پماد هیدروکورتیزون و رفع خارش و التهابات پسوریازیس
پماد هیدروکورتیزون و رفع خارش و التهابات پسوریازیس

پماد موضعی هیدروکورتیزون (Hydrocortisone ) ضد التهاب استروئیدی جهت رفع علائم سیستمیک التهاب و یا خارش در اختلالات حاد و مزمن پوستی بیماری پوستی پسوریازیس که به کورتیکوستروئیدها پاسخ می‌دهند تجویز می شود، هیدروکورتیزون بعد از مصرف موضعي، در سرتاسر لايه‌هاي پوست انتشار مي‌ يابد و بعد از مصرف موضعي، عمدتاً در پوست متابوليزه مي‌شود. […]

پماد موضعی هیدروکورتیزون (Hydrocortisone ) ضد التهاب استروئیدی جهت رفع علائم سیستمیک التهاب و یا خارش در اختلالات حاد و مزمن پوستی بیماری پوستی پسوریازیس که به کورتیکوستروئیدها پاسخ می‌دهند تجویز می شود، هیدروکورتیزون بعد از مصرف موضعي، در سرتاسر لايه‌هاي پوست انتشار مي‌ يابد و بعد از مصرف موضعي، عمدتاً در پوست متابوليزه مي‌شود. فرآورده موضعی هیدروکورتیزون فورا التهابات پوستی و جلدی را برطرف می کند.

شرکت سازنده:

شركت ايران ناژو (irannajo) با هدف توليد محصولات دارويي، آرايشي و بهداشتي از سال ۱۳۶۱ به ثبت رسيده و از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و وزارت صنايع مجوزهاي توليد و پخش محصولات دارويي، آرايشي و بهداشتي را دريافت كرده است. این سیستم ضمن اخد گواهينامه ايزو ۹۰۰۱ از سازمان استاندارد جهاني توانسته است در نهادینه نمودن برنامه ریزی، توسعه هدفمند، کارجمعی، نظارت دقیق، آموزش های داخلی و خارجی، رضایت مشتری نقش بسیار موثری را ایفا نماید. دفتر مركزي شركت ايران ناژو در مركز تجاري تهران واقع شده است.

مکانیسم اثر:

کورتیکواستروئیدها از دیواره سلولی نفوذ نموده و به گیرنده های سیتوپلاسمی سلولها متصل شده و درنهایت با ترکیب با DNA سلول از طریق تحریک mRNAموجب افزایش سنتز آنزیم‌های مهارکننده واکنش‌های التهابی و کاهش علائم التهابی می‌شوند.

موارد عدم مصرف:

در صورت هر گونه حساسیت به ماده مؤثره و یا سایر کورتیکوستروئیدها و یا سایر اجزاء فرمولاسیون، مصرف آن منع شده است.

مقدار و نحوه مصرف:

مقدار کافی از پماد را بر روی موضع ۱ تا ۲ بار در روز بمالید. در اطفال کمتر از ۲ سال مقدار مصرف مشخص نیست.

هشدارها و احتیاطات:

جذب سیستمیک کورتیکوستروئیدهای موضعی موجب مهار برگشت پذیر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز- آدرنال شده از اینروی در مصرف درازمدت و یا مقادیر زیاد علائم سندرم کوشینگ، هیپرگلیسمیا و گلوکوزوری در برخی بیماران دیده می‌شود.

مصرف درازمدت و غیر متعارف این دارو می تواند موجب بروز کاتارکت، دیابت ملیتوس، گلوکوما و عود توبرکلوزیس شود.

بدلیل نازکی پوست کودکان و آتروفی پوست در سالمندان توصیه می شود این دارو در کودکان با احتیاط و حداقل مقدار و در سالمندان بصورت منقطع و یا در زمانهای کوتاه مصرف شود.

در صورت برطرف نشدن علائم و یا تشدید علائم در طی ۱ هفته باید بررسی مجدد صورت گیرد.

مصرف این پماد موضعی در دوران بارداري و یا شيردهي بخصوص به مدت طولانی و یا در نواحی وسیع و یا مقادیر زیاد و یا در پستان و یا نواحی اطراف آن بخصوص قبل از شیردهی توصیه نمی‌شود.

عوارض جانبی:

درماتیت تماسی آلرژیک، فولیکولیت، پوستول، پیودرما، فرانکولوزیس یا وزیکولاسیون، پورپورا، بی حسی در انگشتان، هیپراستزیا، آتروفی پوست، عفونت ثانویه پوست و تلانژکتزیا.

نگهداری:

دارو در دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداري و از یخ زدن محافظت شود.

بسته بندی:

هرجعبه محتوی ۱ عدد پماد موضعی ۱۵ گرمی هیدروکورتیزون- ناژو ۱% به همراه راهنمای مصرف بیمار می‌باشد.