منع استفاده از دستگاه کویتیشن در بیماران پسوریازیس
منع استفاده از دستگاه کویتیشن در بیماران پسوریازیس

کویتیشن یک روش جدید و بدون نیاز به جراحی برای حذف چربی های اضافی بدن است. این روش بسیار جدید و نوپا است، اکثر مراکزی که این دستگاه‌ ها را به منظور لاغری موضعی معرفی می‌ نمایند، برای تبلیغ این دستگاه‌ ها آن را روشی امن و بی‌خطر معرفی می‌ کنند؛ در حالی‌ که کسی […]

کویتیشن یک روش جدید و بدون نیاز به جراحی برای حذف چربی های اضافی بدن است. این روش بسیار جدید و نوپا است، اکثر مراکزی که این دستگاه‌ ها را به منظور لاغری موضعی معرفی می‌ نمایند، برای تبلیغ این دستگاه‌ ها آن را روشی امن و بی‌خطر معرفی می‌ کنند؛ در حالی‌ که کسی نمی‌ داند این امواج قوی که سلول‌ های چربی بدن را در هم می‌ شکنند، چه تأثیراتی می‌تواند بر اعضای داخلی بدن داشته باشد. لازم به ذکر است استفاده از دستگاه کویتیشن به ویژه در بیماران پوستی مبتلا به کهیر، اگزما، عفونت پوستی و پسوریازیس ممنوع است.

دستگاه کویتشین:

دستگاه کویتشین با امواج اولتراسوند کار می کند. کویتیشن یک روش جدید و بدون نیاز به جراحی برای حذف چربی های اضافی بدن است. در این روش نیاز به بیهوشی و عمل جراحی نیست. دراثر ضربه امواج اولتراسوند با فرکانس زیاد با مولکول های آب میان بافتی حباب های کوچکی درحاشیه سلول های چربی ایجاد می کنند. این حباب ها به شدت تحت تاثیر امواج اولتراسوند بوده و دارای لرزش وفوران بوده و دراثر ضربه این حباب ها با دیواره های سلول های چربی و شکستن آن ها سبب پارگی دیواره ی سلول های چربی و بیرون ریختن تری گلیسیریدو خروج آب درون سلولی می گردد.

اسیدهای بوسیله سیستم گردش لنفاوی به کبد فرستاده می شوند و در آنجا به مولکول های دیگری تبدیل می شوند. در جلسات کویتیشن مقداری از سلول های چربی ازبین می رود وچون این سلول ها منشعب نشده و زیاد نمی شوند به همین دلیل درمان با کویتیشن ثابت است. بدون جراحی و با روش کویتیشن سلول های چربی از بین می رود.

در حقیقت کویتیشن با شکستن سلول چربی و انحلال چربی ها باعث ازبین رفتن این سلول ها می شود. آب درون سلولی بوسیله سیستم لنفاوی تخلیه و بوسیله کلیه ها به شکل ادرار دفع می شود.

تقریبا یکی دو روز بعد از انجام کویتیشن دفعات ادرار افزایش می یابد. نوشیدن آب فراوان در همان جلسه و روز بعد از جلسه توصیه می گردد. چربی درون سلولی با کویتیشن آزاد شده بوسیله آنزیم ها به گلیسرول و اسیدهای چرب آزاد تجزیه می شود.

مشکلات استفاده از دستگاه کویتیشن:

کما اینکه مطالعات نشان می‌ دهد که این امواج علاوه بر بافت چربی؛ بافت عروقی، ماهیچه‌ای و عصبی را نیز تحت تأثیر قرار می‌ دهند. از طرفی دیگر، ذرات چربی که از بافت چربی آزاد می‌ شوند، در بدن به گردش در می‌ آیند و می‌ توانند وارد جریان خون شوند و سطح چربی‌ های خون را بالا برند و اگر آزمایش خونی بعد از استفاده از این دستگاه‌ ها انجام دهید خواهید دید که پروفایل چربی خون شما شامل تری‌ گلیسرید و کلسترول افزایش نشان می‌ دهد؛ و همان طور که مطلع هستید افزایش چربی خون، فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی، سکته‌ های قلبی و مغزی، گرفتگی عروق، فشارخون بالا، چربی خون بالا، دیابت و … می‌نماید.

همچنین چربی اضافه‌ای که وارد جریان خون شده است، باید به نحوی از بدن خارج شود و مکانیسم خروج این چربی از راه تصفیه توأم کبدی و کلیوی می‌ باشد. افزایش چربی خون که با استفاده از این دستگاه‌ها ایجاد می‌ شود، بار اضافی زیادی را بر کبد و کلیه‌ ها وارد می‌آورد و ریسک ابتلا به کبد چرب و سیروز کبدی، نارسایی کلیوی، دفع خون از ادرار و … را افزایش می‌ دهد.

از عوارض دیگر استفاده از این دستگاه‌ ها مشکلات پوستی ناشی از ثابت بودن پروب کویتیشن و بی‌ توجهی تیم درمانی می‌ باشد که منجر به سوختگی پوستی، التهاب و اسکار در ناحیه تحت امواج می‌ شود.

در کلینیک‌های زیبایی، استفاده از دستگاه کویتیشن که برای کاهش چربی‌ های موضعی در نواحی خاصی از بدن استفاده می‌ شود، به افراد دارای اضافه‌ وزن و چاقی که هیچ‌ گونه بیماری زمینه‌ای ندارند، توصیه می‌ شود؛ اما در همین افراد هم استفاده از این روش کاملا ایمن و بی‌خطر نمی‌ باشد و بهتر است با احتیاط بیشتری به این دستگاه‌ ها نزدیک شد.

موارد منع استفاده از دستگاه کویتیشن:

بارداری

شیردهی

بیماری پوستی به عنوان مثال پسوریازیس

افرادی که مبتلا به بیماری کلیوی یا دیابت

افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا

افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی

افراد مبتلا به سرطان

افراد مبتلا به افسردگی

افراد مبتلا به ایدز ، هپاتیت، صرع، آسم، انعقاد خون

افراد زیر ۲۰ سال و بالای ۵۰ سال