پسوریازیسی ها از رژیم غذایی پر قند و پرچرب فورا فرار کنند!
پسوریازیسی ها از رژیم غذایی پر قند و پرچرب فورا فرار کنند!

داشتن یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند و چربی باعث عدم تعادل در میکروبیوم های روده می‌شود که می‌تواند منجر به اختلالات التهابی پوستی مانند پسوریازیس شود.

به گزارش سایت درمانی پسوریازیس به نقل از هلث سایت، داشتن یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند و چربی باعث عدم تعادل در میکروبیوم های روده می‌شود که می‌تواند منجر به اختلالات التهابی پوستی مانند پسوریازیس شود.

غذا یکی از قابل اصلاح ترین عواملی است که به تنظیم میکروبیوم های روده کمک می‌کند از اینرو آنچه می‌خورید برای حفظ روده سالم و ممانعت از بیماری مهم است.

«سام تی هوانگ»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «تحقیقات قبلی نشان داده است که یک رژیم غذایی غربی مملو از قند و چربی می‌تواند باعث التهاب قابل توجه پوست و بروز پسوریازیس شود.»

وی همچنین افزود: «علی رغم داشتن داروهای ضد التهابی قدرتمند برای بیماری پوست، مطالعه ما نشان می‌دهد که تغییرات ساده در رژیم غذایی ممکن است تأثیرات مهمی بر پسوریازیس داشته باشد.»

پسوریازیس نوعی اختلال پوستی است که در آن سلول‌ها در سطح پوست جمع می‌شوند و در نتیجه باعث ایجاد نواحی قرمز خارش دار، خشک و دردناک می‌شوند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های ایمنی به اشتباه به سلول‌های سالم حمله کرده و باعث التهاب پوست و ایجاد لکه‌های پوسته پوسته و قرمز روی پوست می‌شوند.

جمعیت میکروبی و عملکرد روده می‌تواند به سرعت با یک رژیم غذایی غربی تغییر کند.

در این مطالعه، محققان با استفاده از مدل موش‌های آزمایشگاهی، اثرات غذا را بر پسوریازیس و آرتروز بررسی کردند. طبق مطالعه، بسیاری از پاسخ‌های خودایمنی التهابی، مانند پسوریازیس و بیماری التهابی روده، توسط پروتئین IL-۲۳ ایجاد می‌شود که توسط سلول‌های ایمنی تولید می‌شود.

محققان دریافتند که داشتن یک رژیم غذایی غربی برای کوتاه مدت باعث ایجاد عدم تعادل میکروبی و افزایش آسیب پذیری در برابر التهاب پوستی شبه پسوریازیس ناشی از IL ۲۳ می‌شود.

هوانگ در ادامه می‌افزاید: «بین التهاب پوست و تغییر در میکروبیوم روده به دلیل مصرف مواد غذایی ارتباط روشنی وجود دارد. تعادل باکتری‌ها در روده اندکی پس از شروع رژیم غذایی غربی بهم می‌خورد و التهابات پوستی و پسوریازیس را تشدید می‌کند.»

تحقیقات نشان داد موش‌هایی که به مدت ۱۰ هفته از رژیم غذایی پر قند و پرچرب استفاده کردند، مستعد التهابات پوستی و مفصلی هستند. موش‌هایی که به یک رژیم غذایی متعادل روی آوردند، نسبت به موش‌هایی که رژیم غربی داشتند، پوسته پوسته شدن پوست شان کمتر بود.

نتایج نشان می‌دهد که اصلاحات غذایی ممکن است تا حدی اثرات پیش التهابی رژیم غذایی غربی و همچنین تغییر میکروبیوم های روده را بازگرداند.