کاهش التهاب مفاصل مرتبط با پسوریازیس با مصرف مکمل گلوکوزامین
کاهش التهاب مفاصل مرتبط با پسوریازیس با مصرف مکمل گلوکوزامین

مکمل گلوکوزامین می تواند فعالیت های پروتئین التهابی و سلول های ایمنی را تغییر دهد. آن نیز افزایش وضعیت آنتی اکسیدانی در مفاصل مبتلا به ورم مفاصل پسوریاتیک است.

مکمل گلوکوزامین ها به تنهایی یا در ترکیب با مکمل های غذایی حاوی کندرویتین سولفات برای کاهش التهاب مفاصل مرتبط با پسوریازیس مصرف می شود. کندرویتین می تواند فعالیت های پروتئین التهابی و سلول های ایمنی را تغییر دهد. آن نیز افزایش وضعیت آنتی اکسیدانی در مفاصل مبتلا به ورم مفاصل پسوریاتیک است.

آرتریت پسوریازیس:

در حدود ۷۰٪ از افراد مبتلا به ورم مفاصل پسوریاتیک، آرتریت پسوریازیس دارند. مدیریت خوب پسوریازیس ممکن است به جلوگیری از ورم مفاصل پسوریاتیک و کاهش شدت آرتروز کمک کند. درمان ورم مفاصل پسوریاتیک شامل درمان برای کاهش التهاب مفاصل، درد و سفتی و بهبود تحرک مفاصل است. برای افرادی که دچار مشکلات معده  هستند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای مدت طولانی، تجویز نمی شوند.

مکمل گلوکوزامین:

گلوکزامین اصلی ترین مولکول زیستی برای تولید و حفظ غضروف سالم است. این ماده در غضروف ساخته می شود ولی در سنین بالاتر تولید آن به حد کفایت انجام نمی گیرد. گلوکزامین همچنین تولید مایع سینوویال را افزایش داده که یک لغزاننده طبیعی مفصل است.

گلوکزامین نه تنها از تخریب غضروف مفاصل جلوگیری می کند بلکه همزمان درد را کاهش داده و عملکرد مفصل را بهبود می دهد. حدود ۴-۳ ماه طول می کشد تا اثرات قابل مشاهده ایجاد شود.
کندروئیتین هم یک ماده کلیدی در غضروف مفاصل است که سبب جذب آب به طرف غضروف مفاصل شده و سبب رسیدن مواد مغذی به آن گردیده و آنرا لغزنده می کند. این ماده آنزیم ها تخریب غضروف را نیز مهار می کند برای زدودن غضروف های صدمه دیده ضروری است و تولید کونروسیت ها و پروتئوگلیکان ها را افزایش می دهد کلاً تعادل را در مفاصل برقرار می کند.

ام اس ام یک ترکیب گوگرد دار طبیعی است که در بدن و خیلی از غذاها یافت می شود. نقش آن کاهش دهنده درد و التهاب می باشد. این ماده مانع انتقال درد از طریق مسیرهای عصبی شده و درد و اسپاسم های عضلانی را کاهش می دهد.

خواص مکمل گلوکزامین برای مفاصل:

گلوکزامین در بدن تولید می شود ولی با افزایش سن و بسیاری عوامل دیگر تولید گلوکزامین در بدن کاهش می یابد. مکمل گلوکزامین به تولید گلوکزامینوگلیکان ( GAGs ) که ترکیب کلیدی سخت مفاصل می باشد کمک می کند. ( GAGs ) نگهدارنده ساختمان غضروف ها می باشند. تحقیقات نشان داده مکمل گلوکزامین می تواند موجب کاهش درد مفاصل، سختی مفاصل و تحریک پذیری و کشیدگی وافزایش کارائی مفاصل می شود.

کندرویتین نیز یک ترکیب کلیدی برای غضروف مفاصل می باشد. کندرویتین باعث افزایش جذب آب توسط غضروف ها می شود که باعث افزایش کارکرد غضروف ها می گردد. همچنین کندرویتین باعث مهار مقدار اضافی آنزیم های از بین برنده غضروف ها می شود (‌ هرچند این آنزیم هابرای از بین بردن غضروف های آسیب دیده ضروری می باشد )‌

کندرویتین باعث کمک به ساخت کندرویست ها و پروتئوگلیکان می شود که برای بازیافت تعادل مفاصل بسیار مهم می باشند. MSM به صورت صورت طبیعی در ترکیبات گوگرد که در بدن ما ساخته می شوند و همچنین در بسیاری از غذاها یافت می شوند. در خالص ترین فرم شیمیایی آن ام اس ام یک ماده بدون بو، سفید رنگ، محلول در آّب و به صورت کریستال جامد می باشد.

به هیچ وجه شبیه سولفیدها و سولفیت ها و سولفات هایی که اکثر مردم به آن حساسیت دارند نمی باشد.

ام اس ام به عنوان از بین برنده درد و ضد التهاب استفاده می شود. ایمپالس های دردناک منتشر شده از نیروهای عصبی را مهار می کند و به کاهش درد و اسپاسم عضلات کمک می کند و همچنین به نرم شدن بافت های زخم شده و آسیب دیده کمک می کند. تمام ام اس ام خالص از ناخالصی ها می باشد. این در حالی است که بعضی از تولید کنندگان ترجیح می دهند از روش کریستالیزاسیون برای خالص سازی استفاده کنند.

مقادیر مصرف:

گلوکزامین کندروئیتین MSM، ۱۳۰۰ میلی گرم : ۳ کپسول در روز یا طبق دستور پزشک

عوارض جانبی فرآورده های حاوی گلوکزامین:

عوارض خاصی ندارد ولی زمانی که با معده خالی مصرف شوند ممکن است تولید مشکلات گوارشی نمایند. پس بهتر است همراه با غذا مصرف شوند. مصرف MSM ممکن است ایجاد راش های پوستی نماید.

تداخل و منع مصرف فرآورده های حاوی گلوکزامین:

وجود ندارد.