زنبور عسل در بازارهای جهانی به قیمت ۳۰۰ مارک خرید و فروش می شود. (معادل قیمت ۶ گرم طلا) برهمین اساس منطقی به نظر می رسد که سرمایه گذاری در این بخش و به کار گیری نیروهای متخصص می تواند در آینده ای نه چندان دور سود زیادی برای کشور عزیزمان به همراه داشته باشد.

دستگاه شوک الکتریکی جدید:

دستگاه شوک الکتریکی جدید، بعنوان اولین دستگاه سم گیر زنبور ساخت ایران به ثبت اختراع رسیده است. بعنوان یک طرح اولیه، حدود سه هزار ویال در چهار دوزاژ مختلف تهیه گشت. نتایج آزمونهای استریلیتی و Safety رضایتبخش بودند. مقایسه اسپکتروفتوگرامها و pH زهر زنبور عسل قبل از فرمولاسیون و پس از آن حاکی از عدم تغییر در ماهیت زهر زنبور عسل بود. این دستگاه پس از اخذ مجوز لازم از وزارت بهداشت، بررسی های بالینی در مورد اثرات درمانی زهر زنبور عسل ایران روی برخی از امراض خود ایمنی از قبیل مالتیپل اسکلروزیس و آرتریتهای مزمن پسوریازیس در حال انجام است.