پسوریازیس پلاکی یا والگاریس شایع ترین نوع پسوریازیس
پسوریازیس پلاکی یا والگاریس شایع ترین نوع پسوریازیس

پسوریازیس پلاکی یا والگاریس(Plaque Psoriasis) شایع ترین نوع بیماری پسوریازیس است و حدودا ۹۰ درصد مبتلایان به پسوریازیس از این نوع از بیماری رنج می برند. نشانه های آن شامل، جراحات و زخم های پوستی خشک و قرمز می باشد، که با فلس های نقره ای پوشیده شده اند. هرچند ناحیه خاصی مخصوص این نوع از […]

پسوریازیس پلاکی یا والگاریس(Plaque Psoriasis) شایع ترین نوع بیماری پسوریازیس است و حدودا ۹۰ درصد مبتلایان به پسوریازیس از این نوع از بیماری رنج می برند. نشانه های آن شامل، جراحات و زخم های پوستی خشک و قرمز می باشد، که با فلس های نقره ای پوشیده شده اند.

هرچند ناحیه خاصی مخصوص این نوع از بیماری نیست و این نوع از پسوریازیس می تواند در همه جای بدن ظاهرشود، اما معمولا پسوریازیس پلاکی در آرنج، زانو و پوست سر خود را نشان می دهد. پلاک ها می توانند خشک و خارشدار باشند.

در بعضی موارد، اين پلاكها بر روی بافتهاي اسكاری قديمی ديده ميشوند. در مراحل پیشرفته و شدید پسوریازیس پلاکی، پوست دور مفاصل ممکن است، تکه شده و خونریزی نماید.علايم پسوريازيس پلاكي تمايل دارند كه برای هفته‌ها يا ماهها ادامه يابند و ممكن است متناوباً عود كنند.

درمان پسوریازیس پلاکی:

درمان های ذکر شده در زیر ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با درمان های دیگر استفاده شوند.

درمان موضعی و بدون استروئید معمولا انتخاب اول در درمان پسوریازیس می باشند درمان های موضعی موجب کم شدن سرعت رشد سلول های پوست و کاهش التهاب می شود.

نوردرمانی شامل افشای پوست به نور ماوراء بنفش به صورت منظم و تحت نظارت پزشک در یک واحد فتوتراپی انجام می شود.

داروهای سیستمیک که در سراسر بدن کار می کنند. آنها برای افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک و کسانی که با پسوریازیس متوسط ​​تا شدید که مقاوم به درمان های دیگر هستند استفاده می شوند.

به خاطر داشته باشید، هیچ یک از درمان ها آثار واحدی برای همه بیماران پسوریازیس به وجود نمی آورند و کلید درمان بیماری همکاری نزدیک با یک متخصص پوست برای رسیدن به بهبودی است.